Omega service manuals? Ergens?

Ik heb hier een Omega 1343 Constellation Chronometer met issues; quartz crystal loopt, horloge niet. Minuten setter (knopje in kroon) loopt soms , meestal niet. Uurwerk zelf krijgt geen puls in normale stand kroon.

Dit beestje moet dus uit elkaar. De typische rode omega klemring/pakking zal moeten worden verwijderd (kan dit zonder schade en met intentie van hergebruik?) om het uurwerk te verwijderen

Vervolgens dus het uurwerkje. Ik heb weinig ervaring met Omega quartz, maar alles wat in elkaar kan , kan ook uit elkaar met beleid.
Wel heb ik ‘even’ een service manual nodig met bij voorkeur uitgebreide beschrijving van uurwerk en een exploded view om eea even voor te bereiden…

Zijn deze Omega service manuals ergens diep in de krochten van het net te vinden?

Anders ga ik ‘gewoon’ aan de slag, maar liever met wat voorbereiding

Hier kun je de meeste calibers wel vinden. Ik geloof niet dat er een service manual is, maar misschien heb je iets aan de part list.

http://www.omega-fanatic.com/pages/omega-movement.php

1 like

Hier is ook van alles voor oude Omega’s te vinden.
http://www.old-omegas.com/

1 like

Volgens mij heb ik ooit zó eentje uitelkaar gehaald, was een kwestie van schoonmaken en de plakkerige zooi verwijderen die de vorige eigenaar er op gesmeerd had. Gewoon de onderdelen op volgorde gelegd :smile: Het kalenderwerk is wel flink wat gepiel. (veel digitale foto’s maken)

1 like

Die rode klempakking, is die makkelijk te verwijderen? Ik heb nog geen ‘brute force’ gebruikt, wil hem niet kapot maken…

Euh, is dat niet zo’n ring? Kreeg ik vlot los geloof ik. Volgens mij kwam ie zelfs mee met het deksel.
(ik kijk morgen wel even)

Nou geen rode pakking bij mij maar zo’n rubber ringetje in het klikdeksel.
Heb je anders een plaatje?

Hier een fotootje van de bewuste klempakking:

O ja. Volgens mij heb ik zo’n pakking wel eens héél voorzichtig met een schroevendraaiertje omhoog gewrikt. Steeds weer een stukje omhoog. De pakking heeft heen uitsteeksels of zo, is helemaal “recht”. Je hoeft weinig kracht te gebruiken, het gaat er vooral om dat de schroevendraaier dun genoeg is, en wel redelijk breed. Ergens een spleetje vinden tussen die witte ring en de rode klemring waar je kan beginnen.

Bedankt voor je hulp, Martijn!
Ik ga er dit weekend eens goed voor zitten