Omega Speedmaster...de zoektocht naar de perfecte stalen band

Je hebt helemaal gelijk! De 1447 is helemaal aan mijn aandacht ontsnapt. Het heeft overigens wel Speedmaster op de sluiting staan, terwijl de 1171 dit niet heeft, en heeft verder niks van de 1479 weg. Eerder een soort overgang tussen de 1171 en 1479.

Hieronder een foto van de 1447 (rechter op de foto):

Dat is inderdaad het meest opvallende wat ik over de 1479 heb gehoord. Dat dit een epileerband zou zijn. Nou heb ik geen enorm behaarde armen, maar ook zeker geen baby skin. En ik heb werkelijk waar nergens last van gehad. Ik heb drie 1479 banden gebruikt en nooit een haar eraan verloren.

2 likes

Je hebt gelijk… ik was in de war met de 1450 en 1447 band, die wel veel op elkaar lijken (volgens mij haast hetzelfde zijn op de Speedmaster aanduiding na)

1 like

Beiden waarschijnlijk onmogelijk te vinden en/of peperduur?

Gewoon voor een JB Champion gaan! Kosten tegenwoordig ook al wel wat, maar je komt ze nog wel NOS tegen af en toe, die modellen uit de sixties.

1 like

De 1175 is van JB dus ik zit aardig warm :wink:

2 likes

Iemand een adres in regio Amsterdam waar ik de sluiting van mijn (OEM) stalen band kan laten maken ?
De veertjes hebben hun beste tijd gehad en daarmee is het mechanisme zo zwak dat hij steeds open gaat.

Was in PC bij Tourbillon en daar moest hele horloge worden opgestuurd. Leek mij niet echt nodig :wink:

Welke stalen band heb je? Nummer staat aan de binnenzijde van de sluiting. Als het de meeste recente is, zou het al vrij vlot zijn dat het versleten is. De sluiting zelf is volgens mij niet zo heel duur (paar tientjes voordat Omega de prijzen omhoog schroefde) en zou je ook compleet kunnen bestellen en dan (laten) wisselen.

Puttmann in Diemen is Omega servicepunt.
Probeer het daar eens.

Groeten Jeroen

Laatste cijfers 4194, Speedmaster is ruim 3 jaar oud. Wissel met 3 banden, ongeveer gelijk. DUs inderdaad vrij snel.

Ik zal me even in Diemen melden. Dank

Hmmm dat is dan vreemd, maar valt helaas buiten de garantie. Maar ik heb anderhalf jaar geleden een nieuwe sluiting voor de 1958 besteld (ik had 'm zelf gesloopt) en dat was toen ergens rond de 60 euro. Maar zoals al reeds gemeld, zijn de prijzen flink omhoog geschoten.

Moet dit er niet instaan? Omega gebruikt wel tegenwoordig van die langere STZ referenties .

Oef die 1958 is idd erg stijf. Ben blij met mn iets rondere schakels.

Welke band is dat? 1171?

Oef, geen idee. En horloge ligt bij DNK. Maar was bandje voordat die met schroeven uitkwam. De links waren iets meer afgerond, wat ik persoonlijk mooier vind.
Hetzelfde ‘probleem’ heb ik ook met de te scherpe randen vd nieuwe SMP300. Mij te stijf. De ouwe had wat weg v n armband.

1 like

De voorganger van de “band met schroefjes” is de 1998 en dat is eigenlijk (net als de 1498 en 1499) exact hetzelfde type schakels. Bij de 1498 en 1499 loopt het dan wel van 20mm naar 16mm :+1:t3:.

Heb je een foto?

1 like

Nop ligt bij de dnk. En ik ben niet zo een foto schieter.

Maar ergens zwerft n NA topic v me er over. Kan m alleen niet 123 terugvinden.

Edit: na wat speurwerk toch topic gevonden:

1 like

Dat is de 1998/849 band vermoed ik, eigenlijk exact dezelfde band als de huidige 1958 maar dan met mini boutjes die de pins op z’n plek houden. Zou dus hetzelfde moeten aanvoelen :wink:

1 like

Kwa stijl misschien met die 2 glimmende tussenschakels. Maar ik meen dat mijn band meer afgerond is. Oogt wat… zachter.

1 like

Het zou kunnen hoor, ik heb niks met deze banden dus ik heb nooit de voorlopers van de 1958 overwogen. Maar lees er veel over en volgens mij is het enige verschil dat de 1998 een treksluiting heeft en splitpinnen in de verwijderbare schakels. De 1958 heeft een vouwsluiting met knopjes aan de zijkant en mini boutjes (en rechte pinnen) in de verwijderbare schakels. De modern sluiting is een drama, met veel te scherpe randen dus dat geeft wellicht een andere draagervaring.

Slechte plaatjes van het internet:

1998:

1958:

De 1958 heeft iets minder schakels, maar dit zijn ook gebruikte modellen. Lijkt gelijk te zijn, als je de onderste foto iets zou zou “uitzoomen” (horloge lijkt ook groter). Anyway, wellicht heeft iemand beiden? @WatchWalker ?

1 like

Inderdaad, die schuiven/klemmen in kleine buisjes. Als er zo eentje weg rolt is het zoeken naar een speld in n hooiberg.

1 like