Ik heb nu een poosje mijn Omega Seamaster 300m in gebruik maar mij valt op dat zijn power reserve naar mijn idee erg matig is, hij stopt zo rond de 30 uur na stillegging.
Opzich geen groot probleem, was al even langs de juwelier om mijn band te poetsen en hij vertelde me gelijk dat hij zo 8 sec per dag achter liep en binnenkort wel een service kan gebruiken.
Toch na lezen op internet zie ik dat er een probleempje zou zijn met de oudere types uurwerken met de powerreserve, op mijn beurt dus gekeken welke er in de mijne zit.
Een ‘Omega 1111’. Opzich een mooi goud uurwerkje alleen ik vind hier eigenlijk nauwelijks tot geen informatie over. Het lijkt me niet dat hij hier niet in hoort maar vind het tocht raar dat ik op internet alleen maar andere uurwerken vind. Weet iemand misschien meer hierover, zoals de productiejaren en de mogelijke gebreken?
Ik heb nu een poosje mijn Omega Seamaster 300m in
gebruik maar mij valt op dat zijn power reserve
naar mijn idee erg matig is, hij stopt zo rond de
30 uur na stillegging.
Opzich geen groot probleem, was al even langs de
juwelier om mijn band te poetsen en hij vertelde
me gelijk dat hij zo 8 sec per dag achter liep en
binnenkort wel een service kan gebruiken.
Toch na lezen op internet zie ik dat er een
probleempje zou zijn met de oudere types uurwerken
met de powerreserve, op mijn beurt dus gekeken
welke er in de mijne zit.
Een ‘Omega 1111’. Opzich een mooi goud uurwerkje
alleen ik vind hier eigenlijk nauwelijks tot geen
informatie over. Het lijkt me niet dat hij hier
niet in hoort maar vind het tocht raar dat ik op
internet alleen maar andere uurwerken vind. Weet
iemand misschien meer hierover, zoals de
productiejaren en de mogelijke gebreken?
Vandaag naar Wesselink & Vreeker gereden (15min).
Klein leuk zaakje in Alkmaar waar ze ook gelijk Omega servicecenter zijn.
Beter kan dus eigenlijk niet.
Ze maakten gelijk even tijd om ernaar te kijken.
Het klopt, er zou een 1120 in moeten zitten, maar de 1120 is exact gelijk aan de 1111 op de rotor na.
Uurwerk is verder origineel er is dus om een onbekende reden alleen de rotor vervangen, waarschijnlijk was dit bij de plaatselijke reparateur toevallig op voorraad ofzo. Gelijk even gezocht of ze toevallig nog een rotor van de 1120 hadden liggen, helaas.
Kwestie van een paar minuutjes om ze om te wisselen.
Gelukkig, alle nare gevoelens weer verdwenen :)!
Wat betreft de matige reservegang, ik draag het horloge alleen na werktijd in de avond meestal op de computer oid, ook niet eens alle dagen. Zo benut ik alleen het laatste stukje veer. Ik zou hem eigenlijk wel een uur of 7 moeten dragen.
Gewoon even opwinden met de kroon dus nu nog testen!
Vandaag naar Wesselink & Vreeker gereden (15min).
Klein leuk zaakje in Alkmaar waar ze ook gelijk
Omega servicecenter zijn.
Beter kan dus eigenlijk niet.
Ze maakten gelijk even tijd om ernaar te kijken.
Het klopt, er zou een 1120 in moeten zitten, maar
de 1120 is exact gelijk aan de 1111 op de rotor
na.
Uurwerk is verder origineel er is dus om een
onbekende reden alleen de rotor vervangen,
waarschijnlijk was dit bij de plaatselijke
reparateur toevallig op voorraad ofzo. Gelijk even
gezocht of ze toevallig nog een rotor van de 1120
hadden liggen, helaas.
Kwestie van een paar minuutjes om ze om te
wisselen.
Gelukkig, alle nare gevoelens weer verdwenen :)!
Wat betreft de matige reservegang, ik draag het
horloge alleen na werktijd in de avond meestal op
de computer oid, ook niet eens alle dagen. Zo
benut ik alleen het laatste stukje veer. Ik zou
hem eigenlijk wel een uur of 7 moeten dragen.
Gewoon even opwinden met de kroon dus nu nog
testen!
Gr
Tja, het zijn eigenlijk beetje zelfde ebauches.
Ik dacht dat naast de rotor maar ook de bewerking is. De 1120 heeft dacht ik een rhodium plating die zilverkleurig is, terwijl de jouwe goudkleurig is.
Hm… ik zal em eerst proberen “intensiever” te dragen met sporten, dan met de hand max opwinden en dan afwachten, laten nakijken door een horlogemaker of een servicebeurt overwegen. Maar geregeld een automaatje met de hand opwinden zou niet mijn voorkeur hebben. Het voelt voor mij erg stroef/niet gezond aan.
als het handmatig opwinden stroef aanvoelt is dat
meestal een teken dat service gewenst is.
ik bedoel relatief stroef, ivt een normale handopwinder. ook bij nieuwe automaten heb ik dat alles wat meer weerstand heeft. en heb t gevoel dat veevuldig handmatig opwinden ervan te veel druk/kracht zet op de kleine onderdeeltjes.
Nouu volgens de ‘hartslagmeter’ van de juwelier
zou hij zo 8, 9 seconden per dag achterlopen.
Maar dan heb ik nu zelf ook weer wat te testen!
Is teletext een betrouwbare ijk bron?
Gr en dank voor alle reacties!
De maximale gangreserve van een 2892, waarop de 1111 en 1120 zijn gebaseerd, ligt op 42 uur. Dus 36 uur zit aardig in de richting. Vooral als je niet zeker weet of de veerton volledig opgewonden is.
8 a 9 sec per dag vind ik wat veel, maar ik vind uberhaupt achterlopen al niet prettig. Teletext is best aardig, maar ik gebruik liever time.is.