Omega Speedmaster 1750043, orgineel of opnieuw opgemaakt?

Hallo Allemaal,

Ik heb een Omega Speedmaster 1750043 op het oog. Komt zonder doos en papieren. Ziet iemand hier wat geks aan? Ik vind de lume op de plaat in erg goede staat in vergelijking met de wijzers, hoe zou dit kunnen en zou dit geen opnieuw opgemaakte wijzerplaat zijn?

Ik vindt de staat voor de rest mooi en de kast erg scherp. Wijzers zouden moeten vervangen/relumed worden maar hier is de prijs ook naar. Hoor jullie meningen graag, misschien binnenkort leuke NA als alles blijkt te kloppen!

Merci alvast en een fijne dag allemaal!

5 likes

Ik vind de wijzers maar vies voor luminova wijzers.

1 like

Ik heb er ook een gehad, mijn wijzers waren ook zo.

De wijzerplaat lijkt mij origineel de tropic uur markers kan je niet faken. Verder gewoon scherp.

Deze komt uit 1995-2002 ergens daar tussen geloof dat horloges rond die tijd ook niet echt vaak opnieuw worden opgemaakt

1 like

Dit had ik zelf ook zo ongeveer. Wijzers waren ook helemaal aan het vergaan.

2 likes

Wel eens van “fake-patina” gehoord? Een veel voorkomende ergernis op dit forum en wijd toegpast bij verschillende merken heden ten dagen. Bijvoorbeeld:


Deze Hamilton Kahki field wordt gewoon tropisch geboren.
Als een wijzerplaat gerelumed wordt is het dan ook gewoon mogelijk om dit een iets bruiner kleurtje te geven. Waarom je dat in dit geval zou willen doen (gezien het behoorlijk afsteekt tegen de wijzers) is mij een raadsel en ik leg er mijn hand ook niet voor in het vuur dat het hier gebeurt is, maar het kan wel degelijk.

3 likes

In elk geval is de bezel/tachy ring 100% zeker gepolijst, wat me doet vermoeden dat de rest van het horloge ook niet onaangetast is gebleven. Zou me voor deze referentie trouwens persoonlijk niet uitmaken.

3 likes

Sterk punt, heb ik van gehoord. Echter lijkt het mij niet logisch dat zo een nieuw horloge een redial krijgt.

Ik zie niet snel allarm bellen bij dit horloge

Maar het kleurverschil met uurmarkers en wijzers is wel appart. Wellicht relume met fake patina of een ooit vervangen set wijzers.

2 likes

Ik zie geen verschil met de mijne. Lijkt me prima in orde.

3 likes

Deze foto is wat scherper

3 likes

Hi, leuk horloge hoor. Het kan een redial zijn maar ik denk het eerlijk gezegd niet. Deze horloges zijn tussen 20 en 30 jaar oud. Deze verkleuring van de Lume op de markers ziet er vrij natuurlijk uit. Zeker ook in combinatie van de staat van de wijzers.

De case is wel niet 100% scherp meer. Dat is jammer maar zou je ook in de prijs terug moeten zie. Er zit volgens mij de 1150 in (Valjoux 7750). Dit was wel een wat minder kaliber ten opzichte van daarvoor en daarna. Ik zou hem niet snel zonder service / service historie kopen.

Succes!

1 like

Bij mijn weten een prima caliber dat door praktisch elke horlogemaker is te servicen…

6 likes

Van WatchGuy.Co.Uk review van deze.

Between the 861/1861 and the newer ETA/Dubois-Depraz movements, Omega used the ETA (Valjoux) 7750 for a while. This is the lowest end chronograph movement the Swiss watch industry has on offer, with a unidirectional winder and a click spring construction that is slightly dubious :wink: Nevertheless a popular movement, and you can find it in many Breitlings, TAGs, and other Swiss watches.

You can tell from the outside by the sub-dial configuration. The 7750 has the sub-dials at 6,9 and 12 o’clock. There are variations available where the sub-dials are in other configurations, but these modifications tend to be problematic.With all the moaning done, I have to say that the 7750 is a great performer. It beats at 28,800 b.p.h. and has a very steady beat rate, even when taken to different positions.

1 like

Precies dat, en er is op elk uurwerk wel iets aan te merken. Bovendien zijn er verschillende gradaties (grades) te verkrijgen. In elk geval is er in mijn optiek niets om dit uurwerk uit de weg te gaan.

Of je moet overgevoelig zijn voor het geluid van de rotor :grin:

4 likes

Ik bedoelde hier relume. Een redial lijkt het me sowieso niet.

1 like

Er is niks mis met deze Speedmaster. De dial is gewoon origineel, en de wijzers zijn dat ook. Reden van de ongelijke verkleuring/veroudering komt doordat er voor de wijzers andere samenstelling lichtgevende stof is gebruikt. Dit zie je bijvoorbeeld ook bij sport Rolexen die rond 1990 zijn geproduceerd. Bijvoorbeeld bij de GMT Master verkleuren de wijzers veel minder dan de plaat. Lijkt ook net of er nieuwere wijzers opzitten, maar dit is gewoon origineel.

2 likes

Ziet er mij in orde uit, geen relume of redial. Wel een gepolijste kast. Let nog even op deze gebruikssporen:

2 likes

Dank voor alle reacties! En super mooie foto’s van alle 1750043’s die voorbij komen, dat geeft voldoende vergelijk en de lume lijkt inderdaad te kloppen! Duidelijk dat de kast gepolijst is, wat zouden jullie een nette prijs vinden voor deze 1750043 rekening houdend met de wijzers en gepolijste kast. Ik had al op Chrono gekeken voor vergelijk maar daar zijn de prijzen natuurlijk altijd erg hoog.

En zouden jullie de wijzers laten relumen of proberen nieuwe wijzers te kopen?

Zonder doos/papieren 1200/1300, met aantoonbare recente service iets meer. Zijn niet de meest populaire modellen en worden veel aangeboden.

Die band is ook nasty gepolijst, middelste schakels horen helemaal niet zo hard te glimmen :slight_smile:

Ik zou een net ongepolijst exemplaar zoeken.

Geen 2250 euro :upside_down_face: Of is dat een andere?