Omega Seamaster Chrono -Help!

Goedenavond, fijne vrinden van dit fijne forum.

Ongeveer een maand geleden tikte ik een leuke Seamaster Chronograph op de kop, zie foto.

Altijd een gok natuurlijk, maar net als de inmiddels tientallen Omega’s die ik her en der tweedehands heb gekocht bleek ook deze gelukkig keurig te lopen (afwijking van zo’n vier seconden per etmaal), een normale gangreserve te hebben en waterdicht te zijn.

Tot vanmorgen… Hij heeft er vannacht schijnbaar geen zin in gehad want hij stond stil.
Merkwaardig, maar na wat schudden deed hij het weer. De hele dag was er niets aan de hand.
Echter, toen ik vanmiddag van mijn werk naar huis reed was het andermaal bal en nu lijkt het probleem ‘structueel’…

Het secondewijzertje blijft steevast hangen tussen de 20 en 25. Als hij stilstaat werkt de stopwatch ook niet.
Een klein tikje is voldoende om hem weer te laten lopen, (en dan werkt de stopwatch ook) maar een paar minuten later is het idem dito…
Hij is niet ‘leeg’, ik heb 'm voor de zekerheid met de hand opgewonden. Geen verschil.

Komt iemand dit probleem bekend voor en zo ja, hoe ernstig is het? Tips zijn zeer welkom.

Ik hoor het heel graag!

Groet, Ewald

De secondenwijzer zou net de wijzerplaat kunnen raken. Maar 't is gek dat dit dan opeens gaat gebeuren, na geruime tijd probleemloos lopen. Een hard vuiltje tussen de tanden van het raderwerk is aannemelijker. Had laatst een vintage Omega die een relatief groot splintertje messing tussen twee rader-tanden had zitten. Liep-ie volledig op vast.

Als 't de wijzer niet is, moet echt alles uit elkaar ben ik bang.

2 likes

Ik heb wel eens voorgehad dat zoals @PeterLC reeds schrijft de secondewijzer bleef hangen op een marker.
Wijzertje wat hoger op de as gezet en het probleem was opgelost.
Hopelijk kom je er ook zo makkelijk en goedkoop vanaf.

1 like

Bedankt!
Hopelijk valt het mee…

1 like

Ook zoiets gehad met een horloge, bleek inderdaad dat een wieltje ergens klem liep.
Denk dat jouw omega een beurtje nodig heeft.

2 likes

Ik vrees het ook, al zal dat beurtje het verschil gaan maken tussen een superdeal en een gewone prijs voor deze klok.
Maar goed, dat is de gok en ook een beetje de sport dus ik ga niet mopperen. Nou ja, een beetje dan. :blush:

1 like

Zojuist maar even gebeld met mijn all-time favorite horloge-goeroe Nico Rijsman uit het lommerrijke Culemborg.

‘Achterstallig onderhoud’, luidt zijn oordeel.
Kost me een lieve duit (al moet ik zeggen dat ik een fiks hoger bedrag verwachtte) en vijf weken tijd. :cry:
Maar dan kan hij er weer een decennium tegen aan! :blush:

De ironie wil dat ik slechts 3 dagen vóór het euvel dit berichtje postte. Ik herzie mijn mening. :joy: