Omega Seamaster automatic

Goedemiddag .
Ik heb een horloge van mijn vader geërfd en zou er graag meer van weten.
Het loopt goed en is altijd nauwkeurig onderhouden.
Kan iemand me er meer over vertellen. Is het goud ? Of deels ? De onderkant van de pootjes bij het bandje zijn metaalkleurig .
Wat is de waarde ongeveer ?
Er zijn als ik zoek meerdere seamaster. Wel type is dit? Hij moet van rond 1960 -1965 zijn


Dank jullie wel alvast voor de hulp

1 like

Ik vind het woord Omega er wat vreemd uitzien.

Deze Omega is verguld, ref. nummer staat in het deksel (binnenkant), ik schat jaren '50…
Met het ref nr kun je kijken wat er betaald is op bv. eBay zodat je een beetje weet wat de waarde
ongeveer zou kunnen zijn.

1 like

Gecondoleerd met het verlies van je vader.

Ik denk dat het een Seamaster 2975 of 2846 is uit eind jaren '50 ('58 gezien het grote medaillon op de achterkant). het zou goed kunnen zijn dat deze ergens tussen 60 en 65 is gekocht. Lijkt me op zich wel origineel, je ziet ze wel vaker met dit logo en de crosshair die door de E en de M heenloopt. Het horloge is niet goud, maar slechts verguld, het dunne goudlaagje slijt, vandaar dat je de kleur van het onderliggende staal ziet op de pootjes. Qua waarde zou ik zeggen zo rond de €500/€750? Beetje afhankelijk van wat je erbij hebt. Originele band, doos aankoopfactuur, bewijs van onderhoud e.d.

Persoonlijk zou ik 'm daarvoor niet wegdoen. Als je 'm goed onderhoud kun je hem prima zelf dragen, is een mooi aandenken.

1 like

Hij is niet verguld, maar ‘goldcapped’.

Dat betekent dat er alleen aan de bovenkant een laagje goud overheen is gezet. Dit is een beduidend dikkere laag dan wanneer een horloge alleen verguld is, alleen laten ze bij goldcap de delen die bij het dragen niet zichtbaar zijn meestal onbedekt.

4 likes

Ah, natuurlijk! Dat is goed nieuws voor de TS aangezien dat een stuk minder snel slijt.

1 like

Is mi. gewoon hetzelfde procedé, een laagje goud op staal aanbrengen.
Ben het wel eens met dat een coldcap meestal een niet vergulde deksel heeft,
dit itt. een verguld horloge.

1 like

Het is inderdaad een laagje goud aangebracht op staal, maar juist volgens een ander procedé waardoor het wat duurzamer is dan vergulden.

2 likes

Volgens mij is de grotere duurzaamheid te danken aan de extra dikte. Vanwege de extra dikte moet het op een andere manier aangebracht worden.

1 like

Het is letterlijk een gouden “kap” op een stalen kast, te prefereren boven verguld op een metaal legering kast (of messing).