Omega Speedmaster Professional, ref 145.012 67 SP, cal 321, 1967

Te koop:

Merk en model: Omega Speedmaster Professional, ref. 145.012-67 SP, cal. 321

Het was alweer even geledden dat er een caliber 321 hier op HF aangeboden werd, dus deze Speedy Tuesday leek me daar een mooie gelegenheid voor. Het betreft een eerlijk gedragen, en in het verleden adequaat onderhouden horloge. De originele tritium wijzerplaat heeft prachtige patina, en in de 80-er jaren is het horloge voorzien van een nieuwe 1171/1 Omega band met 633 eindlinks. Het Hesalite glas heeft al - mij niet storende - schrammetjes, dus daar hoef je niet meer over in te zitten. Ik heb het horloge in de afgelopen 20 jaar niet veel gedragen en heb het ook niet laten servicen.

Diameter: 42 mm
Leeftijd: 1967
Datum waarop het in mijn bezit is gekomen: februari 2006

Factuur en/of certificaat: nee
Originele doos en/of eventuele accessoires: Omega service doosje
Verzendkosten of afgehaald: Bij voorkeur bekijken en afhalen in Den Haag met koffie; eventueel verzekerd verzenden in overleg

Conditie (krassen, werking etc): Krasjes op het Hesalite glas, op de bandsluiting, en in mindere mate op de kast. Alle functies werken naar behoren, en bij dagelijks gebruik loopt het horloge prima, zonder dat een grote afwijking opvalt.
Soort uurwerk en kaliber: handopwinding, Omega caliber 321, s#24536933.

Vraagprijs: € 7.200,=

Ik verklaar hierbij dat mijn vraagprijs niet hoger is dan hetgeen ik er zelf voor heb betaald danwel waar ik het voor heb ingeruild, als ik het horloge minder dan 6 maanden in bezit heb.

Hierna volgt een aantal recente foto’s (16 dec 2025) van het daadwerkelijke object. Indien u interesse heeft, klik dan linksboven op mijn gebruikersnaam en stuur mij een bericht. Reageren als antwoord op deze advertentie is niet toegestaan. Reageren, de tekst of titel wijzigen mag ik om de andere dag. Na verkoop van het item wordt de advertentie gearchiveerd.

67 likes

Een week geleden, ook op Speedy Tuesday, plaatste ik deze 145.012-67 SP met caliber 321 te koop. Ik heb er inmiddels een aantal reacties op gehad, en er aan een aantal mensen wat over uitgelegd. Ook hebben een aantal mensen me geholpen met inzicht over de prijsstelling, en daar doe ik iets mee. Eerst even wat nadere info over het horloge.

Het horloge is 60 jaar oud en - voordat ik het 20 jaar geleden kocht - jaren op een nette manier gedragen en grondig onderhouden; precies zoals het eigenlijk hoort als je een horloge dagelijks gebruikt. Daardoor zijn de DON bezel, de kroon met oude logo, en de oorspronkelijke stalen band ooit vervangen; gewoon omdat de oude onderdelen versleten waren. De wijzerplaat is wel origineel, en de originele wijzers - met de teardrop secondewijzer - zitten er ook nog op, al zijn ze ge-relumed. Al met al vind ik dat het horloge het er heel goed afgebracht heeft.

Het uurwerk loopt bij dagelijks gebruik opmerkelijk nauwkeurig. Als ik hem draag loopt ie ongeveer +7 seconden per dag. Maar als iemand het horloge echt weer dagelijks zou willen dragen is het zeker aan te raden om het uurwerk een servicebeurt te geven. Ondanks dat hij bij enkele dagen dragen goed loopt, kan me niet indenken dat na 20 jaar de smeermiddelen nog in goede staat verkeren.

Voor zo’n beurt ben je misschien wel € 1.000,= kwijt, maar met een dergelijke investering is het ook weer een prima horloge voor dagelijks gebruik. Kortom, ik verlaag m’n prijs naar € 6.200,= zodat een potentiële koper het horloge een servicebeurt zou kunnen geven. Of niet, maar dat is aan een ieder om zelf te beslissen.

21 likes