Omega Seamaster

Ik ben sinds twee dagen in het bezit van een Omega Seamaster 300M Quartz en ben ontzettend onder de indruk van dit horloge. Na meer dan 1,5 jaar ontzettend geinteresseerd te zijn in het horloge, heb ik hem dan eindelijk. Dit topic is om ervaringen met de Seamaster te delen.

Ik ben nogal onder de indruk van het uurwerk; Omega Cal. 1538, een flink opgepoetst ETA-uurwerk. De techniek kan ik niet volledig beschrijven, maar ze hebben het kristalletje zo gemaakt dat hij maximaal bestendig is tegen weersomstandigheden, waardoor (zo zegt de deskundige en het boekje) het uurwerk 10x nauwkeuriger is dan een standaard-kwarts.

Het verzetten van de datum gaat op een manier die ik niet gewend ben. Terwijl de seconde- en minutenwijzer blijven functioneren, draai je de uurwijzer per uur vooruit met elke 24 uur een datumoversprong. Makkelijk met zomer- en wintertijd!

Wat me wel enigzins verbaast is dat het uurwerk er ongeveer 2,5 uur over doet om van datum te veranderen. Mijn TAG Heuer (ETA F06.111) klikte in een fractie van een seconde over. Het maakt me niets uit verder, maar ik vind het wel redelijk opmerkelijk.

Ik ben ook helemaal verliefd geworden op de achterkant waar het Seamaster-logo staat!

Wat zijn jullie ervaringen met de Seamaster? Ik ben erg benieuwd.

Groeten,

Rogier

Ik heb nog geen ervaringen maar word steeds meer gebiologeerd door dit horloge. De Speedmaster staat op mijn wishlist maar ik denk dat deze er eerder komt. Is ook iets goedkoper. Ik zal wel voor de automaat gaan.

Ik vind deze Omega ook ontzettend mooi om te zien. Het enige nadeel vind ik, dat je dit soort modellen heel veel aantreft bij andere merken. Met andere woorden de exclusiviteit van het model neemt af. Niet iedereen zal het met mij eens zijn, maar dit is mijn persoonlijke mening.
Toch vind ik Omega een fantastisch merk met een enorme historie. Naast Breitling is Omega mijn tweede favoriete topmerk.
Laatst werd en vintage Omega Seamaster te koop aangeboden en hier was ik meteen weg van. Apart model, als nieuw en toch een Omega Seamaster.
Op deze wijze heb ik toch een Omega Seamaster die aan mijn wensen voldeed aan mijn collectie kunnen toevoegen.

Ik heb deze nu ruim een week in huis en voor een automaat van ongeveer 40 jaar oud, loopt deze na een week nog tot op de minuut gelijk. Ik ben hier dus uitermate tevreden over.

(foto even geleend van Peter)

Rogier,

Ik bezit zelf geen Omega. Ik vind het echter wel prachtige horloge’s. Als ik mij niet vergis heb ik jouw model gezien in een eerdere post van jou. Ik herinner me dat ik zeer gecharmeerd was van het horloge.

Ik denk niet dat er in de nabije toekomst een Seamaster in mijn collectie komt omdat er nog enkele andere horloges wat hoger op mijn wishlist staan…Maar dat er ooit een Seamaster komt daar ben ik haast zeker van.

Joram, dat klopt. Ik heb deze nog niet zo lang en pas geleden als nieuwe aanwinst gepresenteerd.

He Rogier,

Een Seamaster is een goede keus, en een prettige prijs kwaliteitverhouding!
draag zelf de chrono Diver en vind dit een heerlijke klok.

veel draagplezier,

groeten,

Stairman

Lacroix Schreef:

Joram, dat klopt. Ik heb deze nog niet zo lang en
pas geleden als nieuwe aanwinst gepresenteerd.

Ed,

Ik doelde eigenlijk op het horloge van Rogier. Maar de jouwe mag er ook zijn hoor;)

hoi,

Gefeliciteerd met j horloge, is echt een hele mooie,
dit is dacht ik het horloge wat James bond ook draagt in de films, zij het met enige aanpassinge. toen ik die films pas keek werd ik behoorlijk beetj verliefd op dit horloge, alleen of ik hem snel zal kopen is de vraag.

  1. het geld
  2. dan moet ik weer mijn ouders overtuigen van de noodzaak, en die zullen ze niet zien :(.

Veel plezier er mee,

Peter Verhoeven

Als je al een horloge hebt, is het ook geen noodzaak;)
Maar wel erg leuk:)

Hmmm,

Toen ik bij de juwelier het horloge aan het inspecteren was, constateerde ik een kleine rode stip tussen de deksel en de kast. De medewerkster heeft het toen met haar nagel weggeveegd.

Zie ik gisteravond dit filmpje op internet:

Blijkt dus dat het een zegel is wat laat zien dat de kast nog nooit is geopend.

Sorry verkeerd begrepen.

@ RogierJ
Oeps… dat weten we nu ook weer! Dat had de dame in kwestie wel moeten weten, denk ik.

Mij is opgevallen dat mijn Seamaster-quartz er 2,5 uur over doet om de volgende datum volledig te weergeven. Niet erg hoor, maar ik las dus dit op internet:

“It is generally NOT a good idea to change the date on a non-digital watch within +/-3 hours of midnight. Remember, the watch date mechanism is mechanical (even on a quartz watch), so uses gears and other components to advance the date. Manually changing the date while the mechanism is engaging can push the gears out of alignment. Normally, this does not cause damage, but can alter the exact time that the date will change–usually further from midnight.”

Ik schrok wel even, want ik heb mijn horloge na aanschaf rond 23:30 gelijk gezet, ook de datum. Denken jullie dat de laatste zin van die tekst hierboven van toepassing kan zijn?

http://www.chronocentric.com/

Dit is een ontzettend aanraadbare site voor eigenaren van Omega. Vooral het FAQ-gedeelte is uitermate leerzaam.

(ik wou deze in een andere rubriek posten, maar daar heeft mijn account blijkbaar geen rechten voor)

De Omega 300M is werkelijk een HEEEEEEEEL fraai horloge. In meerdere opzichten een klassieker. Het staat dan ook (in automatische uitvoering) erg hoog op mijn wish-list. Het is imho één van de horloges waarbij de band een zééér geslaagd, integraal deel is van het geheel. Denk de band maar eens weg en probeer je voor te stellen hoe het er dan uitziet met bijvoorbeeld een leren band. Dan wordt het een heel ander horloge!! Dat is misschien wel het beste “bewijs” van mijn stelling. Is er überhaupt iemand die dit een keer heeft geprobeerd?

Heel, heel veel (draag)plezier!!

Ron

Voor de liefhebbers… :slight_smile: :slight_smile:

de mooiste imo:

Rogier,

Zat er bij de Omega geen gebruiksaanwijzing?

Dat is een mooie site.
Staan daar de antwoorden op jouw vragen ook op?

Mooi trio! Ik vind de zwarte het mooist, maar ik denk dat als ik er ooit een zou kopen dat het toch de blauwe zou worden. Met een Rolex Sub en een Aplha Sub in het kistje wordt het dan toch wel veel van hetzelfde. Of ik moet een van de twee wegdoen;)

Ik ben helemaal weg van de blauwe automaat. Ik ben ook op zoek naar goede adressen maar ik wordt duizelig van alle prijsverschillen.