Ik ben al een paar maanden aan het azen op een Longines Conquest 38MM. Nu zag ik dat er Omega Aqua Terra horloges zijn met een Quartz uurwerk, de prijs is daarmee vergelijkbaar met deze nieuwe Conquest.
Zijn er nog andere vergelijkbare modellen in deze prijsklasse tot €2500,- en weet iemand of de Quartz Aqua Terra ook in het blauw te krijgen is? Ik heb hem nog niet gevonden.
Waar moet ik op letten bij het kopen van een oudere quartz Omega?
Ik persoonlijk vind het kwaliteitsverschil tussen de eerste generatie Aqua Terra en de generaties daarna best groot. Die daarna zijn veel meer luxe qua uitstraling.
Ook moet je er rekening mee houden dat de quartz goedkoper is om te kopen, maar ook lastiger weer te verkopen, mocht dat ooit aan de orde zijn. Er is gewoon minder vraag naar.
De meeste mensen willen liever automaat dan quartz in dit segment, vandaar de relatief lagere prijs van de omega. Als je al quartz wil in dit segment, dan zou ik een Grand Seiko kopen.
De Quartz Aqua Terra is er niet in blauw (zwart en zilver of wit)
Als je voor een AT gaat in quartz, dan stel ik voor dat je gaat voor die met de groeven in de dial en met opgelegde logo en uurmarkers. Ze hebben de laatste quartz versie namelijk gedown grade met geprint dial en een eenvoudiger gangwerk.
Maar inderdaad, de Grand Seiko Quartz is ook een goed alternatief. Ik heb de mijne onder 1800 euro gekocht, 40 mm met GS44 kast op metalen band.
Is het gek als ik denk dat quartz weer meer geaccepteerd gaat worden de komende jaren? Dat mensen liever een combi van automaat en Quartz horloges willen in hun collectie.
Beleving is uiteraard heel persoonlijk. Toch zou ik zeker een quartz horloge niet meteen afschrijven. Persoonlijk heb ik ruim 35 jaar mechanische horloges gedragen van merken als Rolex, Cartier, Breitling Tudor etc. Begin dit jaar een Grand Seiko quartz aangeschaft. De Rolex en Breitlings zijn inmiddels verkocht, de Cartier en Tudor komen nauwelijks nog uit de kluis. De Grand Seiko is werkelijk het meest veelzijdige horloge van allemaal. Behalve een schitterende afwerking draagt deze heerlijk, past overal bij, 100 waterdicht en staat altijd op tijd (m.u.v. de bekende maanden en zomer- en wintertijd aanpassingen uiteraard). Qua prijs een fractie van de eerder genoemde merken. Ik overweeg af en toe nog wel eens om weer een Rolex aan te schaffen, maar als ik dan een blik werp om de GS dan denk ik “waarom zou ik”. Ook in blauw verkrijgbaar.
Ik heb voor hetzelfde dillema gestaan. Uiteindelijk toch voor de Conquest gekozen (zeer blij mee) maar de Aqua Terra blijft rondmalen
Succes met de keuze