Omega Seamaster en/of Constellation?

Ik denk dat dit een Omega Seamaster ref. 2767 met een 1960’s Connie plaat is. De lak van 50’s platen was niet superieur, daarom ooit eens vervangen door iets passends van hetzelfde merk.

4 likes

Dank je BH!
Kun je wellicht ook iets vertellen over het caliber 345,is er een verschil tussen diegene die in een Seamaster zit en die in de Constellation?
Zit de zwanenhals ook op de Seamaster versie?
Bij voorbaat dank!

Ik denk dat je cal. 354 bedoelt i.p.v. 345. Cal. 354 is in twee varianten uitgebracht; de chronometer en de non-chronometer variant. De aan- of afwezigheid gravering (met ‘adjusted 5 positions & temperature’) maakt duidelijk met welk beestje je te maken hebt. Ze hebben beide een zwanenhalf fijnregulering.

Het uurwerk in kwestie is van de non-chronometer soort, dus niet uit een Constellation.

Chronometer:

7 likes

Zo staat hij wel aangegeven…maar ook dat kan een fout zijn idd. :wink:

1 like

1954 was chronometRE ipv Chronometer op de connie. Deze spelling en dit font kwam pas op de latere modellen, vanaf circa 1959, maar ik vermoed dat deze plaat nog iets later is (begin-mid 60’s).

2 likes

Je hebt gelijk, ik heb daar overheen gekeken…
Chronometer werd eind jaren '50 pas gebruikt alhoewel dat ook wisselend was.
Heb me indertijd behoorlijk ingelezen voor ik mijn connie kocht maar niet alles is blijven hangen…
De website bestaat gelukkig nog dus voor wie wat meer wil weten over de Constellation ZIE
Hier kun je vrijwel alles vinden vwb de connie… :wink:

Dit is overigens mijn exemplaar met cal. 504 en chronometer ca. '58

4 likes

Goedemorgen Frans,
Andermaal dank voor de informatie en adviezen.
Wat een fraaie Constellation heb je!

1 like

Beste Bart.
Het is mij opgevallen dat sommige onderplaten bij deze modellen zijn geschroefd en andere juist zijn uitgerust met een kliksysteem.
Kun je hieruit nog iets vaststellen?
Zijn diegene met een kliksysteem wellicht latere versies?
Nogmaals dank voor je antwoord,ik ben erg blij dat ik nu weet wat voor klokje ik om mijn pols draag.
Vriendelijke groet,
Maurits.

Welkom op het Horloge Forum! Meteen een interessante kwestie over een horloge van m’n favoriete merk😀. Veel plezier hier en Omega brengt overigens momenteel twee prachtige “retro” modellen uit in de stijl van jouw mooie Omega compilatie!

1 like

Bedoel je de achterdeksel?

Dat loopt behoorlijk door elkaar.

In de vroegste periode had je non-waterproof Constellations met een snap back (o.a. ref. 2700) en waterproof modellen met een schroefbodem. Vanaf de mid 50’s tot de late 50’s heb je een aantal waterproof modellen met snap backs (deze komen hadden een pakking in de achterdeksel). Vanaf de late 50’s heb je weer modellen die waterproof zijn en een schoefdeksel hebben.

Jouw Seamaster hybride ís waterproof met snap on kastbodem. Dat zie je aan ‘fit washer in the back’. Overigens ontbreekt bij jou de pakking, dus hij is momenteel niet zo best waterdicht.

4 likes

Dank voor je vriendelijke ochtendgroet Hans!
Ik wens je een fijne dag toe.

1 like

:)Inderdaad de achterdeksel.
Mijn verontschuldigingen,ik moet de juiste terminologie nog onder de knie krijgen.
Fijn dat je mij weer wat wijzer hebt gemaakt!
De pakking ga ik direct proberen te bestellen.
Tevens heb ik besloten het klokje te laten zoals het nu is.
Dank dat je mij hebt geholpen bij het nemen van dit besluit.
Maurits.

1 like

Verstandig besluit, Maurits. Welkom en veel plezier op ons mooie forum.
Groet. Richard.

1 like

Goedenavond Richard.
Dank voor je prettige woorden en aardig om te weten dat je het met mij eens bent!
Vriendelijke groet,
Maurits.

1 like

Mooie entree Maurits, veel plezier hier. Ik vond deze aardige link op HF over een andere Connie uit 1954

2 likes

Mijn Connie! Twintig piek op de rommelmarkt, helaas was het compleet maken en servicen een stuk duurder…

3 likes

Gewoon supergaaf, sterker nog, wat mij betreft de perfecte Connie. Crosshair, arrow markers, pie pan, dog legged lugs. En géén lumen! Genieten zulke massieve wijzers. Ongetwijfeld de investering waard.

Haha, ik snap plots dat mensen soms klagen om de ‘ver-Engelsing’.

1 like

Goedemorgen Domega.
Dank voor je vriendelijke woorden en link.
Ik ga zeker veel plezier hier hebben en ik hoop ook nog het een en ander op te steken.
Is er een betere combinatie mogelijk:)
Fijne dag!
Maurits.

1 like

Hallo Maurits,

Helaas had ik jouw voorsteltopic gemist 2 dagen geleden, maar hier alsnog mijn welkom aan jou. Beter laat dan nooit! :slightly_smiling_face:

Bij deze hartelijk welkom op het enige échte Horlogeforum van de hele wereld! :sunglasses:

Ik vind die Omega van jou hartstikke leuk, of het nou wel een Frankenwatch is of niet, maakt voor mij niets uit. Ik ben geen Omega kenner, maar wél een liefhebber van mooie horloges in het algemeen en ik geniet ook erg van mijn gouden Seamaster De Ville uit de jaren '60 (601 handwinder) :slightly_smiling_face:

Ik wens je heel veel plezier op dit prachtige forum en nog heel veel horloges toe!:+1:

Groet, Harry

PS: we zijn hier gek op plaatjes, dus als je nog meer horloges hebt… laat de foto’s maar komen! :blush:

1 like

Reuze bedankt voor je hartelijke en bemoedigende woorden,Harry.
Fijn dat je jouw mooie Omega laat zien ,ik houd erg van de wijzerplaat en de tijd waarin ie is gemaakt.
Maak je geen zorgen over foto’s,ik heb nog voldoende “Frankensteins ”om te tonen:).
Ik wens je een serene dag toe,
Maurits,

2 likes