Omega Seamaster vervagen rode wijzers

Graag wil ik aan de forumleden het volgende voorleggen. Recent heb ik een Omega Seamaster Chrono Diver aangeschaft. Het horloge stamt uit 1997. Het gaat om typenummer 2598.80.00. Deze wordt niet meer geleverd door Omega maar staat wel nog op hun site onder “watchfinder”.
Toen ik het horloge vergeleek met de afbeelding op de site viel mij op dat de kleine wijzers alsmede het bovenste deel van de grote secondenwijzer helder rood waren. Op mijn horloge zijn die zo goed als kleurloos. Daarop heb ik enkele internationale forums bekeken en ontdekte daarbij dat dit een bekend (omega) probleem schijnt te zijn. De kleur rood vervaagt in de loop van de tijd, waarschijnlijk onder invloed van zonlicht. Over de oplossing lopen de meningen uiteen. Sommigen vinden dat je het erbij moet laten, omdat het karakter uitstraalt. Anderen vinden dat het hologe zoveel mogelijk overeen moet komen met het origineel. Dus vervangen die wijzers, of is een druppeltje verf al voldoende?
Het schijnt dat Omega zelf standaard de wijzers vervangt bij een servicebeurt en dat vanaf ongeveer 1998 een andere soort kleurstof wordt gebruikt om vervagen tegen te gaan. Hoe denken de forumleden hierover?
Overigens een set nieuwe wijzertjes is in de USA te bestellen voor 92 dollar exclusief verzendkosten.

Informeer eens bij Ferrie Schweitzer, de Omegaman bij uitstek. Hij heeft veel onderdelen direct in voorraad en kan je ook adviseren.

http://www.vintagehorloges.nl/

succes! hans

Ik heb hem (Ferrie Schweitzer) al een email gestuurd, maar nog geen antwoord. Wacht met spanning af.

Is een bekend verschijnsel bij de SMPC. Een eerder exemplaar in mijn collectie had dat ook. En bij mijn huidige titanium exemplaar is de kleur rood ook aan het vervagen. Oplossing is vervangen van EN wijzerplaat, EN wijzers.

Of je kunt het laten zoals het is, als respect voor de ouderdom…

Beste Hans,

Waarom zou de wijzerplaat ook vervangen moetn worden? OK, deze zal ook vervaagd zijn qua kleur, maar dit is nauwelijks zichtbaar en zeker niet storend. Ik meen dat de kleur blauw iets lichter is geworden, maar dat misstaat het horloge zker niet. Het zal zo zijn als met de lak van auto’s waarbij rode auto’s het ook moeilijker hebben om in de loop van de tijd hun originele kleur te behouden.

Hallo Michel,

Op de wijzerplaat is op elke 5-minuten index ook een klein rood driehoekje geprint. Normaal gesproken zijn deze driehokjes net zo vervaagd qua kleur als de wijzers.
Als je de wijzers wel vervangt, en de plaat niet, dan valt het verschil m.i. extra storend op.

Als je niets doet, dan is er ook geen verschil, slecht een vervaging van kleuren.

Ik kan me nog herinneren dat iemand lang geleden melding maakte van een verkleuring naar het roze toe van de rode elementen.

Het typische is dat de rode driehoekjes op de 5 minutenindexen wel nog tamelijk rood gekleurd zijn. Maar ze zijn zo klein dat het nauwelijks opvalt. Bedankt voor de tip.

Hij was een weekje weg en komt geloof ik maandag weer thuis.

Niet alleen de chrono-versie heeft hier last van, ook de gewone SMP :wink:

Mij interesseert het te weinig om er iets aan te doen.
Als je het storend vind: vervangen :wink:

Bijkomend voordeel: de '97-er modellen hadden nog tritium, dat zal niet meer zoveel licht geven, je krijgt bij vervanging SuperLuminova wijzers en plaat.

Alleen al vanwege het verschil in lume moet je absoluut wijzers en plaat vervangen, het ziet er anders totaal niet uit (heb het een keer gezien bij iemand: geloof me, da’s niet mooi!).

Zoals jullie op de volgende foto kunnen zien van mijn Seamaster 145.024 uit 1973, is de kleur oranje van de uren- en minutenwijzer aardig uitgebleekt. En van de kleine vierkantjes bij de markers en de secondenwijzer bijna geheel verbleekt. De foto is van vorig jaar voordat Ferrie er mee aan de slag ging.
In de Omegamania catalogus kan je hem ook vinden met de originele kleur (lot 139).

