Ik heb een bekende die een probleem heeft met zijn Omega Seamaster en dacht misschien is het een goed idee om hier te peilen wat het probleem kan zijn voordat het horloge naar de juwelier of Omega gaat.
Het probleem is dat zodra hij de stopwatch activeert deze soms 1 a 2 seconden blijft hangen op de 50 en 55 seconden. Dit probleem is heel spontaan gekomen aangezien de stopwatch vroeger prima liep en ook met het gewone tijd en seconden wijzer ( op 9 uur ) is niets mis maar dit is natuurlijk te verklaren door het feit dat dit door een ander onderdeel van het uurwerk word bijgehouden.
Ook nog een filmpje van hem gehad waarop het haperen goed te zien is op de hiervoor genoemde momenten.
Ik ben benieuwd of iemand hier ook wel is last heeft gehad van een soortgelijk probleem ( moet toch bijna wel met al die horloges ) en hij hij dit heeft weten op te lossen. Het enige wat bij mij opkwam is dat het tijd is voor een olie beurtje…
Lijkt wel een stationsklok, deze staat ook altijd 1 sec stil.
Ik heb me trouwens altijd afgevraagd wat het nut hiervan is.
Hij moet die ene sec. toch ook weer inhalen? of ben ik gek :+
Lijkt wel een stationsklok, deze staat ook altijd
1 sec stil.
Ik heb me trouwens altijd afgevraagd wat het nut
hiervan is.
Hij moet die ene sec. toch ook weer inhalen? of
ben ik gek :+
Daar is hier ooit iets over geschreven. Volgens mij zat het zo:
Hij loopt continu iets te snel, en doet dus eigenlijk iets van 59sec over een rondje. In die ene seconde synchroniseert hij dan met een ‘moederklok’, om vervolgens weer exact gelijk met die moederklok aan de volgende minuut te beginnen.
Zelfs als het een garantiegeval was ging hij naar Ferrie. Altijd beter dan 3 maanden wachten. Bij Ferrie is in een week terug en werkt hij naar behoren en dat heb ik bij de Swatch-groep helaas wel eens anders meegemaakt…
Maar dat doet die dus niet… Heb al enkele keren om te testen de stopwatch gestart wanneer de ‘moederklok’ ook begint aan zijn rondje en na 2 a 3 minuten is het verschil duidelijk te zien tussen de 2 dankzij de ‘kleine’ vertraging per rondje van de chrono
Ik had afgelopen week hetzelfde probleem met een horloge, zelfde uurwerk. Ik heb even meegekeken bij de horlogemaker en die kon het binnen een paar minuten oplossen.
Indien het uurwerk geen service behoeft draaien de chronograafraderen/tandwielen te strak in elkaar wat deze stop/vertraging op een vast moment tot gevolg heeft.
Een beetje horlogemaker kan de ruimte tussen raderen instellen en zo is het probleem snel opgelost.
Ik heb m’n horloge overigens achtergelaten voor een beurtje.
Een dergelijk gedrag is te wijten aan vervuiling of beschadiging van (een van) de chronograafraderen. Het is eigenlijk een wonder dat het horloge alleen maar pauzeert en niet blijft stilstaan. Opnieuw instellen van de ingrijping lost het probleem natuurlijk niet werkelijk op: het raderwerk gedraagt zich wat toleranter wanneer er een vuiltje tussen de driehoekige tanden, dan wel een misvormde tand voorbijkomt, maar dat gaat wel behoorlijk ten koste van een nauwkeurige aflezing.
Wat écht helpt is een grondige schoonmaakbeurt inclusief speciale aandacht voor juist dat gevoelige raderwerk. In een chronograafwerk kan zelfs het kleinste stofje of de miniemste beschadiging voor problemen zorgen.
Helemaal met precisieman eens.
Laat het uurwerk eens nazien door een goed horlogemaker.
Wanneer het een garantiegeval betreft ga dan terug naar de verkoper!
Wanneer je besluit naar een juwelier te gaan let er dan op dat ze een eigen horlogemaker cq atelier hebben.