Omega Speedmaster 105.003 pre-moon: erfenis

Hij gaat direct weten wat je bedoelt.
Gewoon duidelijk vragen of het een tritium hand of Luminova/SuperLuminova service replacement is.
Dan ben je ingedekt en de verkoper weet dat je wel van iets weet dan.

1 like

Overigens…ik heb mij een beetje verdiept in de geschiedenis van de Speedmaster en vond wat artikelen die ik niet dagelijks tegen kwam. Ik heb 2 fotootjes waarbij de NASA engineers de horloges sorteren/preparen en op de doos staan allemaal serie nummers.

Op een tweede foto zie ik een Speedmaster, welke door een astronaut is gedragen met op de zijkant een serienummer gestansd: S/N 61.

Is het dan aannemelijk dat als je ergens een Speedmaster in het wild tegenkomt met een soortgelijk gebruikt serie nummer , op de zijkant vd kast…dat het daadwerkelijk door een NASA astronaut is gedragen dan wel heeft toebehoord?

Die kans bestaat, hoewel er bijna geen op de markt komen.
Ze bleven eigendom van NASA en zijn zelfs veel vernietigd na gebruik. (Zoals bij veel militaire issued exemplaren ook)

De enkele zijn door de astronauten zelf genomen/geschonken.
Hoewel de kans klein is dat deze ooit door een derde partij op de markt komen.

Astronauten leven niet op een slecht pensioentje en hebben over het algemeen geen geldnood gekend.

De dochter/neef van zou er eentje kunnen verkopen maar dan moet hij wel met correcte provenance aan komen zetten.

1 like

Lijkt me de juiste.

Wanneer het een luminova betreft kun je hem ook laten relumen zodat hij alsnog patina heeft…

Wereldwijd ken ik wel een aantal goede relumers (James hyman oa) maar in NL helaas niet…

Ik heb overigens ook nog mijn twijfels over de andere hands. Ze lijken iets langer dan op mijn eigen ed white maar dat kan ook komen door de foto hoek…

Vind het overigens leuk om te zien dat je voor de (in mijn ogen) juiste weg van originaliteit kiest.

1 like

Las ook ergens een schrijven van de zoon van Ed White, dat hij zijn vaders horloge ( De eerste Chrono in de atmosfeer en die de brand had doorstaan tijdens de dramatische afloop vd Apollo 1 missie ) van NASA had gekregen en het ding al 30 jaar in een deposit box ligt…zal nu wel wat langer zijn :slight_smile:

Thx, dat is inderdaad de opzet.
Ze zijn volgens mij ook wat langer, maar zo ondertussen ben ik na wat speurwerk er wel bijna zeker van dat Omega soms ook maar pakte wat voorhanden was. Ik zie Speedmasters op forums met totaal andere pushers, een hele andere kroon en lange/korte wijzers. Op sommige sites wordt dan schande gesproken en anderzijds wordt er gesproken van “het meest origineel”. Ja wat is origineel…

Maar een horloge op leeftijd is in zijn leven toch wel eens geserviced? In de jaren 70 en 80 was het denk ik niet zo dat een bezitter van een klokje van -laten we zeggen- FL 500.- moeilijk ging doen over een schakeltje, kapotte chrono sweep of gebroken pusher?

Ja…uiteraard echte Omega onderdelen erop, maar ik denk dat velen dachten; hij moet gewoon weer werken! Destijds was het een “Toolswatch”…dagelijks gebruik en zeker geen dresswatch.

Dat ik nu zoveel mogelijk de originele uitvoering wil hebben is dan ook wel logisch, ten eerste omdat het een eerbetoon is naar mijn vader ( die overigens geen moer gaf om dit soort details…) en ten tweede: ik heb nog steeds het beeld voor ogen dat de originele chrono hand erin zat…heb de huidige altijd maar lelijk gevonden :slight_smile:

1 like

Et Ergo: ik ga voor de sweep die mij is aangeboden, een originele crystal met black retainer ring ennnnnnn…2 pushers. Maar op die moet ik helaas even wachten :wink:

Gelukkig heeft de horlogemaker de tijd…en ik ook.

Hoewel… :laughing:

Schitterend project, en fijn om zien dat je je verdiept in de wondere speedmaster wereld. Bij mij moet er ooit ook ééntje komen, liefst nog een vintage 60ies exemplaar.

1 like

@Inca is on the move(ment) :sunglasses:

1 like

Inca is weer lekker bezig :grin:
Vanmorgen zijn de hesalite met zwarte retainer, de Nato met omega buckle en de NOS chrono hand binnen gekomen. Die laatste ís hieronder nog niet te zien en is het nog wachten op 2 pushers.
Maar het begint er toch al heel fraai uit te zien! :+1: :+1: :+1:

6 likes

Begint ergens op te lijken :+1:

Volgens mij is het overigens een 20mm NATO die er nu op ligt. Je moet een 19mm hebben…

Deze lijkt te breed…

1 like

Klopt, het ís een 20mm, maar ga maar eens op zoek naar een goede en leuke 19mm. Die zijn er bijna niet.

En 18mm met lelijke openingen bij de lugs vind ik dus echt een absolute “no-go”…bij elk horloge overigens. Zo lelijk en ook nog verhoogde kans op verlies. Mij niet gezien dus :wink:

Wat een prachtig project en eerbetoon! Hopelijk kan je hem snel rond je pols doen.

Dat hoop ik ook! Wachten is een lastig iets haha.
Ja…ik denk dat Pa wel zeer in zijn nopjes zou zijn geweest.
:sunglasses:

1 like

Erg mooi project wat straks uiteraard veel voldoening zal geven. Leuk om te de vorderingen te volgen.

Ik heb een 19mm grijs zwarte op de mijne. Ga voor je op zoek waar ik hem vandaan heb.

In spanning aan het wachten op pushers. Wachten is écht niet meer mijn sterkste kant.
De blauwe koe voor de Heuerville strap is gesignaleerd, dus het begint nu echt moelijk te worden om geduldig te wachten op twee kleine drukknopjes…

2 likes

Vanmiddag heb ik er normaal voor je!

1 like

Laat het maar weten! Graag! :ok_hand:

Ik val in herhaling maar… heerlijk project :smile:
Fijn dat je dit alles deelt met ons ook.

Qua band zou ik eerder voor een tijdscorrecte stalen speedy band gaan, maar ik ben dan ook een grote fan van staal.