Omega speedmaster professional loopt zonder op te winden?

Zoals de naam al zegt, ik heb een Omega Speedmaster Professional, dus met het mooie hand opgewonden uurwerk. Plaatje voor de sfeer.

Nu draag ik hem regelmatig en als ik hem niet draag, houd ik hem doorgaans wel opgewonden. Nu was ik op vakantie en had ik hem niet mee. Toen ik hem na mijn vakantie oppakte, liep de secondewijzer. Vreemd. Ik keek naar het uurwerk en zag langzaam het balance wheel heen en weer gaan. Ik wachtte totdat het stopte en bewoog het horloge zoals ik een automatisch horloge op gang breng. Wederom ging de secondewijzer lopen.

Is dit normaal (en komt dit door de zwaartekracht?) of kan het betekenen dat er iets mis is?

Alvast bedankt.

1 like

Als je een slinger aan een struik geeft, beweegt hij ook als het niet waait.

16 likes

Fair point, maar er is niets om me zorgen over te maken?

Ik was bang dat er misschien iets los kon zitten in het uurwerk.

Lijkt me okay. Er zit meestal nog wel wat power in de veer, dus als de balans gaat bewegen, loopt het horloge even. Mijn handwinders doen dat ook.

4 likes

Omega heeft daar toch altijd wel een handje van. Ik weet nog toen ik mijn Seamaster weleen uit de kluis pakte begon hij ook meteen weer te lopen. Gewoon een restje spanning op de veer.

3 likes

Het kan zijn dat er nog een heel klein beetje spanning op de veer zat en die energie komt dan vrij zodra je beweegt, maar er zat te weinig spanning op om het uurwerk aan de gang te houden als het stil lag.

Ik heb het bij alle horloges, handopwinder op of niet, zodra ik ze iets beweeg, gaat de secondewijzer weer even bewegen.

Niks om je zorgen over te maken :grin:

2 likes

Zou het kunnen dat er nog een beetje spanning op de veer zat?.. oh wacht :clown_face:

5 likes

Iets met spannende veer. :face_with_monocle: :v:

2 likes

Dit is het Uri Geller fenomeen!

1 like

Goed teken lijkt me…
Betekend dat de hele gear train smooth is als boter…

1 like

Dat geldt voor meer dingen. Als je aan mijn moeder schudt gaat ze ook praten …. En blijft praten. Een soort perpetuum mobile.

11 likes