Omega seamaster

Na mijn eerste horloge, een Seiko SPL051P1, ben ik nu toch wel opzoek naar een echt Zwitsers horloge. Mijn oog is gevallen op de Omega Seamaster quartz met referentie nummer 196.0251 uit 1984. Nu rest mijn vraag, is dit horloge echt? En is een seamaster met een quartz uurwerk toegangbaar? Mijn vraag is ontstaan uit het feit dat er over dit horloge weinig te vinden is, en dat de woorden Omega en seamaster quartz in de honeycomb dial gegraveerd staan ipv dat Omega er bovenop ligt.

Ik zie graag reacties tegemoet!

Jordi

1 like

Dit horloge bedoel je?

image

Ja!

Handig om dan even foto’s te plaatsen van het horloge die jij op het oog hebt. Niets mis met Quartz. Sterker nog, begin jaren 80 betaalde je veel meer voor een Quartz horloge dan voor een automaat. Veel wat oudere modellen van de Seamaster serie zijn Quartz.

Ah top! Maar dit horloge is wel een echt een omega horloge? En komt daadwerkelijk uit 1984?

1 like

Gegoogled op referentienummer en toen kreeg ik dit.

Dus ik kan er van uit gaan dat het een echt omega horloge is? Ik ben nog nieuw met horloges, dus ik probeer zoveel mogelijk te leren

1 like

Alles kan nagemaakt worden.

Wat @Batossai zegt; alles kan nagemaakt worden.
Post eens wat goede foto’s van de voor en achterzijde!

Waar kun je dan het beste zoeken voor zo’n soort vintage of soort gelijke?

1 like

Het is lastig. Ik zou altijd even op chrono24 of Google wat plaatjes opzoeken om te vergelijken. Of het originele uurwerk er dan inzit en nog in goede staat is kan je natuurlijk niet op een foto zien. Succes met zoeken. Ik ga er zo een te koop zetten dus hou de blauwe gedeelte maar in de gaten.

Voor hoeveel?

Dit zijn een paar foto’s van de omega seamaster. Kan iemand mij vertellen of dit een echt exemplaar is?

De meeste 80’er jaren Omega quartz horloges worden niet volledig nagemaakt aangezien ze niet vreselijk kostbaar zijn.
(Het grootste gevaar is “frankenwatches” oftewel samengestelde horloges met afwijkende caseback; wijzers of kroon of een redial.)

Deze ziet er origineel uit; sowieso de achterkant: 1430 is het caliber van het quartz uurwerk.
Als de achterkant erg is gepolijst (om krassen te verwijderen) zie je vaak dat de binnenste munt met het zeepaardje niet dof is zoals op jouw foto maar in hoogglans; deze ziet er dus goed uit.

Voorzijde is door de enkele foto en de schuine hoek lastiger te beoordelen maar lijkt origineel en met de originele wijzers. Lugs en kast zien er wat beschadigd uit en het is niet te zien of deze is gepolijst op andere plaatsen maar nogmaals; de foto is onduidelijk en onvolledig. (Rechterzijde kast, kroon en bovenste lugs zijn niet goed te zien!)

Ref. nummer is volgens mij 196.0251 als ik even zoek en daarmee is het een typische jaren '80 quartz zoals het uiterlijk al deed vermoeden! :slight_smile:

Succes!

3 likes

Hartstikke bedankt! Wat een vriendelijke en behulpzame mensen op dit forum!

1 like

Als laatste suggestie: informeer even of de originele Omega gesp er ook bij zit!

(Dat is geen dealbreaker maar vind dat soort details persoonlijk altijd wel leuk)

U bedoeld gewoon het bandje? Ja die zit er bij!