Omega seamaster, tips

Hoi allen,

Een tijdje geleden had ik al wat berichten geplaatst daar ik voornemens ben een Omega Seamaster De Ville aan te schaffen. Ik heb veel van de berichten op het forum en de tips geleerd, maar toch vind ik het nog een beetje spannend om mijn eerste vintage horloge aan te schaffen. Ik heb het volgende horloge op het oog. Ik heb het idee dat deze niet is overgeschilderd, de kast er redelijk onbeschadigd uit ziet, de originele kroon er nog op zit, en het glas er op wat krasjes na ook prima uitziet. Ook staat in de advertentie dat ie prima loopt. Ook vind ik het inschatten van de waarde nog een beetje lastig, wat zouden jullie maximaal bieden uitgaande van de foto’s? Alvast bedankt!

2 likes

Het ziet er allemaal wel goed uit. Het enige wat ik erop aan te merken heb, is dat de kast en deksel nogal gepolijst zijn.

2 likes

Het glaasje is niet gesigneerd en het geheel is vrij zwaar gepolijst lijkt het.

De lume ziet er qua kleur ook wel hƩƩl puntgaaf uit maar qua aanbrenging dan weer niet. Maar dat is mijn inschatting. Relume?

1 like

Dank voor de snelle reacties!

De lume lijkt mij ook iets te helder voor zo een oud horloge. Ik snap dat origineel beter is, maar is het heel erg als het relume is? En hoe zie je precies dat het glas niet gesigneerd is? Dit, en het feit dat ie zo flink gepolijst is, in acht nemende, wat is de maximale prijs die ik hiervoor moet bieden?

moeilijk in te schatten daarom zou ik 350,00 bieden succes en veel wijsheid aan je reaktie merk ik dat je twijfelt gr

1 like

Lijkt alsof de wijzers en indices een kleur verschil hebben. Is dat normaal bij deze modellen?

1 like

Naar mijn bescheiden mening: €0,00 of maximaal wat het uurwerk los op zou brengen ā€˜for parts.’ Wat dat is kan ik je niet vertellen. Wees geduldig en koop voor een paar tientjes extra een goed exemplaar in plaats van deze twijfelachtige toestand.

1 like

Voorzijde rand is inderdaad vrij rond van vorm door het polijsten (voorzijde kast) ; die bestaat normaliter uit facetten of vlakken met een ā€˜scherpe’ rand.

ā€œHet muntstukā€ met het zeepaardje op de achterzijde is trouwens normaliter gematteerd en niet glanzend; oorzaak is natuurlijk het polijsten:

Het is een detail en aan de achterzijde maargoed; je vroeg erom :slight_smile:
(deze foto is overigens van mijn eigen zeepaardje)

De wijzerplaat bevat op de randen vuil of beschadigingen; goed zichtbaar op de eerste foto tussen 7 en 9 uur en 3 en 4 uur.
Vind de voorzijde sowieso wat rommelig (en overdreven geformuleerd ā€˜gebutst’ ogen) en dat is vind ik een echt minpunt. Zeker als dit klokje door een prins moet worden gedragen! :smirk:

Onder de streep zou ook dit zeepaardje -net als de voorgaande kandidaten- weer laten zwemmen @PrinsJoris!

(Overigens vind ik de genoemde 350,- gezien de huidige marktprijzen niet realistisch maargoed; vragen staat vrij. Realistisch gezien denk ik eerder dat de prijs rond de 500,- zal liggen)

2 likes

Wel of niet gesigneerd glaasje is niet echt een waarde bepalende factor. Bij origineel is er een omega logo ingelaserd, precies in het midden van het glaasje.
Kast is wel wat erg gepolijst idd. Beetje jammer, maar als je hem goed gebruikt gaat dat vanzelf weg. :slight_smile:
Dit type kast heeft geen deksel. Mooie slanke constructie. Wel of geen relume vind ik niet echt een issue, als het maar netjes is gedaan. Zelf denk ik van niet, omdat de lumen op de indexen net zo nieuw eruit ziet.
Als je hem voor 350 kunt kopen heb je een goede deal. Ik denk dat hij meer waard is.

1 like

Bedankt allen,

Deze uitgebreide antwoorden zijn echt enorm fijn en leerzaam. Het brengt me uiteraard wel aan het twijfelen, zeker omdat ik denk dat ik 'm voor een prijs van rond de 350 mee kan nemen…

Heb je de mogelijkheid het horloge in het echt te bekijken?
Indien dat het geval is zou ik dat zeker doen en dan ter plekke beslissen of het horloge mooi en scherp genoeg is!

Ik vind zoals vermeld 350 wel een scherpe prijs namelijk.

(P.s een nieuw origineel Omega glaasje kost trouwens zo’n 60,- mocht je dat perse willen; niet onoverkomelijk lijkt mij.)

1 like

Nee het horloge wordt helaas opgestuurd vanuit Duitsland…

Dan ligt de bal bij jou; hecht je veel waarde aan orginaliteit, details en ben je Pietje Precies dan verder op jacht!

Indien je budget begrensd is en je bent minder kritisch op details: dan is dit horloge best een optie gezien de prijs!

Persoonlijk zou ik voor een originelere gaan en er nog wat euries tegenaan kachelen (je koopt niet elke maand een Seamaster!) maar ik kan niet in jouw portomonee kijken :smirk:

1 like

Heb er een nacht over geslapen en besloten het niet te doen! Het zou inderdaad zonde zijn als je voor een iets hogere prijs een mooiere kan kopen, en inderdaad, je koopt er niet elke maand een ;). Als jullie iets voorbij zien komen hoor ik het uiteraard graag :).

1 like

Kast is zowat rond gepolijst, deze zou ik daarom over slaan.