Ferrie heeft bij de opknapbeurt begin dit jaar alleen de secondenwijzer opgefrist. De rest is nog steeds hetzelfde:

Ik ben er tevreden mee. Een nieuwe wjzerplaat is overigens bij Omega niet meer te krijgen. Een horlogemaker in Duitsland heeft er nog wel één, maar dat kost wel wat! Ik laat het maar zo. Per slot van rekening is het een horloge dat ik 25 jaar elke dag gedragen heb en dat mag je best zien:)

Ferrie is geloof ik toch wel een ‘Omega instituut’ bij enkele forumleden hier. Ben benieuwd of ik mij daar ook bij ga scharen als ik mijn Omega Seamaster professional terug ontvang na het plaatsen van een nieuwe bezel en door Ferrie zelf gekozen correctie punten.

Btw deze Omega Seamaster professional vind ik veel mooier dan ik ooit had gedacht en kost in mooie 2de hands staat een schijntje tov de toch al niet hoge nw prijs, om nog maar te zwijgen van de belachelijke prijzen die ze vragen voor nieuwe en 2de hands planet Oceans met het ‘beroemde’ Omega uurwerk.:sunglasses:

Genesis

Een ding is zeker. De service afdeling van Omega Benelux is een rampenplan. Daar komt een horloge vaak slechter vandaan dan voordat het er heen ging… Dus op naar Heerlen :slight_smile:

Een Ferriefan :slight_smile:

Ferrie heeft mij inmiddels geantwoord. Het is een bekend probleem. Het vervangen van de wijzers is een mogelijkheid, maar volgens hem keert het probleem dan vroeg of laat weer terug. Sinds enige tijd geeft hij ze zelf een nieuw kleurtje en dat “houdt” beter. Voor de kosten hoef je het niet te laten (nog geen € 100). Dus ik overweeg toch sterk om het maar te laten doen. Alleen jammer dat ik even de Omega kwijt ben (snik).

Als ik het dus goed begrijp ben jij van plan een compleet originele omega te laten modden door een andere kleur verf op de wijzers aan te brengen?
als het vervagen van de rode kleur je zo uitermate stoort dat je dit overweegt tja dan moet je het doen uiteraard maar ik vind het…

Beste Yoeri,

Jouw reactie komt overeen met een deel van de reacties op internationale forums. Ongeveer 50% vindt het helemaal niks en ongeveer 50% zegt: altijd doen. Ik ben er ook niet helemaal uit, daarom in mijn vorige post: “ik overweeg…”.

Ferrie kennende kleurt hij de wijzers naar de oorspronkelijke kleur, die dan alleen beter houdbaar is.

Op mijn Seamaster zijn de wijzers nog mooi rood, maar als ze oranje zouden worden zou ik ze ook opnieuw laten kleuren.

Het is natuurlijk een kwestie van smaak maar ik vind die verkleurde wijzers er nogal “verlopen” uitzien.

Testo Schreef:

Op mijn Seamaster zijn de wijzers nog mooi rood,
maar als ze oranje zouden worden zou ik ze ook
opnieuw laten kleuren.

Het is natuurlijk een kwestie van smaak maar ik
vind die verkleurde wijzers er nogal "verlopen"
uitzien.

Het schijnt te maken te hebben met het feit of de drager van het horloge veel buiten is of niet. Veel zonlicht is de boosdoener. Daarom ook dat de rode driehoekjes langs de rand er minder last van hebben omdat die vaak in de schaduw van de rand worden “beschermd”.

Michel9650 Schreef:

Testo Schreef:

Op mijn Seamaster zijn de wijzers nog mooi
rood,
maar als ze oranje zouden worden zou ik ze ook
opnieuw laten kleuren.

Het is natuurlijk een kwestie van smaak maar ik
vind die verkleurde wijzers er nogal "verlopen"
uitzien.

Het schijnt te maken te hebben met het feit of de
drager van het horloge veel buiten is of niet.
Veel zonlicht is de boosdoener. Daarom ook dat de
rode driehoekjes langs de rand er minder last van
hebben omdat die vaak in de schaduw van de rand
worden “beschermd”.

Sorry, zon :sunglasses: