Merk en model: Omega Speedmaster Professional, model 145.022-69
Diameter: 41 mm
Kleur wijzerplaat: Zwart/grijs
Uurwerk/kaliber: 861 (Handwound)
Leeftijd: 1970
Gekocht in: 2008
Conditie: Zeer goed, dikke scherpe kast met slechts lichte gebruikssporen.
Laatste service: Juli 2020 bij Wesselink & Vreeker, Alkmaar
Toebehoren: Luxe houten omega doos (hoort niet bij dit horloge) + rode Omega service pouch
Vraagprijs: € 6.590, -
Verzending/afhalen: in overleg
Te koop deze vintage Omega Speedmaster uit mijn geboortejaar 1970, maar die op het eerste oog - op het vergeelde tritium en zwartgrijze kleur van de wijzerplaat na – oogt als bijna nieuw. De foto’s spreken wat dat betreft voor zich.
Het betreft de laatste versie van de zogenaamde ‘Premoon’ Speedmasters met op het achterdeksel alleen de aanduiding Speedmaster en het Omega zeepaard (i.p.v. de latere “First Watch Worn on the Moon” tekst) en met een prachtige gepatineerde zwart/grijze ‘stepped’ dial met geel verkleurd tritium. Deze Speedmaster is de enige Premoon Speedmaster met het in die tijd nieuw geïntroduceerde kaliber 861.
Als kers op de taart heeft het horloge een zeldzame bezel met een fout in de nummering van de tachymeter. Waar nummer 200 zou moeten staan staat nummer 220. De batch met deze foutieve bezels zijn slechts gedurende een paar maanden in de tweede helft van 1970 in het productieproces gebruikt waarna men de fout opmerkte en snel is overgegaan op een nieuwe goede batch. Daarmee is deze zogenaamde ‘220 Misprint bezel’ zelfs nog een stuk zeldzamer dan de thans zeer gewilde en kostbare ‘DON bezel’ (dot-over-ninety) bezel die in periode ook werd gebruikt. Zie voor meer informatie deze artikelen op de Fratello Watches website: “A space oddity: the Omega Speedmaster 220 Misprint bezel” (https://www.fratellowatches.com/omega-speedmaster-220-misprint-bezel/) en “Fratello Buying Guide: Omega Speedmaster Professional 145.022” (https://www.fratellowatches.com/buying-guide-omega-speedmaster-professional-145-022/)
De stalen Omega horlogeband is helaas niet de originele band (Omega 1039) maar het daaropvolgende model (Omega 1171/1 met 633 links) die in 2008 nieuw door mij bij Ofrei is aangeschaft.
Het horloge heeft eind juli 2020 voor het laatst een service gehad (ad € 750,-), bij een Omega gecertificeerde horlogemaker van Wesselink & Vreeker in Alkmaar, en loopt en functioneert nog steeds uitstekend.
Ik ben sinds 2008 de 3e eigenaar van het horloge en het horloge is door mij weinig gedragen en in ieder geval door mij nog nooit gepolijst o.i.d., maar ik vermoed dat dit ooit eerder wel is gebeurd. De kast is echter nog bijzonder dik en scherp met slechts hier en daar een enkel klein krasje. De vorige eigenaar heeft het horloge vlak voor de verkoop bij Omega in Zwitserland laten servicen (ik heb indertijd een digitale foto van de Omega service-papieren ontvangen, maar heb deze helaas niet bewaard). Naar zijn zeggen, heeft hij het horloge ooit gekocht bij Horloge Platform Nederland in Den Haag (van Gerard Nijenbrinks) die eerder zou hebben aangekocht van een bekende Haagse journalist.
Premoon Speedmasters met het oude kaliber 321 zijn inmiddels bijzonder prijzig geworden.
In vergelijking daarmee zijn Premoon Speedmaster met kaliber 861 nog relatief goedkoop. Maar ook die prijzen zijn al een tijdje aan een behoorlijke opmars bezig. Met name als het gaat om exemplaren met de zeldzame 220 Misprint bezel. De vraagprijzen van handelaren op Chrono24 lopen inmiddels van Euro 7,5 tot 17K (en zelfs PoA), dus dat belooft wat voor de toekomstige prijsontwikkeling.
Naast bovenstaande jubelverhalen kent het horloge ook enkele minpunten.
Helaas zijn bij kennelijk bij een eerdere service de originele (tritium) wijzers vervangen door nieuwe (luminova) wijzers. Deze heb ik door W&V in een passende kleur laten verven, maar alle wijzers zijn dus helaas niet meer origineel. Hetzelfde geldt voor de chrono-pushers, de kroon en het acryl glas die – zoals gebruikelijk - standaard bij een gecertificeerde Omega service worden vervangen. De vorige eigenaar beschikte helaas niet over de oude originele onderdelen die zijn vervangen.
Een ander – meer curieus - punt is dat de horlogemaker van Wesselink & Vreeker mij er na de laatste service op attent maakte dat hen is opgevallen dat 2 cijfers aan het einde van het serienummer op het kaliber vakkundig zijn weggefreesd zodat het precieze serienummer niet meer te herleiden is. Uit het resterende zichtbare nummer (Nr. 30.599XX9) blijkt dat het uurwerk uit de 2e helft van 1970 dateert en er is dus geen enkele twijfel dat dit het originele uurwerk is dat ooit bij deze kast/horloge is uitgeleverd. Het is daarom een raadsel waarom het serienummer kennelijk in een ver verleden deels onherkenbaar is gemaakt. Voor de goede orde: ik sta er persoonlijk voor in dat het horloge in ieder geval niet ergens als gestolen te boek staat!
Uiteraard ben ik graag bereid om vragen te beantwoorden, nieuwe foto’s toe te zenden of
– onder voorwaarden - een afspraak te maken voor een bezichtiging (hier in de Randstad).
Hierna volgt een aantal recente foto’s van het daadwerkelijke object. Indien u interesse heeft, klik dan linksboven op mijn gebruikersnaam en stuur mij een bericht. Reageren als antwoord op deze advertentie is helaas niet toegestaan (en reageren, de tekst of titel wijzigen mag ik zelf ook slechts om de andere dag).*Cursieve tekst