Omega Speedmaster 38 / 42 mm

Hallo Horlogefreaks,

Ik ben nieuw hier en ik wil graag mijn eerste ‘dure’ horloge aanschaffen.
Graag hoor ik jullie mening over de Omega Speedmaster:

Ik overweeg een Speedmaster aan te schaffen is prijsklasse 4000-5000 euro.
Mijn oog viel in eerste instantie op een nieuwe Speedmaster 38 mm Co-axial Chronograph mede omdat dit een automaat is waar mijn voorkeur naar uit gaat. Mede door de Lockdown heb ik nergens kunnen passen. Na wat speurwerk op internet zie ik dat met mijn polsomtrek van 16,5 cm de klok toch wat kleiner uitvalt. Weten jullie een goed alternatief in 42 mm in de Speedmaster serie of is opwinden toch niet zo gek t.o.v. een automaat en is een gebruikte Moonwatch een optie?

Groeten,
Jake

1 like

Altijd de ‘grote’ variant nemen… Maar dat is mijn mening en daarbij heeft het opwinden van het horloge nog altijd iets bijzonders.

4 likes

De 38mm klopt qua design niet, terwijl de ‘klassieke’ Speedmaster van 42mm dat wel doet. Opwinden is best makkelijk, ook jij kan het leren.

6 likes

De professional pakken. 42mm en ligt ook op jou pols van 16.5 gewoon goed. Vooral laatste versie met vernieuwde stalen band. Buiten stalen band vallen de oudere types ook goed

2 likes

Hoewel 38 mm echt wel beter zal passen is het idd mogelijk gewoon te klein voor het ontwerp. Sowieso koop niet voordat je het hebt gepast. Dus rustig wachten tot alles weer open is. Die chronograaf met displaycaseback is wel erg leuk. Automaat is enkel handig als je het horloge dagelijks of om de dag de hele dag draagt.

Vind deze 39 mm ook wel iets hebben.

7 likes

Deze krijg je alleen nog gebruikt, maar ligt er mooi tussenin met 40mm… en is een automaat!

1 like

Hoi Jake,

Ik kan je een Omega Speedmaster Prof. van harte aanraden. Met mijn smalle polsen vind ik 42mm heel goed te doen, en aan een handopwinder ben je snel gewend. Als je iets unieks zoekt en het je smaak is, dan zou ik voor een 145.022-71 of ouder gaan met een stepped dial.

Matth

PS foto van mijn 145.022-69 Speedmaster Prof. met 220 bezel

2 likes

Tuurlijk … Leg de lat direct hoog :wink:

2 likes

Ik draag het nieuwste model op staal op een pols van 16,5cm, en kan dat van harte aanraden. Meest comfortabele horloge/band die ik ooit gedragen heb, vergeet vaak dat ik 'm om heb. Met een budget van 5000 moet je nog ergens 10% marge zien te vinden, dat dan weer wel…

2 likes

Ik kocht om dezelfde reden aanvankelijk ook geen Speedmaster Professional (te groot dacht ik en geen automaat), maar uiteindelijk toch gezwicht.

Op mijn 16,5cm pols past hij namelijk perfect en ondertussen begrijp ik dat een Speedmaster EEN HANDOPWINDER moet zijn! :grinning_face_with_smiling_eyes:

8 likes

De Professional lijkt minder massief, vind ik, op een mooie leren band.

Wel altijd op staal kopen!

2 likes

Bedankt voor jullie leuke en nuttige tips.
Ik houd jullie op de hoogte, goede jaarwisseling alvast!

1 like

Bovendien is de 42mm gemeten inclusief de kast. De bezel is 40mm, dus optisch oogt hij kleiner dan 42mm. Ook is de lug to lug 47,5mm dus redelijk binnen de perken. :+1:

Maar uiteindelijk moet je 'm gewoon om je eigen pols zien om goed te kunnen oordelen. :grinning:

Succes !

2 likes

@WatchManiac kom er maar in met uw wristshot en uw speedy, perfecte combo iig. Ik zou deze zelfs dragen met mijn 18,5 cm pols.