Omega Speedmaster Professional OF Fortis Official Cosmonauts Chronograph ?

Na de (ongoing) uitverkoop van een deel van mijn Seiko’s, heb ik stilaan de budgetten om één van mijn grails te kopen.

Ik twijfel momenteel echter nog tussen de Omega Speedmaster Professional (311.30.42.30.01.005) en Fortis Official Cosmonauts Chronograph (638.10.11.M).

Liefst zou ik ze allebei kopen … en denkelijk komt het er nog wel van, maar momenteel moet ik mij tot ééntje beperken.

Zodoende mijn vraag - de welke van deze 2 zouden jullie verkiezen en wat zijn de eventueel voordelen en nadelen van het één of andere model ???

In beide gevallen zou ik wel voor een compleet nieuwe gaan - geen pre-owned.

Voordelen Omega :

  • Icoon
  • Waardevast

Nadelen Omega :

  • Duurder (aankoop en service)
  • Speedmasters zie je bij de vleet

Voordelen Fortis :

  • Goedkoper (aankoop en service)
  • Unieker (minder mainstream)

Nadelen Fortis :

  • Minder waardevast
  • Minder servicepunten

Shoot :wink:

1 like

Speedmaster zou mijn keuze zijn, omdat ik zelf niks heb met Fortis. Een icoon van een vooraanstaand merk als Omega zou ik met veel meer plezier dragen, denk ik. Heb er alleen nog geen ervaring mee helaas.

2 likes

De Speedmaster… Easy…

1 like

Ik denk dat je al een hele goede analyse hebt van beide. Als je verwacht hem nog eens te flipperen is het vooral van belang dat je ze voor een nette prijs aankoopt, wat bij een Fortis misschien wat makkelijker gaat als de Omega. Als je hem als grail ziet om te houden zou ik over prijsverschil heenstappen als dat kan en kopen wat je hart je ingeeft. Je leeft maar 1x

1 like

Heb je ze allebei al eens om de pols gehad? De Fortis is echt een bakbeest, ook vergeleken met de Omega. Daar moet je flinke polsen voor hebben. En de Speedmaster verdwijnt nog makkelijk onder een overhemd, de Fortis niet. Dat zou misschien nog een praktische overweging kunnen zijn.

2 likes

Ik vind Fortis wel gaaf, maar dit model heeft volgens mij ook 52mm lug to lug distance!

Dat samen met de diameter en kastdikte maakt het een aardige joekel, normaal zou ik zeggen een dikke Fortis is leuk maar in dit geval kies ik voor de klassiekere Speedy, deze Fortis vind ik persoonlijk iets TE dik.

Succes met je keuze.

Groeten,

Noel.

1 like

Een grail doe je toch niet zomaar weer weg?

Vind de Fortis veel te ‘massief’, dus mijn voorkeur zou de Speedmaster zijn. Wel op leer natuurlijk :wink:

Bedankt voor jullie input :+1:

Ik hou wel van massieve klokken … dus dat is voor mij persoonlijk geen nadeel op zich, al zijn er natuurlijk wel grenzen.

Moet beide klokjes wel nog aan mijn pols zien - is natuurlijk een must vooraleer de knoop definitief door te hakken.

Van een Speedy droom ik al ongeveer 10 jaar … een echte grail dus … de Fortis heb ik leren kennen door op horlogeforums rond te hangen. Net daarom hou ik er wel van … is een beetje een underdog … doch wel eentje met een eigen verhaal, geen flauw aftreksel.

Hoe schatten jullie deze klokken technisch in ?
Wie heeft het betere binnenwerk / afwerking / materiaalkeuze / algemene kwaliteit ?

Soms heb ik een beetje het gevoel dat je bij Omega vooral de naam extra betaald … zeker als je de prijsstijgingen in beschouwing neemt … maar anderzijds hebben ze natuurlijk ook een naam en is de Speedy echt wel een icoon :wink:

Sowieso wordt het eentje op staal, doch mss wel met een (originele) leren band extra om af te wisselen.
Flipperen ben ik niet echt van plan (doch uit ervaringen weet ik : zeg nooit nooit) …

1 like

Gewoon je droom uit laten komen en zeer zeker gaan voor de Omega. :smiley:

1 like

Speedmaster, lijkt me helder.

