Omega Speedmaster Professional

Hallo allemaal,

Ik kwam op mp dit horloge tegen: http://www.marktplaats.nl/a/sieraden-tassen-en-uiterlijk/horloges-antiek/m1142150803-omega-speedmaster-professional-145022-68-st-moonwatch-1968.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr&pos=41

Moet dit niet Cal. 321 zijn uit deze periode? 861 is toch later pas gebruikt dacht ik?
Ik vind ook de prijs nogal met spek geschoten naar mijn idee!

Mvg,

Bart.

Kan goed een transitional model zijn, dial van de 321 met een 861 aan boord.

1 like

Plaatje in de advertentie is iig geen 321

Transitional zou kunnen
mooi overzichtje hier:

http://chronomaddox.com/omega/tables/mr/speedy_history_cm.html

Hoewel ze daar aangeven dat de 861 met painted dial is gemaakt, dus niet met opgelegd logo

1 like

Strikt genomen past de 321 plaat niet op het 861 kaliber, aldus de wijze woorden van een Limburgse horlogemaker. Maar je bedoelt waarschijnlijk de plaat met opgelegd logo en lange indexen voor een 861 :wink:

Transitie model en dus klopt dit gewoon. Deze is van een horlogevrienden. Lay-out wijzerplaat van kaliber 321, 68 in de deksel en kaliber 861:

Gr. Roel

2 likes

Gelukkig is de prijs volkomen van de pot gerukt hoog
 dan kun je zoiets makkelijk negeren.

1 like

Inderdaad, was even snel en kort door de bocht maar dat is wat ik bedoelde. Had die van mij nooit weg moeten doen

Dacht ik ook - wat zou een redelijke prijs zijn these days?

Geen idee. Ben gestopt met deze ouwe meuk (al zou ik er graag een paar gehouden hebben of weer eentje in de collectie hebben). Naar mate er meer voor wordt betaald duiken er steeds meer mooie Speedy’s op. Ik vertrouw het niet meer. Laserwelding laat alles fantastisch lijken.

Goed jaar, dat 1969 :slight_smile:

Duizend of 5 - 6 zal het wel doen, ik vind 'm best mooi geel verkleurd, de inlay is helaas geen DON. De 1479 band heeft overigens wel serieuze waarde.

Gr. Roel

2 likes

Ja, maar die band is uit de jaren 80.

ik vond gewoon dat hij het erbij had mogen zetten dat het het caliber jonger was dan
het horloge zelf want in dit jaar was het nog de 321. De prijs vind ik uit de lucht gegrepen
tenzij het hier ging om een speciale versie maar ik hoor dit van niemand in de reacties
dus vrees ik dat zijn prijs meer dan de helft te hoog is, althans daar ga ik vanuit.

Bedankt voor de vele reacties!

Mvg,

Bart.

Bart, het kaliber is niet jonger. Dit hoort zo. En op ebay zie ik deze Transitionel ook wel eens voor $ 10.000. Er hoeft maar 1 gek te zoeken.

@ Alexander: klopt, jaren 80 band en die brengt 700 euro makkelijk.

Gr. Roel

2 likes

ah ok, ik wist niet dat men toen reeds al de 861 had. Ik dacht dat toen nog enkel gewerkt werd met cal. 321.
Maar goed, weeral iets bijgeleerd! Maar is hierdoor de waarde dan hoger dan wanneer hij dit niet zou hebben?
Ik ga er toch vanuit dat verzamelaars eerder de 321 willen dan de 861 als ik het goed heb?

Kaliber 321 onderdelen zijn schaars. Bij service zou dit wel eens heel vervelend kunnen worden, ik heb dus een voorkeur voor 861 en later maar dat is persoonlijk.

De 321 is natuurlijk het origineel, voor collectors begerenswaardig. Maar zo’n tussen model (overgang van 321 naar 861 dus) zie je ook niet veel, vanuit dat perspectief zelfs zeldzaam te noemen.

Gr. Roel

ik ben er ook niet meteen voorstander van. Ik hou van vintage maar wat de speedmaster betreft heb ik een 1861 en een 1866. Deze laatste is met maanfase en datum. De 1861 is “from the moon to mars” met de afbeeldingen op de registers.
Dit is zoals u zegt persoonlijk maar ook omdat ik me eerder heb laten vertellen dat vooral de 321 minder correct loopt dan de latere calibers. Dit zal wel kloppen neem ik aan!

Nee hoor, ik heb verschillende 321 gehad en die liepen zeer goed.

Gr. Roel

8.000 euro voor de pre-moon is niet eens zo onredelijk maar dat geldt niet voor marktplaats. Nog iemand die het verschil tussen retail en onderhandse verkoop tussen particulieren niet kent. Dus zonder recent onderhoud, garantie en aantoonbare originaliteit is je klokkie nu eenmaal minder waard. Genoeg zinloze discussies over gehad met verkopers

De 321 is een uurwerk dat de basis is van veel begeerlijke horloges. Waar heb je dan gehoord dat het 321 uurwerk niet zo best zou zijn?

Wordt er echt op die manier mee gerommeld? Wat doen ze dan? Nieuwere onderdelen op oude doen?

Met alles waarmee geld te verdienen is wordt gerommeld. En veel meer en veel beter dan de gemiddelde ‘kenner’ hier (inclusief mezelf) kan herkennen. Zelfde voor oude Rolexen, anderhalf jaar geleden is er nog een leuke ‘wijzerplatenbakker’ door de mand gevallen. Had tientallen of misschien wel honderden horloges verkocht en alle ‘kenners’ waren enthousisast over zijn meuk.

Als je een gare kast hebt is die met laserwelding weer een stuk mooier te maken. Zo mooi dat het met het naakte oog echt niet fatsoenlijk te zien dat ie zo behandeld is. Verder zijn er genoeg losse oude onderdelen te vinden om het een mooi geheel te maken en hoppa hoofdprijs vragen.

Daarmee zeg ik NIET dat het met deze het geval is overigens.

1 like