Ik heb deze Omega Seamsater 600 met Cal 611 uit 1964 gekocht. Bij het bewonderen van het uurwerk viel mn oog op de tekst “adjusted two (2) positions”. Heb deze vermelding nog niet eerder gezien. Wie kan mij vertellen wat dit betekent en wanneer gebruikt men deze vermelding_Cursieve tekst_? Tnx.
“Vroeger” werd het uurwerk in 2 posities afgeregeld, omdat het uurwerk in verschillende posities verschillende waardes laat zien. Tegenwoordig regelen we in 5 posities af, en proberen we het regelbeeld zo strak mogelijk te krijgen.
Ik denk dat ze voorheen de posities, wijzerplaat boven en wijzerplaat beneden gebruikten, tegenwoordig komt daar nog kroon links, kroon rechts en kroon naar beneden bij.
De horlogemaker probeerd het regelbeeld zo strak mogelijk te maken, zodat er bijna geen verschil zit tussen bijvoorbeeld wijzerplaat boven en kroon naar beneden.
Wat je bijvoorbeeld veel zie voordat een uurwerk afgeregeld is, is dat een uurwerk verticaal sterk voorloopt op horizontale posities.
Dat dus…ik zat al een heel verhaal te pennen.
Er is nog een afregelpunt bij hogere klasses en dat is Isochronisme,dat wil zeggen dat het horloge altijd op tijd blijft lopen ongeacht hoeveel kracht er nog in de veer zit.
Dit uurwerk heeft er ach adjustments …buiten de temperatuur en isochronisme.
In Jaren 30 waren veel zakhorloges in 5 posities afgeregeld zoals deze Bulova ( made in Minerva
)
Groeten Iwan