Omega Seamaster > graag jullie expertise/ mening

Hi

Ik zit er aan te denken om deze`Omega Seamaster te kopen (+/- 1960) voor €600,-.

Wat vinden jullie?

  • van de prijs
  • de staat
  • is ie origineel (wat wel of niet)
  • etc

Ik heb er nl niet heel veel verstand van :blush:

Bvd



Welke? Je mist het plaatje…

Doen! :thumbsup:

Verwijder m :frowning: via iPad foto uploaden lukt niet :s

Hebbes

Ziet er mooi uit :wink:
Ik ben geen kenner dus ga alleen uit van wat ik zie.
De kompasnaald staat wel erg uit het midden.

Hmm. Het uurwerk klopt voor deze referentie, maar volgens de Omega database hoort de dial Luminous (radium) with facetted relief and “index” hands te zijn. Google naar deze referentie levert ook voornamelijk andere dials op. Maar dat wil niet per se iets zeggen (behalve dan dat ik er geen 600 voor zou betalen).

De dial lijkt mij opgemaakt. Ik zou er ook zeker geen 600 aan geven.

Inderdaad, de combinatie van een verdachte wijzerplaat en een kompasnaald die zo ver uit het midden staat, betekent wegrennen. Of zoals wij zeiden: keihard hakken-billen maken.

Wat betreft de wijzers ben ik niet zeker, maar de wijzerplaat is niet opgemaakt. Heb een hoop van deze Seamasters zien voorbij komen met in de wijzerplaat gestanste cijfers en logo en zie op grond daarvan niets verdachts aan dit exemplaar. Belettering klopt qua type, vorm en dikte als een bus.

1 like

Tnx all

Kompasnaald is de wijzer op foto 2 die niet tussen de A & R staat?

Ja klopt, A staat voor Avancer en R voor Retarder. Plus en min dus in het Frans.

Ook specifiek bij deze referentie? De wijzerplaat lijkt me inderdaad niet ‘nep’, maar Ik ben er niet zeker van dat 'ie niet van een andere seamaster afkomstig is. Ik weet uit ervaring dat de omega vintage database verre van zaligmakend is, maar ik kom deze referentie vrijwel uitsluitend met opgelegde indices tegen. Ik had er meer vertrouwen in gehad als 'ie die ook had gehad. En dan de prijs…daar zou voor mij echt wat vanaf moeten wilde ik de gok wagen.

De dial is volgens mij re-printed maar 600 is een mooie prijs, rondom 500 is volgens mij best :wink:

Echt niet. Het wit heeft een lichte, natuurlijke verkleuring, de lume eveneens en bovendien op precies dezelfde wijze als de wijzers, dus ik sluit niet uit dat wijzers en wijzerplaat gewoon bij elkaar horen. Bovendien is her en der een lumebolletje verdwenen. Lettertype is zoals gezegd meer dan correct. Kortom, een authentieke wijzerplaat en geen redial.
Of hij bij het horloge hoort kan ik niet met zekerheid zeggen, maar inderdaad is de Omega-database mijns inziens lang niet altijd uitputtend. Wel onderschrijf ik de conclusie dat er best wat van de prijs af kan: 500 euro zou inderdaad mooi zijn.

1 like

Tnx!!!
Hij wordt idd aangeboden met omschrijving “special dail”.
als referentie krijgt ie 14390 - g536 mee.

Moet ik me zorgen maken over de “kompas”?

Als die zo ver naar retarder staat afgeregeld, zou het kunnen dat het uurwerk niet gelijkloopt en dus een service moet hebben.
Heb trouwens even gegoogeld op ref.nr. en krijgt dan allerlei wijzerplaten en dito wijzers: index, dauphine en ook penseelvormig (zoals de bovenstaande). Lastig is dat sommige van deze horloges in de loop der tijd door Omega van een service dial zijn voorzien, die wel origineel Omega is maar van later datum - en die dus oorspronkelijk niet bij het horloge hoort. Kan niet beoordelen of dat in dit geval ook zo is. Hoe dan ook ziet het horloge er wat mij betreft goed uit, maar het uurwerk verdient inderdaad aandacht.

Als de kompasnaald zo ver naar de min staat, moet het uurwerk sowieso een service hebben. Het zou kunnen dat het uurwerk nu redelijk op tijd loopt, maar van nature loopt het veel te snel. Anders had men niet geprobeerd te corrigeren met de regulator. Reken op minimaal zo’n 150 euro exclusief de slijtdelen die eventueel moeten worden vervangen.
Zoals al een paar keer is gezegd, is deze “special dial” met het uurwerk in deze conditie veel te duur met zijn 600 euro en daar komt nog zo’n 150 tot 200 euro bij. Misschien zou ik het voor 400 durven, maar dat is echt de max.

1 like

Mijn eerst ingeving was redial, wijzerplaat is mij wat te wit voor een horloge uit de jaren 50.