Nu draag ik hem regelmatig en als ik hem niet draag, houd ik hem doorgaans wel opgewonden. Nu was ik op vakantie en had ik hem niet mee. Toen ik hem na mijn vakantie oppakte, liep de secondewijzer. Vreemd. Ik keek naar het uurwerk en zag langzaam het balance wheel heen en weer gaan. Ik wachtte totdat het stopte en bewoog het horloge zoals ik een automatisch horloge op gang breng. Wederom ging de secondewijzer lopen.
Is dit normaal (en komt dit door de zwaartekracht?) of kan het betekenen dat er iets mis is?
Omega heeft daar toch altijd wel een handje van. Ik weet nog toen ik mijn Seamaster weleen uit de kluis pakte begon hij ook meteen weer te lopen. Gewoon een restje spanning op de veer.
Het kan zijn dat er nog een heel klein beetje spanning op de veer zat en die energie komt dan vrij zodra je beweegt, maar er zat te weinig spanning op om het uurwerk aan de gang te houden als het stil lag.
Ik heb het bij alle horloges, handopwinder op of niet, zodra ik ze iets beweeg, gaat de secondewijzer weer even bewegen.