Tijdens mijn speurtocht naar seamasters ben ik nogal gecharmeerd geraakt van de planet ocean big size. Iemand hier positieve/negatieve ervaringen mee? Begreep dat het co-axial uurwerk gevoelig kan zijn. Andere dingen waar ik op moet letten?
Ook niet onbelangrijk: wordt dit een nieuwe klassieker of een slechte investering? Ben ik benieuwd naar aangezien dit model toch wel behoorlijk (oa. in formaat) afwijkt van de reguliere seamaster.
Over het technische kant en de ervaing kan ik niets zeggen, maar de vraag of het een klassieker zal/kan worden?
Dat kan je alleen over een jaar of 20 vertellen.
Vind het een enorm mooi horloge, loopt op tijd (ik ben geen enorme secondefreak maar hij loop akelig gelijk met de atoomklok) en ondanks z’n maat is ie niet groot. Toen ik hem paste bij aankoop vroeg ik aan de verkoper of ie wel zeker wist dat het de 45,5mm versie was.
Mijn advies als je hem mooi vindt: DOEN!
Of het een klassieker zal worden weet ik niet.
Maar als het model je aanspreekt dan zou ik zeggen "Doen "
Zelf ben ik gevallen voor de oranje versie en draag hem nog steeds met heel veel plezier.
Prima horloge en voor wat het waard is uit eigen ervaring van een merk met een goede garantieregeling.
Model vind ik mooi, maatje iets te groot naar mijn smaak.
Een leuk eerbetoon aan de Seamaster 300 in ieder geval! Of hij deze qua verzamelwaarde gaat evenaren betwijfel ik ten zeerste, of 007 moet er wat blubber op gesmeerd hebben!
De Seamaster Planet Ocean is een prachtig horloge van uitstekende kwaliteit, zoals je van een high-end merk als OMEGA mag verwachten.
Persoonlijk vind ik de uitvoering met de oranje lunet en stalen band de mooiste, en ik heb gemerkt dat op mijn (gemiddelde) pols de 42mm beter staat dan de grote 45mm. Wanneer je niet een hele dikke pols hebt, staat de band van de XL bijna haaks op de kast en dat vind ik niet mooi.
OMEGA horloges behouden in de regel een goede verkoopwaarde, maar een horloge is altijd een slechte investering, deze horloges blijven immers massa-productie horloges. Alleen met echt zeldzame horloges kun je op termijn wat verdienen. Voor een OMEGA PO waar je bij de juwelier 2700 euro voor betaalt, zul je - wanneer je hem in originele en goede staat houdt en compleet met dozen en papieren - bij wederverkoop ongeveer op 2/3 van de nieuwprijs moeten rekenen.
Dank voor al jullie reacties! Ik ben overtuigd inmiddels. Vind dit momenteel een van de mooiste horloges die je voor dat geld kan kopen en heb een hele gunstige aanbieding gehad die ik morgen ga ophalen, spannend!
Onderstaand de foto’s van de verkoper van mijn aankomende aanwinst. Nu ben ik geen expert maar kan ik er geen afwijkingen aan ontdekken. Wellicht dat de kenners bepaalde dingen opvallen die niet in orde zijn? Zaken waar ik op moet letten morgen?
De foto’s zien er prima uit. Natuurlijk wel even controleren of het horloge dat je in handen krijgt, ook inderdaad het horloge van de foto’s is.
Op de “Lug” linksonder (als je het glas naar beneden hebt dus rechtsonder) staat het reference nummer. Neem een loepje mee en kijk of dit nummer klopt met de papieren. Controleer even of het horloge soepel op te winden is door de kroon even uit zijn verankerde positie te draaien (tegen de klok in) tot hij ongeveer een milimeter naar buiten komt. Kijk ook even of bij het verzetten van de wijzers de secondenwijzer stopt (indien dit niet het geval is, zit er zeer waarschijnlijk geen OMEGA uurwerk in). Tot slot even testen of de datum goed te verzetten is.
