Omega Speedmaster vocht probleem?

Inderdaad, dicht bij de 100% in elk geval.

Met de classificatie is op zichzelf niets mis. 3 ATM (cq BAR cq 30m) betekent zoiets als “ontworpen om met een waarschijnlijkheid van vastgestelde grootte een steekproefsgewijze test tot 3ATM te weerstaan”. Dus: 97% (bijvoorbeeld) van de steekproeven (één op 100 bijvoorbeeld) overleeft de test.

Het gaat mis met de communicatie naar de consument. Beter was gewoon een klasse met een getal.
Bijvoorbeeld:
Klasse 1: Tot 3ATM(=/3BAR/30m) getest. Spatwaterdicht, maar niet onder druk (!)
Klasse 2: Tot 5ATM getest. Draagbaar bij de gootsteen, in ondiep water, maar niet voor snorkelen.
Klasse 3: Tot 10ATM getest. Draagbaar bij de gootsteen, in ondiep water, een duik vanaf de zwembadrand, snorkelen, maar niet voor waterskieën of duiken met perslucht.
etc.
Het zou niet verkeerd zijn als merken dan ook nog op hun websites, (bij “tips voor horlogezoekers” oid) en via hun wederverkopers (wie gebruikt dat woord nog) gaan communiceren dat één klasse hoger te gaan dan het bedoelde gebruik verstandig kan zijn. (vooral onderin het spectrum. Van 50 naar 100 is sneller nuttig dan van 200 naar 300.

Met dikgedrukt de kanttekening tot hoe lang de pakkingen gegarandeerd zijn. En dat is doorgaans (behoorlijk) korter dan een volledig serviceinterval.

Maar je ziet al hoeveel tekst het hier kost. Te veel tekst voor de gemiddelde gebruiker. Dus is het “3ATM” op het horloge. Let wel dat er in de manuals bijna altijd wel staat omschreven wat het horloge aankan kwa WR. Maar men leest het niet.

Hierom dus. Overigens moet een golfje water over de kroon bij 30m met handen wassen dus gewoon goed gaan hè.

1 like

Ik chargeer natuurlijk maar de meesten incluis mijzelf vroeger, duiken gewoon met een 30m horloge het water in. Want 30 meter = diep dus hoppa :ocean:

In de regel gaat het ook gewoon goed. Heb zelf (draag al 40jr horloges) nooit problemen gehad met waterdichtheid. Ook niet met die 30/50m horloges.

De door jou gestelde classificatie is prima mits je alle verwijzingen naar diepte/druk weghaalt. Ik denk alleen de marketing afdelingen hier niet gelukkig van worden. :wink:

Ja ik weet het, niet echt slim. Maar zei wel dat hij niet op de puschers had gedrukt…ik stond niet bij hem onder de douche…om dat te controleren. Ik weet bijna zeker dat hij nu bij zijn eigen denk ohw niet slim om dit te doen. Weet bijna zeker dat als hij de klok terug krijgt dat er wordt gezegd VOCHT!! meneer. Elk vocht wat er in de klok trekt is door de horlogemaker te zien dat weet ik zeker, hoe minimaal dan ook. Anders stopt het uurwerk niet 2 keer in zeer korte tijd.

Hij was niet aan het ‘timen’ hoe lang hij onder de douche stond toevallig? :wink:

Buiten dat het ontzettend vervelend is met een vervelende nasmaak voor beide partijen treft jou geen blaam toch? Juridisch gezien dan. Tenzij je iets verzwegen hebt maar daar gaan we niet van uit. En fabricagefouten vallen onder de garantie. Dat is aan de horlogemaker om te achterhalen. Ik zou daar, als ik jou was, wel bij zijn of tenminste zelf ook even contact hierover hebben met de horlogemaker.

Garantie tot aan de deur is het toch bij particuliere verkopen? In Duitsland moet je dat als particulier er geloof ik nadrukkelijk bij vertellen. Weet niet hoe dat in Nederland is.

