De Speedmaster had ik al langer in mijn bezit, maar afgelopen weekend is via een ruil daar dan ook een Tag Heuer Carrera bijgekomen. Dit model staat ook wel bekend als de Brad Pitt Carrera, aangezien hij hiermee staat afgebeeld op de diverse advertenties.
Aangezien hij ook wel de Tag Heuer Speedmaster wordt genoemd leek het mij wel aardig om een soort review te schrijven van beide modellen. Nadat ik ze allebei eens rustig heb bekeken is het toch wel duidelijk dat Tag Heuer eventjes bij Omega om de hoek heeft gekeken, maar dat het toch een eigen gezicht heeft.
Kast:
De kast van de Tag Heuer meet 41mm excl. kroon. Incl. kroon is het 44mm. De doordat de kroon van de Speedmaster wat verzonken zit meet ie 43mm incl. kroon en ietsje minder dan 42 excl. kroon. Qua kast is de Speedmaster dus ietsje groter dan de Carrera. Desalniettemin oogt de Carrera een stuk groter doordat hij (mede door het uurwerk) een stuk dikker is en het glasoppervlak ietsje groter is en de lunette wat overhelt.
Bij de Speedmaster komt de kast buiten de lunette uit terwijl bij de Carrera de lunette juist buiten de kast komt.
Onderstaande foto laat zien wat ik bedoel.
Qua afwerking vind ik de Speedmaster mooier afgewerkt. Gepolijste delen wisselen zich af met geborstelde delen. De Carrera is volledig gepolijst. De band heeft echter wel geborstelde oppervlakken. Jammer dat ze die lijn niet hebben doorgetrokken in de kast van het horloge.
De overeenkomsten tussen de Speedmaster en de Carrera manifesteren zich vooral in de kast. Zaken die bij beide horloges hetzelfde zijn: de vorm van de tachymeter-ring en de facetten in de lugs. Hoewel het bij de Speedmaster wat meer welvingen heeft en het bij de Carrera allemaal recht is afgewerkt.
Als je gaat kijken naar de hoogte van beide horloges incl. het glas zie je maar weinig verschil. De Speedmaster is 13,5mm hoog terwijl de Carrera 15,5mm hoog is.
Tel je echter het glas niet mee dan zie je aanzienlijke verschillen. De Speedmaster meet dan plotseling nog maar een 11mm terwijl de Carrera blijft steken op een 14,5mm en dus aangezien dikker is dan de Speedmaster.
De tachymeter-ring van de Speedmaster en Carrera zijn nagenoeg hetzelfde. Echter is de manier van bevestigen anders. Bij de Speedmaster loopt de schuine lijn eerst nog naar een verticaal stuk alvorens over te gaan naar de kast. Bij de Carrera loopt de schuine lunette gelijk over in de kast.
Het glas van de Speedmaster is hesalite glas. Geeft een mooi uiterlijk maar is niet het meest praktische. De Carrera heeft een heel licht gebold saffierglas, wat wel erg mooi staat.
Concluderend vind ik dat de kast van de Speedmaster het bijna op alle fronten wint van de Carrera. De afwerking is stukken beter en de facetten in de kast breken de hoogte een beetje. Dit is bij de Carrera niet gedaan waardoor het allemaal erg dik oogt.
Deze foto laat goed het verschil zien.
De kroon van de Carrera is echter wel prettige dan bij de Speedmaster en ook het glas is fijner. Ik weet dat het hesalite historisch meer verantwoord is, maar daar gaat het in deze review even niet om.
De manier van de bevestiging van de lunette is bij de Carrera ook beter. In het verticale stukje bij de Speedmaster verzamelt zich altijd een hoop stof en vuiligheid. Doordat de Carrera dit niet heeft heb je hier geen last van.
De wijzerplaat en wijzers
De overeenkomsten tussen beide horloges manifesteren zich vooral in de vorm van de kast en band. De wijzerplaat is bij beide modellen erg verschillend. De Speedmaster heeft de bekende 3/6/9 layout terwijl de Carrera de voor de 7750 bekende 12/6/9 layout heeft.
De Carrera heeft een veel chiquere wijzerplaat terwijl de Speedmaster meer een toolwatch-uiterlijk heeft. De opgelegde indexen en het zilveren randje rond de 12/6 subdials maken dit wat meer chique.
De Speedmaster heeft geen datumweergave terwijl de Carrera dat wel heeft. Ben wel blij dat er (itt tot vele andere 7750’s) geen dagaanduiding opzit. Ik weet zelf ook wel dat het maandag is.
Ik vind het wel jammer dat de Carrera geen zwarte datumschijf heeft.
Qua lume zijn bij de Carrera alleen de uren/minutenwijzers verlicht en een klein puntje aan het einde van de index. Bij de Speedmaster zijn de gehele indexen en de secondewijzer voorzien van lume.
De wijzers van de Speedmaster zijn wit gespoten messing terwijl die van de Tag Heuer van staal zijn.
Qua afleesbaarheid wint de Speedmaster het op alle vlakken. Door de spierwitte wijzers kun je in 1 oogopslag zien hoe laat het is. Hoewel een datum niet mooi is, is het wel een stuk praktische vind ik.
