Omega Speedmaster 105.003 pre-moon: erfenis

Kleine update; maar niet zo’n leuke…de hammerspring is ter ziele. Dus wie er nog eentje beschikbaar heeft voor Cal. 320; ik hoor het graag :slight_smile:

Dan nog een wat vrolijker berichtje voor 19mm lug eigenaren: ook al zo lang aan het zoeken naar een 19mm leren Nato strap? Ik weet een adresje!

Prachtig verhaal en resultaat!

Wow bijzonder verhaal en des te bijzonder horloge, nooit wegdoen, en blijven dragen met trots :sunglasses:

Had ik al vermeld dat de hammer spring was gebroken en dat je die nergens op de vrije markt meer kunt scoren? Neen…ook op Ebay niet. En zo ja; dat is net zoiets als a.s. zondag de jackpot in de Staatsloterij te scoren.

Affijn; Inca is niet voor een kleintje weggelegd en ook niet zomaar uit het veld te slaan en heeft een “bypass” verzonnen.
De gebroken hammerspring werd via een lasersoldering voorzien van een veertje met de juiste buiging/spanning.

Het was natuurlijk afwachten of deze operatie er weer voor zou kunnen zorgen dat de reset functie weer zou kunnen werken. En dat is gelukt! En tot die tijd gaat de zoektocht naar het originele onderdeel gewoon door.

Inmiddels is vandaag de Speedmaster weer thuisgekomen en meteen voorzien van een handgemaakte bruin/zwartblauwe leren nato ( aanrader…zie foto hierboven…)

En zo wordt het verhaal van Pa’s ouwe Speedy alleen maar uitgebreider, complexer en creatiever. The worksman klok die velen tot waanzin drijft qua begeerte en lijdzame veilingprijzen doet vandaag gewoon weer wat ie moet doen: op tijd lopen.

Maar; een rondje golf doe ik niet meer; ondanks de brute Nasa testen ben ik nu wel geneigd te zeggen dat deze oude dame het nu wat rustiger aan mag doen…beter voor haar gezondheid denk ik zo.

Hieronder wat foto’s met de “drain” en de platsing in het uurwerk ( rechtsonder ).
De laatste foto is het originele onderdeel wat meteen de geest gaf.

Het werkt soepel, ik merk geen verschil bij het resetten en ik ben blij met deze tijdelijke oplossing. De hunt voor het origineel gaat gewoon door :wink:

6 likes

vervaard :thinking:

Oeps…dit soort fouten zijn beschamend. Ik pas het meteen aan. Thx.

1 like

Ik vind je verhaal belangrijker.:wink:

1 like

Geen idee hoe ik mijn posting kan editen…volgens mij mis ik een knopje ergens :sweat:

Laat gaan. volstrekt onbelangrijk In het kader van je post.
Sorry, ik kan het soms niet laten. :pensive:

WoW, hele goede keuze.

Ben helemaal niet van de speedmasters eigenlijk, maar de geschiedenis en die verweerde bezel maken het wel een verrekt aantrekkelijke klok. Ben daarom ook geen fan van die ceramic bezels, het leeft niet en vind het te klinisch.

1 like

Zijn wel te vinden maar prijzig.
Omega 320 hammer spring #1734 nos genuine
http://www.scotchwatch.com/Omegainventory.html

Prachtig horloge en een prachtig verhaal. Beide koesteren en nooit weg doen!

Dag Floris,

Onlangs een Omega 321 geserviced. Daarbij brak het veertje van de hamer ook af.
Een zoektocht op het web leverde niets op.
Ik heb daarna geprobeerd het een en ander te verdikken en te solderen. Maar ook dat brak even verdeop direct weer.
Via een Tandtechnisch bureau heb ik er een veertje aan laten “laseren”. Het werkt goed.
Even enkele foto’s:

De gebroken veer.

Hier de veer gesoldeerd. De totale veer is slechts 11mm lang.

Gelaserd.

Gemonteerd, zondern het plaatsen van de hamer.

Met vriendelijke groet,
Inca

4 likes

Yep. Dat verklaart deels ook de recente prijsstijging van Seamasters met het 321 kaliber: ze worden regelmatig gekocht als donor-uurwerk voor een (vaak veel duurdere) Speedmaster en/of als onderdelen weer verkocht.

Toffe oplossing trouwens!

1 like

Heb je geluk dat die nog wat oude voorraad heeft, bij Omega niet meer leverbaar.

Goed opgelost bij gebrek aan een nieuwe.

1 like

Mooie draad, mooie Speedy!

Dat hammerspring probleem is mooi opgelost door Inca ook. (Mooi in de zin van mooi gedaan. Je hebt toch geen zichtbodem :sunglasses: )

Even rondgekeken op het web naar die 1734 Op het Omegaforum lees ik dat Cousins een tijdje generieke (dus nagemaakte) hammer springs had, voor $130.
Op die link van Scotchwatch zie ik dat ze nog 38 stuks originele hebben, voor $138. Misschien moet je toch een keer door de zure appel heenbijten, want ik verwacht niet dat over 5 jaar de prijzen lager zijn.

Overigens kan ik nergens vinden of de 320 en de 321 misschien verschillen op dit punt, het is een 320 onderdeel.

De basis is het 320 caliber alleen de onderdelen voor de uurteller complicatie zijn de 321.

1 like