Omega speedmaster pre moon

Tot op heden heb ik mij vooral beperkt tot het meelezen op het horlogeforum en heb ik nog niet veel gepost. Nu heb ik echter een vraag waar ik jullie mening zeer op prijs zou stellen.
Ik ben vooral een Rolex en Jaeger le Coultre liefhebber en heb beduidend minder “kennis” over andere merken.

Door een erfenis heb ik 2 Omega Speesmaster’s verkregen:
Horloge 1: 1966, pre moon, in een goede staat, nummer 105.012
Horloge 2: 1964, pre moon en pre professional, goede staat, nummer 105.003
Één van deze horloges wil ik zelf houden en het andere heb ik aan mijn broer beloofd.

Voorzover ik het heb kunnen vinden is horloge 2 het meest bijzonder. KLOPT DIT?

Bedankt voor jullie informatie / advies.

Even uit het blote hoofd: is horloge 2 nog de versie met de symmetrische kast? D.w.z. zonder beschermde kroon? Zo ja, dan zou ik die voor mezelf houden.
Maar misschien is het de moeite waard dat je even een paar duidelijke foto’s van beide horloges hier plaatst. Dat zegt veelal meer dan duizend woorden.

Overigens, beste Jos, realiseer ik mij nu eigenlijk pas (een paar minuten nadat ik antwoord heb gegeven op je vraag) dat je een onmogelijke keuze moet maken!! Wel een bijzondere keuze, daar niet van. :slight_smile:

Horloge 2 is inderdaad zonder beschermde kroon.

Horloge 1 heeft de orriginele stalen band nog, horloge 2 heeft deze niet meer.

Allebei bijzonder. Spreekt één van de twee horloges je persoonlijk het meeste aan en/of welke zou je het liefste zelf willen dragen? Dan zou ik daarvoor kiezen!

Ja, je kunt uiteraard ook intuïtief te werk gaan. Zeker als het om een erfstuk gaat, is dat misschien ook wel een goeie methode. En die originele band? Nou ja, is die van belang bij een erfstuk. Bovendien zijn die banden nog wel op te snorkelen langs allerlei kanalen…

Zonder in details te treden; wat betreft herinneringswaarde zijn ze voor mij niet van belang.

1966 is mijn geboortejaar, dus wat dat betreft is horloge 1 wel leuk. Aan de andere kant; leuk is geen argument, leuk duurt maar even.

Ik heb het gevoel dat wat horloge bereft horloge 2 meer bijzonder is maar ik kan dit (nog) nergens vinden.

Zoals eerder vermeld bestaat mijn verzameling voornamelijk uit Rolex en Jaeger le Coultre en dus gaan de meeste van mijn boeken hier ook over. Op internet heb ik de info nog niet kunnen vinden.

Wat ik wel heb gevonden is dat de term Professional (horloge 1) pas is bijgevoegd nadat NASA het horloge had getest en goed bevonden.

Verder zijn het volgend mij redelijk identieke horloges (op enkele uiterlijke klinigheden na.

Ik heb helaas geen digitale camera anders zou ik graag enkele foto’s posten (ik ben al blij dat ik überhaupt een tekst gepost krijg). Wel heb ik op Antiquorum enkele foto’s van horloges met dezelfde nummers gevonden. De waarde van de horloges hier varieert nogal, dus ook hier werd ik niet echt wijzer.

Horloge 2 heeft nog het opschrift professional.Deze serie tm de Mark 2 heeft nog het recht om
zich “professional” te noemen.Alle speedmasters na deze series hebben volgens mij dit niet
meer vermeld staan.het zijn beide unieke klokjes dus…moeilijk,moeilijk.

sucses met kiezen.:slight_smile:

Dennis, wat bedoel je met ‘het recht om zich professional te noemen’…?

Ik meende gelezen te hebben dat deze serie tot de mark 2 nog als proffesional mogen worden aangeduid.
waarom weet ik niet maar ik zoek dat nog eventjes op en laat het je eventjes weten.

Paul je hebt een pm.

groet,
dennis.

