Wie van de kenners op dit forum kan mij iets meer vertellen over dit horloge, dat gevonden werd bij het opruimen van een zolder.
Op marktplaats staat een soortgelijk exemplaar:
Blijkbaar betrouwbare particuliere verkoper.
Lijkt er inderdaad veel op.
Jaren '60.
Is het mogelijk dat de lume nog verdacht materiaal bevat?
Betreft een originele Seamaster De Ville uit de jaren ‘60. Kroon is ooit vervangen geweest door een niet correct exemplaar.
Gaat om een mechanisch (handopwinder) exemplaar, verkoopwaarde ±600,- euro.
Ik heb de versie zonder datumveld. Omdat dat horloge van mijn vader was, me eens verdiept in maakperiode. Tot en met 1965 in productie geweest (correct me if I’m wrong).
Bewegend beeld van horloge en uurwerk: https://youtu.be/BFzS_YIYgIQ
Brochures uit 1964 en 1965.
Elegante horloges! Wees er zuinig op.
https://www.omegawatches.com/vintage-watches
Hier kun je zoeken in archief van Omega zelf. Maar is niet compleet en zoekt wat moeizaam.
Dank voor deze toevoeging! Leuk om de brochures te zien.
Ja de lume is ook een punt aandacht voor mij. Volgens mij is er bij in de zestiger jaren geproduceerde horloges geen enkel gevaar meer. Even vragen aan @fdpg1963 Folkert. Die weet er veel van.
@contre-la-montre en @Omega_73
In dit geval is er geen gevaar. Er staat T Swiss Made T op de wijzerplaat wat aangeeft dat er Tritium is gebruikt wat weliswaar nog een beetje radioactief is maar geen gevaar vormt.
Dit radio isotoop is zelfs bij besmetting in kleine hoeveelheden niet gevaarlijk want het is een vorm van waterstof. Verder is de halveringstijd ca. 12 jaar dus het meeste is al vervallen.
Hoe zie je dat dit een handopwinder is? Ik heb exact dezelfde maar dat is een automaat.
Iets slanker achterdeksel, i.v.m. de ruimte voor de rotor. Automaten van die modellen hebben de 500 serie uurwerken. Ook staat er ‘automatic’ op.
Die van mij heeft een 613 handwinder met snelverzet van de datum.
(Had zonder datum mooier gevonden, maar je bent blij als je een mooi exemplaar hebt toch? )
Goed gezien. Die van mij heeft inderdaad een 500 serie.