Omega Speedmaster 1967

Hallo forumleden, mijn Speedmaster is nog nooit geserviced of afgeregeld loopt nog redelijk op tijd, loopt ongeveer 15 sec per dag achter, nu mijn vraag zal ik hem laten servicen of zo laten ? Ik twijfel, aangezien hij nog nooit open is geweest anders dan 1 keer het glas laten vervangen, wat is wijsheid?

Ik ben een voorstander van if it aint broken don’t fix it, maar ik ben wel een zeur op het gebied van perfect op tijd lopen…

Mvgr

Stress

Phoe… als ie al sinds 1967 niet geserviced is, dat is behoorlijk lang. Ik vraag me af of er aan zitten niet zorgt dat alles uit elkaar valt. Aan de andere kant, hij is wel behoorlijk overdue voor een service… ouwe olie vervangen, beetje smeren enzo…

Als je het doet, zou ik wel em naar een specialist brengen, omdat onderdelen vinden voor het klokje denk ik niet eenvoudig zal zijn, mocht er ongebhoopt iets nodig zijn. Swatch heeft alles behoorlijk dichtgeschroefd.

In wat voor een staat is het, kast ook bekrast?

Ik zou het alleen niet servicen als het een NOS model is, en gewoon zo laten.

Laat het in elk geval servicen door een expert. 1967 betekent zeer waarschijnlijk een 321 caliber, waarvan de onderdelen steeds zeldzamer worden. Denk b.v. aan ferrie schweizer of wesselink & vreeker.

Horloge is niet te veel bekrast, en is al in de familie sinds 1967 dus vanaf dag 1, maar die 15 sec per dag is dit “normaal” voor een speedmaster of geeft dit aan dat hij eigelijk onderhoud nodig heeft?

Mvgr
Stress

Klopt zit een 321 uurwerk in.in 1968 gekocht maar was modeljaar 1967, ben er erg trots en zuinig op is van mijn vader geweest, daarom twijfel ik of ik hem moet laten servicen,

Mvgr
Stress

Beste Stress,

Eerst en vooral proficiat met zo’n familiestuk, zeer begrijpelijk dat je er trots en zuinig op bent :wink:

Echter 50 jaar zonder service lijkt me toch wel extreem lang. Een afwijking van 15 seconden lijkt me dan ook wel redelijk veel, teveel voor een cal 321 in goede staat en het lijkt me inderdaad een indicatie dat hij een servicebeurt nodig heeft.

Ik zou het - zoals anderen reeds voorstelden - door een expert laten doen die ervaring heeft met Speedmasters en nog correcte onderdelen heeft.

Als ik jou was zou ik het horloge volledig in dezelfde staat houden, maar het caliber eens volledig laten servicen, nieuwe olie etc etc. Zo behoud je toch de authenticiteit maar zorg je dat de mechanics terug tiptop zijn :wink:

Mvg,

Niels

NielsZ Schreef:

Als ik jou was zou ik het horloge volledig in
dezelfde staat houden, maar het caliber eens
volledig laten servicen, nieuwe olie etc etc. Zo
behoud je toch de authenticiteit maar zorg je dat
de mechanics terug tiptop zijn :wink:

+1

Dus geen wijzers, of wijzerplaten laten vervangen. Of kasten laten polijsten enzo. Dan kun je net zo goed een nieuwe Speedy kopen. Nu zitten de ‘bloed, zweet en tranen’ van jou en je pa erop.

Hooguit het plexi glaasje oppoetsen als er teveel krasje op zitten, en em mechanisch in orde laten maken door een expert.

Oh ja, ik weet niet hoe de Swatch group/Omega ermee omgaat, maar Rolex wisselt standaard spullen om waarvan ZIJ vinden dat het vervangen moet worden. Daaronder vallen dus ook wijzers die niet meer oplichten, omdat er tritium in zit of een wijzerplaat die verkleurd is. Ik zou hier dus rekening mee houden.