Hoe dan ook… Die vervelende nasmaak krijg je denk ik niet weg.

WEES GERUST niks verzwegen, buiten dat als ik de klok bij een Omega dealer aan zou hebben geboden voor wat dan ook dan staat dat geregistreerd. Absoluut niet het geval. Ja het heeft een nare bijsmaak. Maar ben er wel even klaar mee.

dus ff bij de verkoper onder douche… :slight_smile:

1 like

Een Daytona heeft bij mijn weten schroefpushers, en die moeten aangeschroefd zijn om goed waterdicht te zijn. Ze zijn ook niet te bedienen als ze aangeschroefd zijn. :sunglasses:

2 likes

Veel “duiker-chronografen” hebben schroefpushers. Wel zo veilig, loop je niet het risico dat je ze per ongeluk bedient onder water.
Verder dan een Daytona-hommage ben ik overigens ook niet gekomen. :wink:

1 like

Mijn Planet Ocean geeft aan tot 600m te mogen, hoe diep mag ik hier dan mee duiken?

Vanaf 200 meter/20atm is het een officieel duikhorloge.

Dat is een beetje als vinden dat een Ferrari geschikt moet zijn om mee door de modder te ploegen. Het zou best handig zijn, dat ben ik met je eens, maar het is er primair gewoon niet voor gemaakt, maar om te excelleren op andere vlakken. (snel over een bochtig traject gaan, cq de tijd die dat duurt opmeten).

Er zijn inmiddels genoeg stopwatches zonder geschroefde pushers die een WR van 100m hebben, maar daar hoort de Speedmaster niet bij. En bij mijn weten geen andere chronograaf van halverwege de vorige eeuw. Een nieuwe Moonwatch heeft nu een rating van 50m (vroeger 30m). De tabel van Omega die ik boven plaatste geeft aan dat het horloge “submersion in water” moet overleven. Er zijn ook uitingen (van Omega) die stellen: “Moderate exposure to moisture will not damage the watch”, wat aardig behoudender is. Bovendien geldt altijd: met pakkingen in nieuwstaat. Er zijn genoeg mensen die wél douchen (en zwemmen zelfs) met hun Moonwatch, maar ik zou het niet doen. Ik zou ook niet weten waarom trouwens, ik neem mijn iPhone ook niet mee in de douche.

Een “officieel” duikhorloge zou een ISO 6425 certifering moeten hebben. Die omvat heel veel eisen en subtests, maar de WR rating zelf is vanaf 100m.

Een horloge met een rating van 200m is niet persé een “officieel” duikhorloge. En een officieel duikhorloge kan dus ook een 100m rating hebben. Eerlijk gezegd ken ik er alleen vanaf 200m. ISO 6425 staat hier omschreven:
http://www.chealwatch.com/water/waterresist.htm

1 like

Klopt you are right

Samengevat: zwemmen doe je met een duikhorloge; niet met een chrono! :sunglasses:

3 likes

douchen op de maan: dat was pas een reuzenstap geweest voor “mankind” :sweat_smile:

2 likes

Volgens mij is het geen waterprobleem want dan krijg je condens
aan de binnenkant van het glas.
Bovendien blijft het horloge dan gewoon door lopen.
Zo’n Speedy moet zeker 40 volle slagen krijgen bij het opwinden.
Anders staat hij snel weer stil.

1 like

Scherpe nachtbraker! Dit schoot ook nog door mijn hoofd ja. Een vochtprobleem moet toch direct zichtbaar zijn. Kan geen twijfel over bestaan.

1 like

Met m’n verse Mark II zou het toch moeten kunnen (100m). Dat geen haar op m’n hoofd eraan denkt om ermee te gaan zwemmen dan wel douchen is iets heul anders.

1 like

Ik zou idd eerst eens vragen hoe ver hij het horloge opgewonden heeft.
Misschien zit het vocht probleem ergens anders bij de nieuwe eigenaar :joy: