Hoi iedereen, ik ben me tot voor kort gaan verdiepen in vintage horloges en kwam laatst een mooie Omega Seamaster tegen. Alleen weet ik dit model nergens anders te vinden en kan ik hierdoor niet de prijs vergelijken of checken op echtheid. Wellicht is er iemand die mij wil helpen. Alvast veel dank!
Hier de foto:
Ziet er obv deze foto authentiek uit. Kroontje is wel vervangen. Het leuke/makkelijke aan cal 1020 is dat het een quickset functie heeft voor zowel de Day als de Date. Het horloge komt uit de jaren 70. Kan geen oordeel vellen over de band zonder het zien van de sluiting.
Zoek op google maar eens op “omega seamaster cal 1020 day date black dial” genoeg voorbeelden te vinden!
Bedankt @Vintagemasters voor deze reactie! Ik heb inderdaad vergelijkbare afbeeldingen gezien, alleen dan met een andere band. Bij de beschrijving van het horloge staat dat het horloge uit de jaren ''80 komt. Alleen heb ik dus alleen vergelijkbare horloges (met een andere band) uit de jaren ''70 gezien.
Gelukkig kan ik nu wel meerdere foto’s uploaden:
Het horloge zit een beetje op de rand van 70s/80s. Als je goed kijkt zie je het serienummer van het uurwerk staan (zie bijlage). Deze begint met 43xxxxxx. Dit betekent dat het horloge zeer waarschijnlijk uit 1979 komt (even wat zelfpromotie maar voor een goed doel: https://vintagemasters.eu/omega-serial-numbers-check-and-verify/).
De kroon komt niet overeen met vergelijkbare modellen en het uurwerk zal een volledige service moeten hebben. Als je naar een juwelier gaat betaal je waarschijnlijk rond de €250 en rechtstreeks bij een horlogemaker zal dat waarschijnlijk iets lager uitvallen. Tenzij je een hele goede prijs kan betalen zou ik wegblijven van dit horloge.
Bedankt voor de reacties @Vintagemasters en @Ruud! Daarbij ook dank voor de link, mooie site! Volgens de verkoper is het horloge op dit moment bij de horlogemaker en wordt deze gereviseerd. Ik kan op de foto niet zien wat het begin van het serienummer is. De verkoper beweert dat deze begint met 42, terwijl u stelt dat deze met 43 begint. Maar goed beiden duiden op het jaar 1979. Mocht dit horloge netjes gereviseerd zijn, wat zou dan een goede prijs zijn om er voor over te hebben?
Bedankt voor het compliment! 42 zou ook kunnen! Lastig te zien. Ik zou aan de verkoper vragen of hij een foto heeft van het uurwerk na de revisie (check of het schoon is en vraag om timegrapher resultaten). Ik zou zelf niet meer dan €400 betalen, maar dan kijk ik puur naar handelsprijzen. Zwarte wijzerplaat maakt m wat verzamelwaardiger maar de niet originele kroon is weer jammer. Staat is niet optimaal. Als je hem voor jezelf koopt en hem lang wilt dragen moet je voor jezelf bepalen wat je er aan uit wil geven.
Hier even een foto van hoe een Omega rotor er hoort uit te zien ( deze is van caliber 710)
Groeten Jeroen
PS dit uurwerk is door vocht aangetast er zal wel meer mis mee zijn TS en Omega onderdelen zijn kostbaar dus dit kan veel kosten om weer goed te krijgen
Ik heb nu de foto’s van het gereviseerde model: Ik vraag me af in hoeverre de revisering is geslaagd en wat jullie een gepaste prijs vinden voor dit horloge. @Ruud, @Jero1 en @Harpoen ik ben ook benieuwd naar jullie mening! Alvast bedankt!
Op de 2e foto sluit de band wel érg slecht aan op de kast aan de onderkant maar misschien zat ie los?
De eind jaren 70/80’er jaren vind ik v.w.b. design niet de beste periode van Omega, ik zou kritisch zijn op de prijs. Zoals vermeld is dit niet een heel courant model.
(Tenzij je zelf dit model héél mooi vind natuurlijk )
Als dit uurwerk gereviseerd is waarom zit er dan nog oxidatie bij de kompas en pithon op de balanskloof?
Ik denk dat mocht je het horloge willen kopen en lang met veel plezier dragen je de kosten voor serieus onderhoud nog moet incalculeren.
Omega rekent als ik het goed heb €550 voor een revisie maar bij roest en oxidatie komen daar nog kosten voor onderdelen bij en hier zou als ik het zo zie wel nog het een en ander vervangen mogen worden.
Ben je verliefd op het horloge dan vooral doen maar hou rekening met kosten anders zou ik je adviseren om een beter model te zoeken.
Veel succes met je keuze.