Bij een 12/6/9 chrono vind ik een datum echter wel staan aangezien de wijzerplaat dan niet zo in onbalans is. Bij een 3/6/9 chrono vind ik een datum juist niet mooi.
Het uurwerk
De Tag Heuer is voorzien van het calibre 16, wat weer gewoon een 7750 is. Uurwerk heeft een speciale rotor en is erg netjes afgewerkt. Mooie geneva stripes en perlage op het uurwerk.
De Speedmaster is voorzien van het caliber 1861 wat weer gebaseerd is op de Lemania 1873
Foto van bsodmike
De afwerking van de Tag Heuer is beter, maar ik vind het uurwerk van de Speedmaster een stuk mooier.
De pushers hebben bij de Tag Heuer bij starten/resetten iets meer kracht nodig dan bij de Speedmaster maar veel scheelt het niet.
Doordat ik de Carrera pas heb weet ik nog niet hoe die loopt. Maar een 7750 staat bekend om zijn nauwkeurigheid.
Beide hebben een chronograaf-uurwerk dat tot 12 uur kan tellen met een 30 minuten totalisator. Zou graag zien dat wat meer fabrikanten gebruik gaan maken van een 60 minuten totalisator. Lees toch een stuk makkelijker af.
De Speedmaster heeft een dichte achterkant. Er is er eentje met een open ruitje, maar dat uurwerk is ook mooier afgewerkt en is voorzien van saffierglas voor. Is ook 600 euro duurder dan de normale Speedmaster.
Het Speedmaster medaillon is echter wel erg mooi om te zien. De gravering van de kast bij de Carrera is erg netjes gedaan. Niet te diep en ook niet goedkoop gelaserd (alleen het serienummer).
de band
De band van de Speedmaster en Carrera zijn allebei 20mm bij de aanzetten. Beide maken ook gebruik van een soort pennen met een busje in de middenschakel. Er zitten dus geen schroeven in. Jammer, want het kleiner maken van de band is toch een crime.
De sluiting van de Speedmaster is slechter dan die van de Carrera. Het mechanisme waarmee je hem open maakt voelt goedkoop aan. Als je aan de binnenkant kijkt dan zie je gewoon dat je twee staaldraadje opzij duwt.
Dan is de sluiting van de Tag Heuer veel beter afgewerkt. Ook aan de binnenkant van de sluiting staat mooi Tag Heuer gegraveerd.
Jammer is alleen dat de Carrera band geen snelverstelling heeft terwijl de Speedmaster hiet wel (beperkte) mogelijkheden voor heeft.
Het meest jammere is echter dat de band van de Speedmaster totaal niet bij het horloge past. Daarom draag ik hem altijd op leer of nato. De band is te zwaar voor de Speedmaster en past qua stijl niet bij het horloge. Een goedkopere 1171 band past qua gewicht en uitstraling veel beter.
De stalen band van de Carrera past echter perfect bij het horloge. Het geheel is erg comfortabel, vooral omdat de sluiting erg dun is. Hierdoor zit hij niet in de weg met typen.
Conclusie
Het is moeilijk om een winnaar uit te roepen. Het is een beetje appels met peren vergelijken, ook al vind ik dat de Carrera is geinspireerd op de Speedmaster. De Speedmaster heeft echter de uitstraling van een echte toolwatch. De Carrera is wat meer sportief/chique horloge.
Ga je echter kijken naar de bouwkwaliteit van het horloge dan wint de Speedmaster het eenvoudig. Mede door de goede afgewerkte kast en het gave uurwerk. Niet dat het uurwerk van de Carrera niet mooi is, integendeel. Maar een 7750 komt veel meer voor dan de 1861/1873.
Het enige punt waar de Carrera weer op wint is de band, die is beter afgewerkt dan bij Omega.
Nogmaals het zijn twee verschillende horloges die best langs elkaar kunnen liggen in een horlogekoffer, maar als ik het geld maar 1 keer mag uitgeven dan is het toch voor de Speedmaster.
Bij deze review heb ik de prijs even buiten beschouwing gelaten. De Speedmaster kost nu 2760 euro met hesalite en dichte achterkant. Wil je een open achterkant en saffierglas dan ben je 3300 euro kwijt. Hierbij is het uurwerk wel een stuk mooier afgewerkt.
Voor de Carrera ben je 2315 euro kwijt op een stalen band. Er is echter een nieuw model Carrera (overigens veel minder mooi) en die zit al op 2800 euro als ik me niet vergis.
2de hands blijft een Speedmaster zijn waarde veel beter behouden. Zeker de Tag Heuer is veel in het grijze circuit te vinden voor rond de 1500 euro.
Een Speedmaster doet minimaal 2200 euro nieuw in het grijze circuit.
Is het prijsverschil te verantwoorden? Ik vind van wel, zeker gezien de afwerking en het uurwerk.
Desalniettemin blijft de Carrera een prachtig horloge, waar je voor 1500 euro veel horloge voor je geld krijgt. Zou je echter de 2315 euro betalen dan zet ik daar toch mijn vraagtekens bij. Bij 2760 euro voor een Speedmaster heb ik dat een heel stuk minder.