Omega Seamaster DeVille restauratie

Beste forumleden,

Recent heb ik een Omega Seamaster DeVille ontvangen als erfstuk. Mijn opa heeft dit horloge ergens in de jaren '60 gekocht en zoals jullie op de foto’s kunnen zien veelvuldig gedragen. Nu ben ik zelf vrij nieuw in de (vintage)horloge wereld en zou graag jullie hulp gebruiken.

Een aantal vragen die ik heb:

• Wat is het verhaal van dit horloge? Ik heb kunnen vinden dat dit horloge slechts voor een korte periode is gemaakt, van 1963 to 1967, klopt dat?
  • Gelet op de foto’s en de staat van het horloge, is het het waard (los van de emotionele waarde) om het te laten restaureren?
  • Mocht ik het laten restaureren, waar kan ik dit het beste laten doen (woon zelf in Utrecht) en aan welke prijsrange moet ik dan denken?
  • Volgens familie betreft het een massief gouden horloge. Op welke manier kan ik dit toetsen?

Het lijkt me erg mooi om dit horloge in oude glorie te herstellen en weer te kunnen dragen. Ik zie uit naar jullie informatie. Alvast bedankt daarvoor!

Met vriendelijke groet,

Tim

6 likes

Hoi Tim,

Dat zou heel goed kunnen. Ik weet de exacte productiejaren niet, maar ook in die tijd (net als nu) werd een horloge maar een bepaalde tijd geproduceerd, omdat de mode ook veranderde (Speedmasters etc. uitgezonderd, maar dat is weer een ander verhaal). Op het uurwerk staat een serienummer waarmee je (ongeveer) het productiejaar kunt opzoeken. Als je een horlogemaker hebt gevonden, vraag dan of hij even een fotootje voor je maakt van het serienummer.

Jazeker. Een onafhankelijke horlogemaker zou dat voor een paar honderd piek moeten kunnen opknappen, er even van uitgaande dat het uurwerk niet aan gort is door waterschade ofzo, maar gezien de staat van de wijzerplaat (die is erg netjes) zal dat wel meevallen. Daarmee is het, los van de emotionele waarde, ook nog eens economisch te verantwoorden.
Ergens hier op het forum bestaat een topic met een kaart van Nederland met daarop de op HF actieve horlogemakers. Als je mijn specifieke tips wilt moet je maar even een PB sturen.

Ehhm… Het kan de belichting van de foto zijn, maar de gehele achterkant lijkt van staal. Als dat inderdaad het geval is, dan kun je ervan uitgaan dat hij verguld is. Als je hem toch wegbrengt dan kun je de betreffende horlogemaker daar ook nog even naar vragen, maar ga uit van verguld.

Niewe glaasje, nieuwe kroon en een beurtje en hij ziet er weer prachtig uit. Succes!

Hi Flowert,

Bedankt voor je (snelle) reactie!

Klinkt als een logisch verhaal! Ik zal de toekomstige horlogemaker hier om vragen, fijne tip.

Dat klinkt positief. Het lijk me erg mooi om het horloge te laten herstellen en het ook te dragen. Verkopen zit er sowieso niet in maar wel leuk om te weten dat het horloge (in goede staat) een mooie waarde vertegenwoordigt.
Graag ontvang ik je tips over de horlogemakers. Zelf zal ik ook even rondspeuren op het forum.

Scherp, dat lijkt niet alleen zo, het is volgens mij ook nog eens zo. Desalniettemin zal ik de horlogemaker er naar vragen.

Als het horloge in oorspronkelijke staat is hersteld dat ik er foto’s en een review van delen. Wie weet zie je hem nog eens voorbij komen.

Dit is volgens mij wat je noemt een “gold capped” horloge. Het is niet elektrolytisch verguld, maar er werd onder hoge druk een dunne laag goud overheen geperst. Dit werd over het algemeen alleen aan de bovenkant gedaan.
Verder zijn gold capped kasten gewoon stalen kasten, en niet zoals bij vergulde horloges van base metal (messing o.i.d.)