Omega Seamaster “Spider Lugs”

Beste forumleden,

Ik kwam onderstaande Omega tegen. Heb zelf ChatGPT gevraagd de foto’s te analyseren en die kon niks opmerkelijks vinden.

Wat mijn bevindingen zijn na enige research:

Positief:
-Serienummer komt overeen met bouwjaar 1958, een jaar dat dit type horloge ook geproduceerd werd
-Caliber 501 werd gebruikt bij dit horloge en die zit er ook in

Twijfelachtig:
-Verkoper geeft aan dat de kroon origineel is. Op foto’s van andere 2984’s zie ik bijna altijd een ander type Omega kroon
-De dial markers komen ook niet overeen met andere 2984’s op het web. Vooral de 12 uur marker

Volgens verkoper 100% origineel, afgezien van het bandje en de gesp. Wat zijn jullie bevindingen?

Alvast dank,

Enes

4 likes

https://www.omegawatches.com/watch-omega-seamaster-omega-ck-2984

Ik vind deze op Omega’s site.
Die kroon wordt nog al eens vervangen. Daarmee kan het wel orgineel Omega zijn maar niet het correcte type. Ik kan met deze foto’s ook niet het logo op de kroon zien.

(Mijn horlogemaker was blij dat hij mij er een (Constellation) met originele kroon kon aanbieden. )

2 likes

Dank! Zag die ook staan ja. Kastvorm en uurwerk komen overeen, maar de wijzerplaat en kroon niet.

Ik heb om een extra foto van de kroon gevraagd en wacht reactie af….

Groet,

Enes

1 like

De wijzers ook (al) niet, vlgns mij :face_with_monocle:

Kroon oogt lomp. Te dik; niet te breed. Zodra je twijfelt over proporties en “gut-feeling” bij Omega, heb je vrijwel altijd gelijk. Af-fabriek klopt(e) het gewoon altijd.

2 likes

Scherp, klopt!

Vind het maar lastig met die vintage Omega Seamasters en Constellations. Ze zijn in zo veel verschillende uitvoeringen gemaakt, wat het moeilijk maakt om te onderscheiden of het een originele of een franken is…

1 like

Nog Omega-experts hier die mij uitsluitsel kunnen geven? :slightly_smiling_face:

Wat is het serienummer en de referentie?

1 like

Referentie is 2984-5 SC. Serienummer heb ik zojuist gevraagd. Ik kom er later op terug!

De kroon klopt zeker niet, maar dat is voor mij meestal geen dealbreaker. Wellicht kun je met een beetje zoeken de juiste nog wel vinden.

De wijzerplaat en wijzers heb ik nog niet op deze referentie gezien. Dat zegt natuurlijk niet alles, maar zou mij doen aarzelen om zoiets aan te schaffen omdat er een mogelijkheid bestaat dat het de wijzerplaat van een ander model zou kunnen komen, al dan niet samen met het uurwerk.

Die kans, samen met de niet meer zo heel goede staat van de wijzerplaat, zou mij persoonlijk doen afhaken. Maar als je die overwegingen zelf niet zo boeiend vindt (wat ik me ook kan voorstellen omdat het ontwerp je gewoon bevalt) is het natuurlijk best een aantrekkelijk horloge.

2 likes

En hierbij het serienummer

Verkoper geeft aan dat hij de originele kroon er nog op gaat laten zetten door de horlogemaker. Vraag me dan af waarom die er nu niet op zit…

Misschien een Frankenstein…

1 like

Waarschijnlijk. Stuk waarschijnlijker dan piece unique in elk geval.

2 likes

Dat was ook mijn suggestie, zonder dat met de volle 100% zekerheid te durven stellen.

1 like

Lekker consistent verhaal zo. Ik zou even verder zoeken. :+1:

2 likes

Ziet er goed uit.
Kroontje is vervangen geweest, maar is normaal.

Kijk hier eens bij Omega zelf, andere kroon:

Omeg archives

De juiste kroon is denk ik 069ST42019. Zou nog leverbaar moeten zijn aan
een Omega gecertifceerde horlogemaker. De kroon die nu op het horloge zit is echt niet de juiste en ook niet een juiste service kroon.

Ik heb inmiddels aangegeven geen interesse meer in het horloge te hebben. Teveel zaken die dubieus zijn.

Bedankt allen!