Onlangs had ik een Omega Speedmaster uit 1986 in mijn handen. Met het blote oog zag hij er goed uit maar toen ik met een oogloupe het horloge bekeek zag ik dat rondom vrijwel iedere index een grauwe wazige vlek zat. Het leek alsof iedere index was vastgelijmd en de lijm de wijzerplaat had aangetast.
Mijn vraag is of dit een vaker voorkomend probleem bij horloges is? Is het een fabricagefout of heeft een kluns zelf de indexen vast gelijmd en de verkeerde lijm gebruikt?
En als ik een Omega Speedmaster krijg aangeboden, hoeveel procent mag er dan van de prijs af als de plaat zulke beschadigingen vertoont?
Of gaat het sowieso om een niet originele wijzerplaat?
Helaas heb ik geen foto’s om het te illustreren.
Het bericht lezende, heb ik niet de indruk dat ‘ie momenteel in het bezit van de TS is.
Dat gezegd hebbende, zijn de vragen zonder foto’s moeilijk te beantwoorden. Het klinkt een beetje als ‘radium burn’ maar dat kan natuurlijk niet met tritium (…dan is het hoogstens tritium burn en ik weet niet of dat bestaat).
Als het een Speedy Pro uit ‘86 is, zijn de indices niet applied/erop geplakt maar geschilderd. Dus als er verhoogde indices zijn, klopt er dan sowieso iets niet.
Allerlei dingen kunnen een rol spelen, van inwerking van lijm tot een laklaag die wat slechter is, inwerking van fel licht over de jaren, of misschien inderdaad radioactiviteit (al waag ik dat met tritium te betwijfelen).
Bedenk ook, dat als je maar voldoende gaat vergroten je altijd beschadigingen gaat zien. Wijzerplaten moeten er met het oog goed uitzien, maar de eisen die (zeker in 1986) gesteld werden en worden aan een wijzerplaat onder een pittige vergroting zullen niet zo hoog zijn.
Nou ja, ik heb jaren 70 platen van Seiko gezien die onder de microscoop nog perfect waren.
Bij veel blauwe wijzerplaten zie ik wel beschadigingen rond de indices. Ligt het aan de lak?
Of het tritium? Ik heb het ook wel gezien bij horloges met ernstige batterij lekkage.
Klopt, blauwe wijzerplaten hebben dan vaak verfverlies rondom de markers. Kan aan de manier van bevestigen liggen of aan de verf die men destijds gebruikte.