In 2007 werd ik gegrepen door het Speedmaster virus. Ik moest een mooie zien te vinden. Vintage of toch een nieuwe? En wat krijg ik als ik vintage koop? Wat mis ik als ik nieuw koop? Wat het ook zou zijn, het moest dicht tegen het oermodel of de moonwatch van enige jaren later aanliggen.
Een automaat was dan ook een no go. Een datumvenster een gruwel!
Maar de prijs… Tsja… Net aan de te forse kant. Maar… Mark Martens verkocht een als nieuwe re-edition! Oud en nieuw ineen!
Of zou ik toch voor een 321 caliber met (net als de re-edition) opgelegd logo (!!!) gaan? Dat omega logo moest opgelegd zijn, ja!
Het werd de Mark “mr. Speedmaster” Martens re-edition (ook wel replica genoemd). Mooie prijs, op leer met Omega vouwsluiting.
Kort daarna kwam er nog een nieuwe moonwatch, saffier sandwich, bij. Zonder opgelegd logo. Toch wel een gemiste kans voor Omega, dat ontbreken van het opgelegde logo. De saffier kreeg de meeste draagtijd. Het speedmaster virus nam af, beide speedmasters verkocht ik. De re-edition weer aan Mark!
En ik kreeg bijna een jaar na de verkoop van de re-edition zo’n spijt, dat ik op zoek ging naar een nieuwe, of als nieuwe… Daar ging ik, op zoek naar een speedmaster die al een jaar of 8 uit productie was, op zoek naar een nieuwe…
Dat werd te lastig, zo leek het. Her en de kwam ik er tegen in zeer goede staat, maar meestal hadden die al een polijstbeurt achter de rug. En daar hou ik niet zo van.
Toen vond ik er een op ebay. Nieuw! Nieuwe garantie, compleet! Prijs? Tsja, aan de prijs. Sicilië…Auw. En een niet Engels sprekende verkoper, met een stuk of 10 al langer te koop staande Omega’s en flink wat minder sexy klokken. Ik nam de gok. Wellicht mijn laatste kans op een nieuwe.
Paypal, verzekerde verzending. Wat kan er misgaan (als de verkoper maar echt deugt…)… 16 april is het pakket verzonden van Sicilië. Per TNT. Tracking toonde aan dat het pakket was aangeboden, maar bij TNT in Catanie leek niets te gebeuren. Vraag me niet hoe het kan, maar de verzender koos voor wegvervoer… Het werd 20, 21, 23 april. Geen updates bij TNT, ik bellen. Wat bleek… Het pakket was vermist. In Italië werd gezocht, niets gevonden. En toen kreeg ik het warm… Paypal biedt als je goed leest maar matige zekerheid, bij verlies tijdens vervoer naar koper je creditcard ook niets. De verzekering bleek volgens TNT geen horloges te dekken. De verkoper suste wat, op z’n en in het Italiaans.
Een forumlid bood wat troost met vergelijkbaar en positief afgelopen verhaal.
Twee dagen later. TNT aan de lijn! Pakket getraceerd! In Denemarken! De volgende dag zou het aan mij in Nederland worden aangeboden. Hiep hiep voor TNT! Tracking werd bijgewerkt. Pakket werd aangeboden. Schrik! Al geaccepteerd (huisgenoot), en getekend voor goede ontvangst. Maar het pakket was opengemaakt en dichtgetaped met Deense tape, niet van TNT… Met spanning de doos uitgepakt. Witte Omega doos, check! Houten (!) originele binnendoos. En, tot mijn enorme opluchting, de re-edition! Grotendeels nog in de zeer kleverige stickers. Rode Omega seal nog in tact. Yes!
Metalen band eraf, achterkant goed schoongemaakt, weg met de stickerresten, Nato erop en yes! Enige dat ontbrak was de gebruiksaanwijzing en het mapje was in mindere staat (zie mijn “gezocht” advertentie!).
Voor de rest, super! Nog twee jaar garantie en wat een gave retro nieuwe Speedy!