Ik schat dat het een uitstekend idee is om hem op te sturen naar Richard Askham
http://thewatchspotblog.com
.

Sowieso laten servicen, maar wel door specialist

Goede morgen, allen bedankt voor de info,ik zal zaterdag naar Klemann gaan in Haarlem, en vragen wat hij adviseert,en zoals jullie al zeggen, niet te veel aan laten veranderen of oppoetsen,hij moet er uitzien als een horloge uit '67 en niet als een nieuwe…helemaal mee eens.

ik zal tzt wat foto’s plaatsen

mvgr

Stress

Stress Schreef:

Goede morgen, allen bedankt voor de info,ik zal
zaterdag naar Klemann gaan in Haarlem, en vragen
wat hij adviseert,en zoals jullie al zeggen, niet
te veel aan laten veranderen of oppoetsen,hij moet
er uitzien als een horloge uit '67 en niet als een
nieuwe…helemaal mee eens.

ik zal tzt wat foto’s plaatsen

mvgr

Stress

Weet je zeker dat Klemann de juiste persoon is voor een vintage Speedmaster?
Ik ken hem niet hoor, maar er zijn in Nederland maar enkele specialisten die ik een vintage Speedmaster, zeker een cal. 321, zou toevertrouwen.

Dit topic had trouwens beter op het vintage forum kunnen staan, had je ook meer advies gehad van Omega experts, vermoed ik.

Stress Schreef:

Goede morgen, allen bedankt voor de info,ik zal
zaterdag naar Klemann gaan in Haarlem, en vragen
wat hij adviseert,en zoals jullie al zeggen, niet
te veel aan laten veranderen of oppoetsen,hij moet
er uitzien als een horloge uit '67 en niet als een
nieuwe…helemaal mee eens.

ik zal tzt wat foto’s plaatsen

mvgr

Stress

Zelf zou ik liever naar w&v in alkmaar rijden. Omega servicecentrum en bijzonder goed bekendstaand vakmanschap.

Speedmaster altijd naar Wesselink en Vreeker in Alkmaar brengen voor onderhoud. Uurwerkservice en niet polijsten zal de wereld niet kosten, deze mannen zijn vaklui, zeker op gebied van Omega

En als je onder de rivieren woont lekker naar Ferrie in Heerlen brengen

Klemann is ook officieel Omega gecertificeerd zeggen ze. Ik heb mijn 861 Speedmaster daar een tijd terug laten servicen. Ze zijn niet duur, geen beschadegingen of vreemde dingen geconstateerd na de service. Alleen loopt het ding nu bijna een minuut per dag te snel. Ze willen het kosteloos nog aanpassen, maar ik woon 170km van ze af. Toch behoorlijk matig dat je een horloge zo mee krijgt. Grootste minpunt vind ik de klantvriendelijkheid daar. Ze zijn heel kortaf, je voelt je daar als klant totaal niet welkom.

Bert1 Schreef:

Stress Schreef:


Goede morgen, allen bedankt voor de info,ik zal
zaterdag naar Klemann gaan in Haarlem, en
vragen
wat hij adviseert,en zoals jullie al zeggen,
niet
te veel aan laten veranderen of oppoetsen,hij
moet
er uitzien als een horloge uit '67 en niet als
een
nieuwe…helemaal mee eens.

ik zal tzt wat foto’s plaatsen

mvgr

Stress

Zelf zou ik liever naar w&v in alkmaar rijden.
Omega servicecentrum en bijzonder goed
bekendstaand vakmanschap.

  • 1

Als je zoals je zegt zuinig bent op je horloge dan zou ik 'm maar niet meer
opwinden als hij al zolang geen service beurt meer heeft gehad, je sloopt
nl. meer dan je denkt door de ingedroogde olie en slijtresten na al die jaren…
En W&V Alkmaar is ook volgens mij de allerbeste optie voor een service beurt.

Succes!

Zaterdag nog naar Klemann geweest?