In de categorie luxe problemen…
Zal je mijn advies besparen omdat ik ondanks het feit dat ik speedmaster eigenaar en fan ben te weinig kennis heb maar in dit soort gevallen heb ik meestal al een keuze gemaakt en vraag ik slecht om bevestiging!
Als je hem toch niet verkoopt, ga dan voor je eerste keuze.
Groet Ger

Bij nader inzien zou ik zeker de tweede nemen…
Succes met de keuze :wink:
Ger

Nivelacuso, ook actief op dit forum, weet erg veel van speedmasters. Hij heeft hier ook een aantal zeer interessante pagina’s over geschreven op het wereld wijde web. Ik weet de link niet, wellicht iemand anders? Ik zou iig even wachten met beslissen tot je wat meer info hebt…

Groeten, Gerwin

Wie wat bewaart die heeft wat. Via onderstaande link kan ook de rest van de site worden benaderd.

http://members.chello.nl/~h.mennink//watches/_private/speedmasters.htm

Groeten, Gerwin

Horloge twee is in ider geval het meeste waardevol (qua Eur :slight_smile: ). misschien kun je de banden wisselen :slight_smile:
Kijk hier eens voor meer info (trage site, maar vol informatie) http://www.speedmaster-mission.net/

hans

In ieder geval zijn het allebei leuke horloges. Zeker als ik ze uit een erfenis zou hebben verkregen, zou ik er gewoon met mijn broer om loten. Wel zo eerlijk lijkt me :wink:

Vr gr Ron

De 105.003 werd gedragen tijdens de eerste Amerikaanse ruimtewandeling door Ed White, de 105.012 (met de toevoeging Professional) werd gedragen door Buzz Aldrin tijdens de eerste maanlanding.

Ik zou dus de voorkeur geven aan de 012, maar het blijft persoonlijk. Overigens kan de band niet overgezet worden omdat de maat anders is (19mm voor de 003 en 20mm voor de 012).

Ruud

Best Teun,
In theorie zou je hier gelijk in kunnen hebben, maar voordat de mensen hier een foute indruk van mij krijgen; IK ben degene die de horloges erft en ik wil mijn broer(tje) graag verrassen met een van deze twee horloges (mooi cadeautje lijkt me).

Hallo Jos,

Je hebt via de erfenis twee prachtige horloge verkregen. Beide horloges hebben het gezochte caliber 321.

De 105.003 is het laatste model met rechte lugs (aanzetstukken), zonder kroonbescherming, en de kast is ietsjes kleiner in diameter, dit zijn de meest in het oog springende kenmerken van dit model.
Alle 105.003´s zijn pre-professional. Dit model is zeer gezocht, en vrijwel niet meer te verkrijgen.

De eerste exemplaren van de 105.012 hadden ook niet de toevoeging Professional op de wijzerplaat. Maar juist in die tijd kwam Omega er min of meer toevallig achter dat de Speedmaster was verkozen door NASA voor hun Ruimteprogramma. Dat was voor Omega reden genoeg om de term Professional aan de Speedmaster te hangen.
Al snel kregen de 105.012 deze extra toevoeging op de wijzerplaat. De kast van de 105.012 is vrijwel identiek aan de huidige kasten (Grotere diameter, kroonbescherming, gedraaide lugs)

Op een gegeven moment werden deze twee referentienummers naast elkaar verkocht door Omega. Het thema van de advertenties was toen nog niet de Ruimte, maar snelheid en Autoraces.

De prijs voor beide modellen was identiek.

De 105.003 is zoals je zegt het meest bijzonder, in termen van waarde in euro´s.
Maar onderschat de 105.012 zeker niet.

Ik begrijp dat andere motieven ook een belangrijke rol spelen. (Geboortejaar…)
Welke je ook kiest, het is een prachtig en zeker een bijzonder verzamelwaardig horloge.
En welke je broer ook krijgt, hij mag zich gelukkig prijzen om zo´n broer te hebben. En om zo´n horloge als geschenk weg te doen… dat gevoel is onbetaalbaar… toch??

Tot slot nog even dit… Als het mogelijk is, kun je dan foto´s van beide horloges plaatsen. Zowel voorkant als achterkant en ook het uurwerk.
Heel veel 105.003´s en andere Speedmasters met het caliber 321 hebben in de loop der tijd vervangende onderdelen gekregen (vaak goedbedoeld bij een servicebeurt, of bewust recentelijk gedaan). Dit verminderd de waarde aanzienlijk. Denk hierbij aan andere wijzerplaten, andere wijzers of achterkanten.

Groeten,
Hans Mennink