Omega Speedmaster...de zoektocht naar de perfecte stalen band

FOTO’S ONDERAAN BERICHT

Het is mijn favoriete horloge in de collectie: de Omega Speedmaster “Speedy Tuesday”, Alaska III Tribute. Ik heb de echte Moonwatch met hesalite crystal, de blauwe CK2998 en de Ultraman in mijn collectie maar de reversed panda dial is het meest om mijn pols te vinden. Door de matte geborstelde afwerking springen de witte radial dials eruit.

De meest gehoorde klacht bij deze limited editions is het ontbreken van een stalen band. Ik heb Robert-Jan Broer (de bezieler achter dit project) hierover gesproken en hij gaf aan geen liefhebber te zijn van de huidige 1958 band. Ik moet hem daarin gelijk geven. Ik heb deze band ook en ik vind de schakels te dik en de randen van de sluiting te scherp. Er zit ook maar één micro adjustment op. Weg ermee! :wink:

Ik heb daarom net als met mijn IWC’s een “reversed journey” afgelegd. Steeds verder terug in de tijd om de perfecte band te zoeken (bij IWC ging het om de perfecte date window, zie andere topic). Deze bestaat niet zo blijkt, maar het komt nu aardig in de buurt. Het is de Omega 1175 geworden. Prachtige platte schakels, en door het gladde oppervlak reflecteert het het licht gelijkwaardig. En dat geeft een perfecte match met de doffe look van de kast.

De 1175 is ook een perfecte band voor de Alaska III tribute omdat de productieperiode van deze band gelijk viel met die van het Alaska III project. Voeg daarna toe dat de band mijn geboortejaar erin heeft staan. Dus mijn dag kon niet meer stuk toen ik het binnen kreeg.

Hieronder wat foto’s van mijn probeersels. Welke vind jij het mooiste?

1958

1479

1171 (rechts)

1175

24 likes

1479 :ok_hand:

5 likes

Mooi hoor, leuke zoektocht ook.

Zo ben ik voor mijn Tin Tin uiteindelijk bij de 1171 uitgekomen. Deze geeft ‘m net wat meer karakter dan de originele band die mee wordt geleverd.

7 likes

1958

Gaaf! Ziet er goed uit. Ik heb de kans gehad om twee ST1’s met 1171 en 1175 op de foto te zetten. Beiden prachtig en hetzelfde gewicht. Jammer van de gevouwen center links maar geeft het ook wel karakter

4 likes

Tja, die gevouwen center links… ik vind het wel wat hebben! :older_man:t3:

Ik moest wel wennen aan de aansluiting van de endlinks op de kast en de afwerking van de band in tegenstelling tot die van het horloge (mat tov licht gepolijst).

1 like

Leuke zoektocht. Mooie band :+1: De endlink vind ik echter wat minder goed staan.
Ik heb zelf ook de 1171. Nieuw bij schaap en citroen gekocht destijds.

De mooiste band voor de Speedy tuesday zou de 1165 / 633 zijn vind ik. Afkomstig van de Apollo Soyuz 1975

5 likes

Ja die is ook mooi! Soort Oyster bracelet en daarmee de voorloper van de 1498.

Ik vind de 640 end links op de 1175 wel goed passen maar lijken erg groot op de foto’s. Het vult mooi de ruimte tussen de lugs. Het is wellicht ook uitwisselbaar met de 633 end links, moet ik maar eens proberen.

1 like

Ik lees zo nu en dan wel eens over een alternatief voor de 1958 en kreeg mee dat de 1450 de bracelet grail moet zijn, maar lastiger te vinden en vraagprijzen van 900-1400
Meest linker:


En aan wat voor prijsinterval moet je denken voor een 1479?

2 likes

Ben wel benieuwd naar het type Jaguar :slight_smile:

1 like

De enige reden dat de 1450 de “grail” wordt genoemd is omdat het aan de “holy grail” Speedmaster 376.0822 vast zat. Chuck Maddox noemde het zo omdat hij zoveel moeite had er eentje te vinden.

Het is een jaren 80 band dus niet bepaald de gouden jaren voor verzamelaars. Het is wel de eerste stalen band volledig opgebouwd met “solid links” en de productieperdiode is zeer kort geweest. Maar die van de 1498 en 1499 is nog veel korter dus die zijn nog lastiger te vinden. Dat zijn de echte alternatieven voor de 1958 vanwege dezelfde looks. Dat staat overigens vaak verkeerd vermeld maar deze lopen af naar 16 mm ipv 18 mm. Prijzen rond de 400 tot 700 euro.

De 1450 is mooi maar ook erg opzichtig. De 1171 is dan iets rustiger. Maar zou graag een 1450 willen hebben. Wie weet, maar de prijzen zijn uit de pan gerezen.

Ik heb de afgelopen twee jaar op een 1479 gejaagd en dan zit je van 300 tot 600 euro. Bijna altijd in zeer goede staat, zijn heel degelijke banden. Alleen passen de 812 end links niet zomaar op een moderne Speedmaster. Ik denk dat de lug holes iets verschoven zijn in latere ontwerpen. Daarom moet je de flapjes van de end links iets vijlen. Aardig klusje!

Hier zie je mooi het verschil tussen bijv de moderne 1958 en de 1479.

5 likes

Elegant!!

1 like

De 1479 staat ook veel beter bij de dunne looks van de Speedmaster. Heb vorig jaar nog de 1958 gemod met een Seamaster micro adjustment clasp. Is dat al eens behandeld op HF?

Ja…op een SMP.

1 like

ik heb zelf de 1171 op de ST Speedy Tuesday. m.i. de mooiste combi. Maar: moet zeggen dat ik hem het meest op leer draag. En in de zomer regelmatig op Nato.

De stalen band is er al tijden niet meer op geweest. Mooi idee voor de kerstdagen, denk dat ik hem vandaag of morgen er maar eens op zet!

1 like

Vreemd genoeg blijft de endlink aan de 12-uurs zijde perfect zitten, maar die aan de 6-uurs zijde heeft wat speling.
Vind het niet erg, niet erg genoeg om de endlink bij te gaan veilen iig.

en de daad maar bij het woord gevoegd:

6 likes

De 1447 band was werd nog iets eerder uitgebracht met Solid Links dus dat was eigenlijk de eerste :smiley: Is dezelfde band als de 1479 maar dan zonder Speedmaster opschrift op de clasp.

Mocht iemand er nog een zoeken…ik heb nog een 1479 band te koop. Vind hem zelf top omdat hij wel een vintage uitstraling heeft en de typerende Speedmaster tussen links (net zoals de 1116 band en de moderne Speedmaster banden) maar wel solid links heef en de ‘vintage look’ heeft.

Hier trouwens een handig overzicht welke band in welke jaren werd gebruikt

7 likes

Dan heb je waarschijnlijk de band gekocht met al reeds bewerkte end links? Het moet haarstrak passen, maar niet als het teveel bewerkt is. Ik heb nieuwe erop gezet (kan je nog steeds bestellen bij Omega) en deze laten aanpassen. Het is anders met rechte spring bars -en zonder te vijlen- niet vast te zetten.

Heb al veel 1479’s langs zien komen met reeds bewerkte end links.

Je hebt ze beiden kennelijk gedragen, hoe verschillen de 1479 en 1171 in comfort, met name epileergedrag? :grimacing: