Enkele maanden geleden heb ik een stalen Omega gekocht. Volgens de site is hij van 1977 - 1980. Vandaag de batterij laten vervangen en ik kan de minuten niet verzetten. Als ik de kroon inhoud, dan stoppen de seconden, maar de minuten gaan niet draaien. Ik kan hem een half uur vasthouden, maar daar heb ik weinig zin in. Iemand nog ideeen?
Ik heb ook zo’n vroege stappenmotor Quartz, maar dan van Tissot. Bij die van mij moet je de kroon een seconde of zo indrukken, loslaten en dan direct weer indrukken. Dan gaat de minutenwijzer snel draaien. Urenwijzer verstellen door de kroon uit te trekken en dan draaien.
in de kroon zit een “verborgen” knopje. Als je een dun pinnetje pakt zul je zien dat je het kan indrukken. Als het goed is kun je dan de minuten verzetten.
Ik draag die van mij vrijwel dagelijks. Ik heb een horlogeschroevendraaierssetje besteld (in China), als ik die binen heb zal ik er 1 schroef uit draaien en voor je opmeten.
Dat zou inderdaad zonde zijn en zeker niet de bedoeling. Bij twijfel niets doen. Ik ga binnenkort langs bij Wesselink & Vreeker en heb vage hoop dat zij dergelijke schroefjes hebben of mij anders kunnen vertellen hoe ik er aan kan komen.
Overigens heb ik mijn Seamaster ook zelf open gemaakt en dat ging pijnloos.
Vandaag bij Wesselink & Vreeker geweest en volgens hen zijn de schroefjes wel origineel. Ze hebben de kopjes wat geslepen / gepolijst om de scherpe randjes er af te halen.