Omega Speedmaster 105.003 pre-moon: erfenis

Wie is TS?

jij

2 likes

TS = topic starter.

1 like

staat idd niets op over een moonlanding op de achterkant, dus deze valt onder de noemer ‘pre-moon’

Kleine update tot zover:

Dat is niet zo veel. Ik heb hem per ongeluk een keer gekocht via eBay, maar dat is al een jaar of 15-20 geleden. Ik keek toen uit naar een horloge uit mijn geboortejaar. Mijn bod bleek het hoogst, hoewel ik daar eigenlijk niet op had gerekend. Ik zal nog eens kijken wat ik er verder over terug kan vinden. En dit topic verder niet ‘kapen’.

2 likes

Ben je hem zelf aan het restaureren?

Dank je, je verhaal verdient m.i. inderdaad een eigen topic.
Het zijn twee te mooie verhalen om in elkaar over te lopen.
Misschien kunnen de mods hier iets in betekenen?

Ik zou willen dat ik het kon :smile:

Maar nee; het horloge is in bekwame handen en ik wordt bijna dagelijks op de hoogte gehouden, ook met foto’s. Ontzettend leerzaam en leuk om te volgen. Dat maakt de liefde voor de Speedmaster alleen maar groter. Mijn hele leven was dat al zo, maar nu je het binnenste, het hart van zoiets mag zien is dat wel heel bijzonder. :slight_smile:

Schitterend.

De mijne stond ook al :smiley:

Wellicht een vraag aan de puristen en/of echte kenners: wat zijn nou de correcte “hands” voor dit horloge?
Dus voor een 1963 105.003.

Zijn de hands die er nu op zitten de originele? Wat ik me kan herinneren is alleen ooit een keer de sec. hand vervangen. Ik weet niet of de uur en minuten wijzers ook zijn vervangen. Wie weet het :smile:

nee, in ieder geval de chrono sweep niet

geven ze lang licht in het donker ?, zijn ze niet meer origineel maar vervangers met luminova
de originele wijzers hadden tritium en dat zal nu wel zo’n beetje bijna uitgewerkt zijn

ook kun je het zien , glimt het lume of is het korrelig ? tritiu, is korrelig L of SL glimt een beetje

Ik heb dat vorige week nog even getest, maar een paar seconden en dan is het wel vrij snel weg. Het is niet glimmend volgens mij.
Wat de sec sweep betreft, is dit dan de juiste?

de vorm wel denk ik , de lume lijkt me L of SL

Dan is nu de vraag: deze er in of de huidige behouden… :neutral_face:

Maak het eens donker in de kamer.
Licht de wijzer op?

Dan effe de zaklamp erop en kijken of hij hard oplicht en hoe lang.

Indien hij niet sterk oplicht en lang blijft branden (max een secondje of 2). Dan gewoon deze erin steken.

Je bedoeld deze sec sweep of de originele uren/minuten hands die er nu in zitten…?
Horloge is niet hier nu maar ter reparatie, maar ik heb 2 weken geleden met een zaklantaarn erop geschenen…na 2 sec was het wel weg.

Deze “originele” sec sweep heb ik (nog) niet in mijn bezit en heb dus geen idee wat daar op zit. Hij wordt wel aangeduid als “Genuine Omega chronograph hand for cal.321 Speedmaster…mint condition; new and unused”.

Ik zal hem eens vragen of hij er even met zaklamp op wil schijnen :slight_smile: