Wat is het nummer in de gesp? Ik kan het niet goed lezen.
…/823
Wat is het nummer in de gesp? Ik kan het niet goed lezen.
…/823
Het nummer is 1501/823. Verder staat er een cirkel met daarin het getal 32.
Nog gekocht btw?
Nee, prijs is nog niet vastgesteld. Persoonlijk ben ik middelmatig geinteresseerd in dit horloge…
De end links zijn dus 823, die op jou foto zien er niet uit.Te grof, geen nummers.
Er zijn nu ook foto’s van de binnenzijde. Inderdaad een 1438 ! Is dat hoopgevend, ondanks de blijkbaar dubieuze endlinks ?
Het uurwerk ziet er correct uit. Je ziet vlak onder de spoel ook nog het basis caliber van ETA staan (die 255.461). De montage van het uurwerk verbaasd me wel een beetje. Ik zou van Omega verwachten dat ze die zwarte ring toch kunnen laten aansluiten op het uurwerk. Dat hebben ze in ieder geval in mijn Seamaster Professional 200 wel gedaan.
Ik heb nog even zitten staren naar de aansluiting en vorm van de endlinks. Hieronder een voorbeeldje van een origineel exemplaar en dat ziet er toch wel een beetje anders uit.
Een ander voorbeeld wat ik vond, waarbij de eigenaar twijfelt aan de originaliteit. Er is trouwens geen bevestiging of ontkenning gekomen op de vraag of deze band/endlinks origineel zijn.
Wat me opvalt is dat zowel mijn laatste voorbeeld als jouw horloge geen markering op de endlinks heeft. Mijn eerste voorbeeld in deze reactie heeft dit wel (ingelaserd, in dit geval).
Op het WuS gaan ze er kennelijk van uit dat alle originele endlinks in ieder geval het type nummer erin gestanst of ingelaserd zouden moeten hebben. Op Omega Forums wordt aangegeven dat het wel voorkomt dat endlinks geen nummer hebben. Dus daar kom ik ook niet echt verder mee.
Het zou best kunnen dat dit een erg vroeg model is geweest en dat er gaandeweg de jaren kleine wijzigingen gemaakt zijn. Het aanpassen van het uurwerk is een wijziging waar ik vrij zeker van ben (ergens rond 1993 is Omega van de cal. 1438 naar 1538 gedaan). Vlak daarna hebben ze ook (een deel van?) hun bandenproductie verhuist van Frankrijk naar Zwitserland. Mogelijk staat in in de gesp nog een verwijzing naar het land van productie (‘swiss made’ of ‘made in france’)?
Gevoelsmatig lijkt me de kans klein dat dit een (complete) fake is: het was geen bijzonder populair model en niet bijzonder duur. Dat lijkt me er toe leiden dat er niet veel op te verdienen is. Het uurwerk klopt en de kast ziet er niet vreemd uit. Enige dingen die bij mij wat twijfel veroorzaken zijn de montage van het uurwerk en de band (en dan metname de endlinks).
Staat er op de kroon wel een Omega logo?
Dank voor je informatie. Op de gesp staat geen verwijzing naar het land van productie; noch swiss, noch france. Op de schroefkroon staat een omega in haut-reliëf.
Dan lijkt de kroon ook wel te kloppen. Je kunt eventueel nog even de tandjes tellen en dit vergelijken met een stapeltje afbeeldingen op diverse fora, maar dat geloof ik eigenlijk wel. Ik denk dat het een echte is.
Heel erg bedankt voor al je moeite. Het goede-doelen-winkeltje zal blij zijn !