Hallo. Ik heb net een nieuwe Omega Seamaster Diver 300m en het valt mij op dat de datum niet precies verspringt om 24:00 maar om 23:52. Is dit normaal? Het lijkt mij dat bij zo’n precisie uurwerk de datum toch eigenlijk precies om 24:00 zou moeten verspringen.
Dit ligt aan op welk tijdstip de wijzers er zijn opgezet, idealiter zou dit moeten gebeuren wanneer de datum overspringt. Bij veel horloges springt de datum niet precies om 12 uur over, ook bij duurdere modellen, dus heel abnormaal is jouw geval niet.
Ok. Ik draag het horloge alleen in het weekend en zet de tijd en datum weer goed op vrijdag. Ik weet niet of het daarmee te maken heeft. Wat is op de lange termijn overigens beter voor het horloge als je het alleen in het weekend draagt. Door de week op een winder leggen of elke week een keer opwinden en tijd en datum aanpassen.
Groet, Bram
De datum van mijn “nieuwe” SMPC verspringt direct op/na 24.00 uur, dus even laten afregelen lijkt me. (M’n Hamilton met het ETA 1120 uurwerk (zelfde basis als Seamaster) doet precies hetzelfde).
Ik zou me er ook aan storen . Er is geen probleem in de lucht maar wel een detail wat niet juist is.
Bij zo een duur detail dingetje als een horloge mag je verwachten dat dit goed zal zitten.
Over het algemeen kun je niks afregelen aan het tijdstip van verspringen van de datum; de wijzers moeten eraf en opnieuw geplaatst worden. Een hoop gedoe en risico op stof en beschadigingen. Dus als er verder geen reden is om het uurwerk eruit te halen zou ik het zo laten.
Das een goeie… gevoelsmatig zou ik m op een winder zetten… het opnieuw opwinden en tijd en datum instellen kost meer slijtage dan m 3 dagen gewoon door te laten lopen…
Ik vind 23:52 wel erg slordig voor een horloge van deze prijs.
Mijn Amphibia van 5 tientjes doet dit wel netjes om 24:00.
Zou me er verschrikkelijk aan storen.
Whats been seen…
Ik zou retourneren.