Het uurwerk van de Speedy heeft zich net zoals zoveel uurwerken die Fortis gebruikt wel bewezen.

Speedy is een in-house. gewoon lekker om te hebben, maar er zijn ook Fortis chrono’s met Lemania, ook leuk natuurlijk. wil overigens niet zeggen dat dat ten nadele is van de overige ETA’s of Valjoux werkjes die Fortis gebruikt natuurlijk. in vergelijking tot de prijs zijn het allemaal prima uurwerken.

Afwerking is bij Fortis vaak rechttoe rechtaan (dikke kasten/dikke pushers en kroon enz), kwalitatief erg goed maar heeft meer een tool look, de Speedy is gewoon klassieker qua uiterlijk.

Als het een dagelijkse klok wordt die een stootje moet kunnen hebben dan zou ik persoonlijk voor een Fortis gaan.

Groeten,

Noel.

2 likes

Fortis. Omdat je wel smaak hebt en geen meeloper bent.

3 likes

Zeker de fortis.

Nog een tip, mocht het een Fortis worden welk model maakt niet uit, kijk even bij onze oosterburen bij online juweliers en dergelijke (Duits als taal kiezen in google staan de resultaten bovenaan), ik zag dat je nieuw wilt kopen, in Duitsland is Fortis een stukje goedkoper.

Ff vol tanken voor de terugweg, mocht je een flesje lekkers willen ook lekker goedkoop, en sigaretten scheelt ook een beetje, allemaal mooi meegenomen na een nieuwe aanwinst! :+1:

Groeten,

Noel.

4 likes

Bedankt voor de tip @n_visser :+1: - was al in DE aan het kijken, doch voorlopig het goedkoopst in de UK gevonden (wat ik eigenlijk wel raar vind).

Het zal een moeilijke keuze worden … en zoals reeds gezegd wil ik ze eigenlijk allebei … maar welke eerst ?
Momenteel nog steeds nek aan nek :wink:

1 like

Ik zou voor de prijsverhoging nog gauw een speedy scoren. Go go go. :stuck_out_tongue_winking_eye::stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

U.K was aan mijn aandacht ontsnapt, had idd niet verwacht dat ze daar goedkoper waren.

Gr,

Noel.

Wanneer je beide horloges vergelijkt is de Fortis een fors maatje groter. Wat gewicht betreft zou je naast de Omega beter naast de deze Fortis Cosmonaut (Lemania 5100) kunnen leggen.

Ik heb deze jaren gedragen. Niet de lemania variant overigens. Oerdegelijk en valt op. Daarnaast heb ik de B42 pilot professional dagelijks gedragen. Lekker zwaar en kon tegen alles stootjes.

Omega is natuurlijk super, maar zou ik niet dagelijks dragen, wat minder stootvast :wink:

1 like

Nog een verschil:

Omega: gericht op de Amerikaanse ruimtevaart.

Fortis: gericht op de Russische ruimtevaart.

Groeten, Tom.

1 like

Voor mij hangt het af hoe ik em ga gebruiken. Wordt het een daily wear of een gelegenheidshorloge.

De Speedy vind ik mooi, maar voor een daily wear vind ik een Day dat erg prettig. Speedy pro heeft niet eens datum.

Voor mij niet onbelangrijk verschil: automaat VS handopwinder. Dagelijks handmatig opwinden blijkt toch niet mijn ding te zijn. Af en toe Is leuk, maar niet strikt elke dag of ik weiger dienst…

Volgens mij Had de fortis ook een geschroefde kroon. Ook een pre tijdens mij werkzaamheden.

Dus als het aan mij ligt de fortis als het een daily wear.wordt, speedy als het een gelegenheidshorloge wordt.

Suc6 met je keuze en ben benieuwd wat het gaat worden.

2 likes