Omega Seamaster bezel-mechanisme vervangen?

Goedemorgen,

Ik tikte onlangs een Seamaster Chrono zonder uurwerk op de kop.
Het ging me vooral om de band, daar de mijne iets te kort is. De prijs was lager dan Omega vraagt voor twee schakels, dus een puike deal!

De draaibare bezel van mijn Seamaster draait te gemakkelijk, ik vermoed dat het mechanisme eronder (veer/ring?) kapot of versleten is.
Die van mijn ‘donor’ werkt echter nog perfect dus zou ik dit graag omwisselen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben al aan het knutselen geweest met keukenmessen maar ik krijg hem er niet afgewipt…

Ik hoor het graag!

Probeer te draaien aan je bezel en te ‘wippen’ tegelijk.

Geprobeerd, maar als ik er een mes tussen zet kan ik niet meer draaien omdat hij dan vastgeklemd is…

Hmmm, ik heb er een aparte tool voor. Die zat bij een pakket die ik ooit gekocht had op de rikketik. Lijkt op een mes maar daarmee kan je je bezel makkelijk omhoog wippen.

Ja, ik heb zo’n tool gezien toen ik aan het googlen ben geslagen voor die bezel-swap. Dan heb je hem er in een paar seconden af…
Gisteren enkele juweliers afgeweest, maar geen enkele durfde het ter plekke voor me te doen.

Je woont niet toevallig in de buurt van Baarn?

Nee, ik woon in Rotterdam. Ben zelf geen horlogemaker. Er zijn er veel meer hier die het wel goed kunnen.

Oké jammer.

Mocht iemand zich geroepen voelen, ik wil er best een stukkie voor rijden en onderweg een koffie met een punt appeltaart meenemen… :blush:

Ga even naar Ron Sonders in Leusden.
Ik denk dat hij voor de prijs van een kop koffie en een punt appeltaart de bezel demonteert.

Setje van marktplaats.
Heb het ook gezien.
Twijfelde over de echtheid.
Zie geen echtheidsteken, wereldbolletje met het omega logo erin, op het deksel.
Is er meen ik ook pas vanaf 2005.
Zag geen nummer in één vd lugs staan.
Als het echt is idd een puike deal.

Mika

Ik heb dit ding een poosje op marktplaats zien staan, max bod was 120 geloof ik? Mooie deal :)! Wel beetje vage gast vond ik het (had zelf ook even contact met m gelegd).

Maar mooi donortje inderdaad, apart ook, die bezelinsert. Is die nu zó ver versleten dat echt álle kleur eraf is…?

Hai,

Klopt, ik heb hem vrijdag gekocht van die ‘vage gast’.
Ik had ook eerder contact via Marktplaats met hem. Slecht Nederlands, vreemde opmerkingen… Maar ik heb het erop gewaagd en na wat onderhandelen heb ik €150,- betaald.
Bleek een aardige Surinamer, niets mis mee. Op z’n schrijftaal na dan. :blush:

Het ging mij vooral om de band. Ik kocht mijn Seamaster vorig weekend, en de bijbehorende band was één schakel te kort voor mijn berenklauw zonder pindasaus.
Prijs opgevraagd bij enkele juweliers: €90,- per schakel. Absurd…
Tweedehands kon ik een schakel kopen voor €60,- wat nog steeds belachelijk duur is.
Dus dit was de beste deal die ik kon maken.

Mijn te korte band (die 90% van de bevolking wél zal passen) hoop ik te kunnen verkopen voor ongeveer hetzelfde bedrag als ik voor de donor-Seamaster heb betaald en de kast is een mooi extraatje voor bijvoorbeeld het binnenwerk van de bezel.

De bezel zelf is heel merkwaardig, inderdaad. Er ligt een ring in zonder markeringen… Nooit eerder gezien.

Overigens is alles wel origineel.

1 like

Hai Mika, dank je voor de tip!

Deze bezels zijn vaak lastig te verwijderen, je moet een tool hebben die je over de bezel heen zet zodat je kan draaien en trekken tegelijk.

Hier voor de gein nog wat beeldmateriaal.
Links is mijn Seamaster met de donor band.
Rechts dus de lege kast. De losse band is de (voor mij) te korte band die oorspronkelijk in de linker klok zat…

Dank je Floris. Dat klopt inderdaad, weet ik inmiddels.

Goed gedaan; een hele band voor de prijs van twee schakels! Topper :slight_smile:

Hi,
Het is inmiddels al even geleden jouw post,

Maar heb je nog onderdelen van jouw donor liggen?

Hai,

Nope!