Omega seamaster quartz loopt soms achter

Hallo,

Ik heb de omega seamaster quartz van m’n vader laten servicen, begin jaren '80 met een omega 1342 quartz movement.

Op zich doet hij het prima, loopt hoogstens een paar seconden per week achter. Maar nu het probleem: soms, als ik het horloge een tijd niet draag, loopt het plots eenn half uur achter. De batterij kan het niet zijn, die heb ik pas nog laten vervangen.

Iemand een idee wat er zou kunnen schelen?

Vreemd want bij een quartz zou dragen of niet dragen niets uit moeten maken en de service zou de aanwezige raderen toch schoon en niet vertragend moeten hebben gemaakt.

Ik zou het zo niet weten.

Ik heb een Omega Quartz met hetzelfde kaliber. Een tijd geleden liep hij een paar maal vast, enkele minuten, het ding haperde, bleef hangen. De bijzondere stem en kroon bleek niet meer goed te zitten/werken. Ik heb deze laten vervangen door een nieuwe, sindsdien loopt hij weer zoals het hoort.

Zou me sterk lijken na een onderhoud, maar langs de andere kant, misschien is er tijdens het onderhoud gewoon iets mis gegaan.

Ik zat te denken dat het zou kunnen dat de motor of spoelen het niet meer goed doen, is dat ook een mogelijkheid of heb je dan niet zo’n gedrag?

Bij kapotte motor of spoelen doet ie volgens mij niets meer. Bij servicen neem ik aan dat ie helemaal uitelkaar is geweest, schoongemaakt e.d. Dus dan zou oude olie ook geen factor meer moeten zijn. (vastlopen als het kouder wordt)
Ik heb een uurwerk met een hele oude Ronda quartz die vast loopt als ik hem een tijdje draag. Bij niet dragen loopt ie perfect. Alsof het circuit bij warm worden niet meer werkt. (pulst dan ook niet meer)

Wellicht het kristal? Als de grondfrequentie niet meer correct is (veroudering, temperatuur) zou dit de oorzaak kunnen zijn. Het kristal vervangen (goed verkrijgbaar) zou dan een oplossing moeten bieden, echter wordt dit zelden gedaan en eerder de gehele e-module vervangen (die goud kost of niet te krijgen is)

Gr.
Men

Interessante suggestie! Eens kijken of ik iemand kan vinden die het kristal voor me wil vervangen…

Dit is overigens het horloge waar het over gaat:

Leuk ding!! De mijne is verguld met n zilveren plaat, minder rond aan de zijkanten en heeft een ander gouden logo.

Is er al een oplossing gevonden voor je probleem?