Omega Seamaster - samengesteld?

Is er iemand met verstand van vintage seamasters die kan vertellen of deze wijzerplaat bij dit model kan horen?

De kast is een ref 14761 met kaliber 552 van begin jaren zestig. De plaat komt volgens mij uit een eerder model, 2848 / 2846 van eind jaren vijftig.

Ben benieuwd of iemand ervaring heeft met deze modellen en kan zeggen of dit een samengesteld horloge is of niet. Mogelijk werden deze modellen toch nog geleverd met deze plaat?

Verder weet ik dat de kast niet meer superscherp is en dat de kroon niet origineel is.

Dank alvast!

Uurwerk is uit 1962 voor de rest zijn er zeker kenners op het forum die meer weten te vertellen.

Niemand die hier iets over kan zeggen?

Ik zeg dat ik meerdere kleurtinten plating van uurwerkdelen geen goed teken vind.

Meestal is er dan veel samengesteld.
Omega was daar nogal netjes in.

2 likes

Ziet er origineel uit behalve wellicht de rotor, wel van Omega maar gezien de andere kleur mogelijk vervangen

1 like

De rotor, de brug met serienummer en de andere bruggen hebben een andere kleur.

Ik verwacht samengesteld uit 3 uurwerkjes.

2 likes

Ik verwacht dat er bijna geen enkel horloge uit de jaren 50/60 is die nog uit originele onderdelen bestaat, qua uurwerk dan. Omega was ook helemaal niet zo moeilijk qua leveren van onderdelen dus iedere JanDoedel kon er in stoppen wat hij wilde. Zou mij dus niet verwonderen als er uit verschillende uurwerken wat gepakt is voor een werkend uurwerk.

Dit uurwerk (en de variaties ervan waar je ook onderdelen van kunt gebruiken) is een werkpaard van Omega geweest en in veel horloges gebruikt.

Geen idee hoe het met die plaat zit. Je zou dan moeten weten uit elke ref die plaat komt en vervolgens de ref van de kast qua productiejaar naast elkaar leggen, als daar overlap in zit kom je er niet zo gemakkelijk achter. En of deze plaat oorspronkelijk in het horloge heeft gezeten kom je helemaal nooit te weten.

2 likes

En deze?

Dat is een moderne Omega.
Wat is je vraag?

Hier heb je ook geen verschillend gekleurde (verkoperde) delen: hetgeen goudkleurig is, is homogeen van kleur.

Verder zijn er natuurlijk ijzeren delen en een onderdeel in German silver.

Bedankt voor je inzichten! Van dat uurwerk maakt me niet zoveel uit, zolang het maar omega origineel is en goed werkt.

Wat betreft de wijzerplaat, wordt denk ik een lastig verhaal om er precies achter te komen inderdaad. Ik vermoed dat de plaat wat eerder gemaakt is dan de kast. Je zou ook kunnen beargumenteren: wat niet weet wat niet deert… :sunglasses: