Omega seamaster 300m quartz bezel draait stroef

Dag allemaal,
Ben nieuw hier en sinds een paar dagen in het bezit van de omega seamaster quartz 300m 36mm.
Ben er erg blij pas perfect om mijn pols maar vind de bezel zo stroef gaan.
Ik heb op dit forum reeds de tips gevonden van stromen lauw water en slotspray maar het werkt maar heel even. Na een paar minuten krijg ik er bijna geen beweging meer in.
Hebben jullie nog meer tips (behalve erafhalen dat durf ik echt niet)

2 likes

Bij mij idem

Vaak is er vuil tussen gekomen: lauwwarm water en zeep gebruiken en draaien, met wat geluk komt het eruit.

Na zwemmen in zee altijd goed afspoelen, zout kan de boel gigantisch op slot zetten.

1 like

Stroeve bezel is wel bekend van dit model van Omega. Wat al genoemd is, afspoelen en als dat niet helpt toch een keer langs een horlogemaker. Die lost dat zo op.

Dag Jane,

Mooie midsize Seamaster. Mijn vriendin heeft exact dezelfde.
Zelf de bezel verwijderen is sowieso niet te doen, je hebt er een speciaal stukje gereedschap voor nodig.
Mogelijk is de ā€˜ringā€™ in de bezel kapot, dit heb ik eens gehad bij een 41mm Seamaster.
Kost je een tientje of vijf. Een Omega-gecertificeerde horlogemaker lost het zo voor je op.

Succes!

3 likes

Dank voor jullie reacties!!

Ik heb nu een heel ander probleem:. Ik zit te draaien aan de bezel na het spoelen om losser te krijgen en ik voel opeens de achterkant losdraaien. Ik schrok me echt rotā€¦ en nee ik ben geen tarzanā€¦ Dit is toch niet goed!?? Horloge woensdag binnen van ā€œgerenomeerde handelaarā€ ā€¦ heb gelijk een mail gestuurdā€¦ twijfelde nog even aan de authenticiteit maar dat lijkt te kloppen. Alhoewelā€¦ zouden jullie aub even mee willen kijken?

1 like

Ziet er allemaal correct uit, maar ik zou de waterdichtheid maar eens laten controlerenā€¦

Maar is dit normaal voor iets wat je net hebt gekocht? Dat grijze dingetje kan er trouwens makkelijk af (ligt er los op)

20191026_221601|281x500

Dat is het stofdeksel, die hoort los te liggen inderdaad.

Is geen stofdeksel :rofl: is een waterdicht horloge en de tussen deksel is er voor de magnetische afscherming en gemaakt van weekijzer

5 likes

Mag ik je bellen als ik weer eens aan het tobben ben om een dekseltje los te draaien? Jij doet het gewoon met de hand! :blush:

De gerenommeerde handelaar zal hem vast met een vers batterijtje hebben willen afleveren, en heeft ā€˜m domweg niet goed aangedraaid.
Ik zou gewoon even teruggaan, dan kan hij direct naar je bezel kijken. En even op waterdichtheid testen inderdaad!

Succes!

Sorry, ik ben vintage horloges gewend, waarbij het meestal voor afscherming van vuil is als er zoā€™n dekseltje tussen zit.

Weer wat geleerd! :smile:

1 like

Begrijp ik dan goed dat alleen goed dichtdraaien voldoende is voor de waterdichtheid? Ik ga er niet mee duiken maar wel snorkelen (dus max 3 meter onder water) en natuurlijk douchen.
En ik heb er dus al mee gedouched. Indien er water bij is gekomen dan is het gelijk defect toch? Dus mag er vanuit gaan dat het gelukkig niet gebeurd is?
Twijfel een beetje om me te beroepen op mijn herroepings recht maar had voor mijn gevoel wel een goede dealā€¦ (en dat willen jullie vast allemaal wetenā€¦ ;)) 1200 euro inclusief garantie. Zonder verzendkosten. Heb altijd citizen eco drive duikers gehad van een paar honder euro. Echt nooit een probleem maar ze zijn zo ā€œlogā€ en mijn kleding bleef er steeds achter hakenā€¦ (Ja ja ik ben een vrouw)

Ik denk dat het wel los zal lopen, er is geen roest te zien op je foto van het binnenwerk.
Maar ik vermoed dat douchen risicovoller is dan duikenā€¦

Je kunt hem met een rubberen balletje (stuiterbal of zo) behoorlijk strak aandraaien, maar ik raad je met klem aan om een waterdichtheid-testje te laten uitvoeren.
Kost je max een tientje, en elke beetje serieuze juwelier kan het voor je doen.

Aankoopprijs lijkt me redelijk. Wij kochten hem voor (veel) minder, maar zonder doos en met te korte band (paste precies, gelukkig) en via Marktplaats dus ook nog met het risico op een nepper. :blush:

Blijft stoer, een vrouw met een Seamaster! :+1:t4:

Werkelijk 1200 euro? Dat is een goede prijs voor deze.
Is het een midsize misschien? Edit, ja dus. Scheelt in de prijs.

ā‚¬1200 voor een midsize quartz is een normale prijs volgens mij. Ik zou, zoals al gezegd, contact met de verkoper opnemen en eea voorleggen. Nu het deksel er toch af is kun je controleren op eventueel vocht in het uurwerk, maar dat zal wel loslopen denk ik. Mooie duiker in ieder geval.

Ja ik heb lang gezocht en vast op veel te dure sites maar ik kon een midsize niet vinden voor onder de 1500 mits ik natuurlijk risico ging lopen op neppersā€¦ misschien de volgende keer maar hier gaan zoeken :laughing:.

1 like

Deze Omegaā€™s zijn zo gebouwd dat je echt de deksel er zowat af moet draaien voordat er water inkomt.
De deksel kan dan mischien niet zo strak dicht gezeten hebben,maar als hij nog strak genoeg tegen de afdichtring zat zit hij alsnog dicht genoeg om geen stromend water door te laten (is wat anders dan water onder druk)

Ik heb eens ergens vernomen dat een Omega SMP 300 zelfs met open geschroefte kroon nog steeds 100 meter waterdicht was. (daadwerkelijk onder water)

Edit
Met open kroon en open heliumventiel tot 50 meter waterdicht dus.

Leuk leesvoer over de Seamasters.

1 like

Leuk artikel! Dat waterverhaal van je stelt me wel enigzins gerust. Maar ben wel benieuwd naar hun reactie. Maar toch even dit: waarom lees ik dan altijd verhalen over pompdruk meting etc? Voor mijn doeleinden is dus goed aandraaien en bij vervanging batterij een nieuw rubber voldoende?

Nee.

Er is vallend water en er is staand water.
Bij vallend water is er geen druk aanwezig en kan dus ook niet inwerken op het horloge.
Staand water staat wel onder druk en hoe dieper je gaat hoe meer kilo er op de vierkante centimeter is.

Het met de hand aandraaien van het deksel is mischien ruim voldoende voor vallend water maar niet voor duiken
Een horlogemaker heeft daar speciale sleutels voor die het deksel tegen de afsluitring persen.
Diezelfde horlogemaker zal eerst kijken of de afsluitring niet uitgedroogd is en inderdaad zonodig vervangen (je moet er wel op staan dat je een originele Omega ring krijgt)

1 like