Ik heb recent een Omega Speedmaster Reduced (3510.50) aangeschaft vanuit het buitenland. Echter, leest deze een lage amplitude van ongeveer 190, wat lager is dan verwacht. De verkoper is bereid het horloge terug te nemen of een service te vergoeden (afhankelijk van de prijs).
Bij een Omega-servicepunt ben je al gauw 750+ kwijt als ik mij niet vergis. Zijn er toevallig enkele watchmakers op HF actief of members die een persoon/bedrijf kunnen aanraden?
En aan welk bedrag moet ik ongeveer denken? Het gaat puur om de movement; het horloge zelf is verder top!
De chrono module van Dubois-Dupraz is een hel om te servicen. Dus dat valt niet mee. Ik zou even contact opnemen met Ferry die bij Omega heeft gewerkt: https://www.vintagehorloges.nl/
Maar gezien dit uurwerk, tenzij je een hele vroege hebt (was volgens mij met eta 7750), lastig te servicen is zit je volgens mij aan omega / omega horlogemakers vast. En die zijn niet goedkoop.
Werkt de chronograaf nog (goed)? Zo ja, dan kan je ook alleen het uurwerk zonder de chronograaf module laten servicen. De chronograaf module kan na de service er weer gewoon bovenop geplaatst worden, is mij verteld.
Vrijwel zeker net zo duur. 950 is het trouwens voor een chronograaf. Paar keer contact mee gehad, maar als hij echt gaat marchanderen met de prijzen, neemt Omega afscheid van hem.
Het hangt er een beetje vanaf wat je ervoor betaald hebt. Was je horloge niet te duur en is het optisch in orde dan heb je voor het, niet geringe bedrag, van 800 eur weer een prachtig uurwerk met een nieuw glaasje, nieuwe pushers, kroon, afdichtingen etc en 2 jaar garantie. Heb je je mee laten slepen in een veiling en er teveel voor betaald dan stuur je die beter terug. Er zijn er genoeg te koop.
Ik had mijn eerste niet te duur en na de service ben ik er enorm blij mee en weet ik wat ik heb. Vorige week m’n tweede gekocht en die viel op de timegraph goed mee dus die krijgt nu een nieuwe band (ook niet goedkoop) en volgend jaar service.
Omega hanteert standaard prijzen voor service die terug te vinden zijn op de site. Voor de chrono’s, zoals de reduced zijn die prijzen net zo hoog als voor een 1861 dus dat maakt niet uit. De service door niet-omega service centers is lastig en dat is waaarschijnlijk waarom dit horloge een “slechte” reputatie heeft, Maar het is niet omdat “knutselaars” er niet aan kunnen werken dat een uurwerk slechter zou zijn. (Laat het commentaar maar komen)
Om het concreet te maken:
Mijn eerste 3510.50 kocht ik voor rond de 2000 en daar kwam 800 eur service bij. Voor een mooie reduced is dat ongeveer de marktwaarde dus ben ik nog altijd blij. Ga je richting de 3500 dan moet je je afvragen hoe “verliefd” je bent op je horloge. Mijn 3539.50 was iets duurder en een band is nu weer 800 en dan volgend jaar service voor 800 dus die gaat richting 3.800 als die klaar is. Dat is dat horloge MIJ waard en dat is uiteindelijk waar het om gaat.
Ik zou het terugsturen, tenzij het met 950 euro aan servicekosten nog steeds een goede deal is.
Ik heb heel vaak gelezen dat Omega het hele uurwerk in de prullenbak gooit en er een compleet nieuwe inzet. Dat is goedkoper dan dit uurwerk servicen. Ik weet niet of horlogemakers zonder Omega certificering dat voor elkaar krijgen.
Er wordt enkel een nieuwe ingezet als het om de eerste versies gaat.
Gewoon omdat daar kinderziektes in zitten die bij het laatste model verholpen zijn. Wil je die zaken verhelpen bij het oude model, dan kosten de onderdelen ook heel wat centen en dan nog het werk. Vandaar de keuze van te vervangen.
Ook een Omega horlogemaker kan het binnenwerk vervangen aan dezelfde voorwaarden.
Ik heb onlangs ook eren Speedmaster Reduced erbij. Lang zitten wikken en wegen, uiteindelijk het plan opgevat om er hier eentje of het forum te scoren, ik kreeg terstond enkele zeer attractieve voorstellen en had een keuze gemaakt. Alleen, ik had er nog nooit eentje om de pols gehad. Ik zag toen dat een lokale handelaar in vintage horloges er eentje had liggen, en heb toen een afspraak gemaakt om te gaan passen. Een exemplaar van 1991, nette staat, zonder doos, met papieren, had enkele jaren voordien een servicebeurt gehad bij een onafhankeljike horlogemaker, 1 jaar garantie erbij, en de prijs was fair (2400,-). Het beviel me zo goed dat ik het horloge ter plekke heb gekocht.
2 dagen later heb ik het horloge teruggebracht. Er was een mankementje aan; de grote wijzer bleef hangen, ik kon het horloge ofwel retourneren ofwel kosteloos laten herstellen, heb ervoor gekozen het horloge te laten herstellen, na een weekje kon ik het horloge terug gaan ophalen.
Tijdens mijn speurtocht naar een Speedmaster Reduced viel het me op dat er meestal geen gegevens zijn over service history. En als dat toch het geval is, dan zijn deze aanbiedingen wat prijziger. Misschien is het dan eerder zinvol om jouw exemplaar te retourneren en een andere aan te schaffen?
Ik zou het horloge terugsturen, en er een zoeken uit de 3511 serie, 3513 serie, 3523 serie, 3211 serie, etc. Ook klein, maar met een kaliber gebaseerd op de 7750. Dus makkelijk te servicen.