Ik sta op het punt een Omega Speedmaster aan te schaffen. Na lang wikken en wegen, trechteren en shortlist kleiner en kleiner maken, ben ik afgelopen weekend gaan passen. Na de Speedmaster 57 met blauw-grijze wijzerplaat gepast te hebben, was ik ervan overtuigd dat dit hem zou gaan worden. Maar thuis gekomen toch nog eens de site van Omega gaan uitpluizen. Er is nog één ander model waar ik over twijfel: de Speedmaster Racing met grijze dial. Qua prijs ontlopen ze elkaar niet veel, maar de laatste is een wel automaat.
Mijn vraag aan jullie: wat zijn de pros en cons van beide modellen?
2 verschillende maten en uitvoeringen, 44,25mm is wel erg groot. Daarnaast vind ik de '57 meer de stijl hebben met de straight lugs en kleurstelling, plus dat de Speedmaster wat mij betreft een manual wind moet zijn.
Er waren wel leuke racings van 40mm met gele wijzers, grijze, zwarte, witte platen, sporty details, etc, etc. - zelfde grootte ongeveer als de 57.
Maar niet meer nieuw bij Omega. Zoek maar eens op 326.30.40.50.06.001 (dus niet nieuw).
Als jij de 332.10.41.51.03.001 gepast hebt (dat is er eentje van 41mm); dat is ook een automaat hè!
Ik vind de Racing een kermis horloge en blasfemie binnen de Speedmaster lijn. Maar dat is mijn bescheiden mening. Als je voor 57 gaat, staat er een mooie in het blauw. Als ik het geld had gehad had die al even hier gelegen.
Denk dat de maat hier inderdaad het grootste verschil is, maar aan de foto te zien kun je de racing ook goed hebben. Vind zelf de 57 iets klassieker, wat hem in mijn ogen wat makkelijker draagbaar zou maken. De Racing doet wat “moderner” aan, hoewel dat meer naar voren komt in de zwarte dan in de grijze.
In welke situaties ga je 'm het meeste dragen (en bij wat voor kleding)?
Er zit (wat mij betreft) ook nog een model ertussenin, ook een automaat (en een stuk goedkoper): 324.32.38.50.06.001
Jouw vraag ging ook over het uurwerk (hand vs automatic). Misschien dat iemand die verstand van deze uurwerken heeft hier iets over kan zeggen? Mijn day-date Omega automaat wordt bijvoorbeeld niet door de AD geserviced maar moet naar Omega opgestuurd worden, wat onderhoud duurder maakt. Geen idee of dat ook voor de 9900 van de Racing geldt?
Hangt er denk ik vanaf welke AD je hebt, volgens mij kan Pertijs in house service uitvoeren voor co-axiale uurwerken net als de onafhankelijke Omega service centers in NL. Service prijzen zijn dan nog steeds dezelfde als de fabriek.