Al met al denk ik dat het zeker om een origineel exemplaar gaat. De waarde blijft het beste behouden als je de originele doos, aankoopbon en de drie OMEGA pasjes er bij hebt; het pictogrampasje, het garantiepasje (drie jaar op een co-axial zoals de PO) en het chronometerpasje) Op alle die de pasjes dient het referencenummer ook te staan. (ook op het uurwerk zelf maar ik kan me voorstellen dat je het horloge niet gaat open maken.)
Prachtige band heeft de PO trouwens, mooi zwaar en stoer!
Geweldig wat een informatie, bedankt! Zal deze dingen zeker meenemen morgen, fijn om iets meer houvast te hebben. Hij is twee jaar oud dus dit zou betekenen dat hij nog een jaar in de garantie zit, dat is weer mooi meegenomen! Alle pasjes ed. zitten er nog bij, geloof alleen de aankoopnota niet. Dat is jammer maar is dit overkomelijk voor de garantie daar de pas er nog wel is?
Kleine kink in de kabel, het lijkt vooralsnog toch niet helemaal wat het zou moeten zijn. Ik ben zo vrij geweest dit item ook op het andere forum te posten en daar komen toch wat kritische bevindingen uit:
Las je aanbeveling inderdaad, thanks! Feitelijk heb je gelijk maar wel balen. Ik wacht nog even het antwoord van de verkoper af en neem dan een definitief besluit.
Ik had er inderdaad niet goed op gelet, maar het is de 42mm. Wat mij betreft overigens de betere keuze, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Zoals ik nu kan oordelen is het schroefdeksel wel degelijk in orde en heeft deze voldoende detail, en de stalen band is zo te zien ook origineel.
Vanaf de foto’s te zien is het dus wel degelijk een echte, maar het is natuurlijk wel vreemd dat de verkoper zegt dat dit de 45mm uitvoering is.
De garantie is inderdaad gewoon geldig met de juiste warranty-pas.
Wanneer je het horloge ziet (ik weet niet of het je eerste OMEGA is) kijk dan goed naar de afwerking van de details. Wanneer er iets aan het horloge niet goed is afgewerkt, of niet solide of stevig aanvoelt, dan is het foute boel.
Als je twijfelt; niet doen, of vraag de verkoper of je het bij een OMEGA dealer mag laten checken.
Dank voor je reactie Freek! Hoe kan je overigens met zoveel zekerheid zeggen dat het achterdeksel voldoende detail heeft? Alle foto’s die ik heb gezien laten duidelijk een veel gedetailleerder paard zien.
Inmiddels overigens contact gehad met de verkoper en dat heeft het eea. duidelijk gemaakt. De foto’s zijn inderdaad niet van het 45mm model maar van de 42mm variant. Het caliber heeft hij niet zelf gechecked maar aan een collega gevraagd die er duidelijk ook niet al teveel verstand van heeft. Heb op zijn voorstel de afspraak naar zaterdag verplaatst om een extra bevestiging van de juwelier te verkrijgen, in dit geval Beetman.
Vraag me alleen nog het volgende af. In hoeverre maakt het uit of de juwelier die de garantiekaart heeft gestempeld zelf ook AD is?
Had ik gezien inderdaad. Ben persoonlijk niet zo`n fan van die oranje getallen. In dit geval zou ik de bezel ook oranje willen hebben alleen wordt het dan wel een hele opvallende verschijning…
Vreemd verhaal van die verkoper. Hij biedt dus een horloge aan terwijl hij foto’s er op heeft gezet van een ander horloge? Dat is natuurlijk heel erg raar. Hoewel het horloge op de foto voor zover ik kan inschatten wel origineel is, zou ik door dit verhaal afhaken.
hehe eindelijk alle onduidelijkheden de wereld uit. Komt gewoon bij een AD vandaan, heeft het gebruikelijke 2500 caliber en inmiddels ook de foto’s die bij het horloge horen. Desalniettemnin kijkt er voor de zekerheid ook nog even een juwelier naar, kan die meteen de band inkorten;)