Goedendag, ik ben recentelijk in het bezit gekomen van een Speedmaster Racing. Echter, het valt me op wanneer ik de klok terug uit draai (in “hacking seconds” mode) de secondewijzer meebeweegt terwijl ik draai. Als ik stop met draaien gaat de seconde wijzer terug naar waar hij stond.
Dus stel dat ik de secondewijzer (in het linker raam) op 12 uur stil zet en ik draai het uurwerk terug uit. Dan “veert” de secondewijzer een 5-10 seconden terug tot ik stop met draaien, hij gaat dan terug naar de 12-uur positie (waar ie op stond).
De vraag is: Is dit normaal? Dank je.
P.S. Laat het duidelijk zijn dat ik de secondewijzer van het uurwerk (in het raampje) en niet de secondewijzer van de chrono.
Bij modul opbouw is de kleine secondewijzer indirect aangedreven en kan hij een stukje terug bewegen. 5 seconden vind ik vrij veel en vermoed dat de wijzerklemming droog loopt waardoor er veel kracht op het raderewerk komt te staan bij terug draaien.
Een beetje meebewegen van de secondewijzer is normaal en gebeurt ook bij mijn automaten. Echter 5 - 10 seconden is te veel.
Ok dank je. Het horloge is spiksplinternieuw dus ik ga er toch even mee terug.
Is het de nieuwe met cal 9900? Dan is het geen moduul opbouw en zal de seconde stopveer niet goed afgesteld zijn.
Ik heb dat ook bij de speedmaster prof. Gaat niet zover terug als jij aangeeft.
Dat is voor mij ook de rede dat ik altijd de tijd vooruit draai, om gelijk te zetten.
Zal niks uitmaken, maar is mijn gevoel.
Ja, de 9900 inderdaad. Het hangt er vanaf hoe ver je het horloge opwindt. Hoe verder je dat doet, hoe minder dat de secondewijzer meedraait.
Als u het horloge langzaam terug draait dan zal de secondewijzer verder terug lopen dan dat u de tijd snel terug zet.
De balans zal onvoldoende geblokkeerd zijn.