Omega, Speedmaster Mark III - ref 176.002 - 1973

Te koop: Bijzondere Omega Speedmaster Mark III met zilver/blauwe wijzerplaat. Referentie 176.002, serienummer 36262981. Met lichte draagsporen en kleine patina spots in de wijzerplaat. De originele Omega ref 1162 band heeft voldoende lengte ook voor de wat dikkere pols. Het horloge is de afgelopen jaren niet geserviced (en niet gedragen) maar loopt met een gemiddelde amplitude van 245 graden, circa +10 seconden per dag. De originele kast-afwerking is nog zichtbaar, en het kastdeksel is correct met ‘Seamaster’ gegraveerd.

Merk en model: Omega Speedmaster Mark III
Diameter: 42mm
Leeftijd: 1973

Datum waarop het in mijn bezit is gekomen: oktober 2003
Factuur en/of certificaat: nee
Originele doos en/of eventuele accessoires: nee

Verzendkosten of afgehaald: Liefst afhalen in Den Haag, verzenden of elders afspreken in overleg
Conditie (krassen, werking etc): Mooie originele staat met lichte draagsporen en patina spots in de wijzerplaat. Prachtige zwarte wijzers met tritium en bijzonder mooie wijzerplaat index markeringen.
Soort uurwerk en kaliber: Omega caliber 1040 (afgeleid van Lemania 1340), 28.800/h, automatisch. 24-uurs aanduiding en datum. Chronograaf met centrale seconden- en minutenwijzer, en een uren-totalisator.

Prijs: € 2.000,=

Reden van verkoop: Ik verkoop enkele Mark-series uit m’n Speedmaster Professional collectie om iets nieuws te bekostigen (ik hoop op een 321).

Hierna volgt een aantal foto’s van het daadwerkelijke object, gemaakt op 5 juli 2025. Indien u interesse heeft, klik dan linksboven op mijn gebruikersnaam en stuur mij een bericht. Reageren als antwoord op deze advertentie is niet toegestaan. Reageren, de tekst of titel wijzigen mag ik zelf om de andere dag.
Na verkoop van het item wordt de advertentie gearchiveerd.

24 likes

Nog even wat aanvullende informatie (en een prijsverlaging):

Deze Mark III heeft een zogenaamde ‘decimale lunette’, veel minder gebruikelijk dan de tachymeter lunette. Een decimale lunette verdeelt een minuut in 100 delen, waardoor decimale tijdsconversie mogelijk is. De decimale lunette wordt voornamelijk gebruikt voor industriële en wetenschappelijke tijdmetingen – voor het berekenen van tijd of kostprijsberekeningen – en wordt gebruikt in combinatie met de chronograaf. De verstreken tijd kan hierdoor omgezet worden in een decimale waarde.

Echter, de lunette is, waarschijnlijk bij een servicebeurt, verkeerd geplaatst; 100 zou bovenaan moeten staan. De kans is groot dat de horlogemaker deze verdeling niet kende en daarom, als meer gebruikelijk, 60 bovenaan geplaatst heeft. Iets wat eenvoudig verholpen zou kunnen worden bij een eventuele volgende servicebeurt.

Nieuwe prijs: € 1.800,=

4 likes