Omega Speedmaster vocht probleem?

Hallo mede forummers,

Kan iemand mij vertellen als je per ongeluk bij de Omega Speedmaster 2017 worn on the moon met hesalite de opwindknop uit heb getrokken, is maar een klein tikje en je gaat douchen of er dan vocht in de kast kan komen? even een vraag voor de technische onder ons.
Gr Henk

Dan kan wel ja…
Die dingen schijnen sowieso niet al te waterbestendig te zijn.

Da’s precies waarom ik uiteindelijk de mijne er toch maar uit heb gedaan.
Voelde gewoon niet echt comfortabel om een horloge uit die prijsklasse te dragen met zo’n minimale water-resist.

Douchen is sowieso niet goed voor je horloge. Temperatuursverschillen en bestandsdelen in shampoo en zeep kunnen erg slecht zijn voor de rubbers in horloges. Daarnaast is 5 bar ook een redelijk minimale rating, het water ingaan met een Speedmaster zou ik niet aanraden.

Ik vraag dit omdat mijn Speedy gisteren naar een nieuwe eigenaar is gegaan. Liep bij mij perfect en nee ik ben nooit onder de douche met de klok geweest. Zelfs geen druppel water gezien dat ding. 6 maanden jong en deelde de nieuwe eigenaar mij vanavond mede dat de klok al twee keer heeft stilgestaan, zeer onprettig om te horen maar er zit nog 1,5 jaar garantie op!! Maar heeft hem gisteren om 18.00 uur om de pols gedaan nadat hij de band op maat had gemaakt en ermee gedoucht!! ik zeg ok en niet per ongeluk op de puchers gedrukt? nee ook niet. Maar hij voelde de bui al hangen natuurlijk. Ik krijg heel sterk het gevoel dat hij de opwindknop bij het gelijk zetten even vergeten is in te drukken, dat is zo,n klein tikje . Je ziet bij het uitrekken van de opwindknop ook niet dat hij uitgetrokken is dat is echt minimaal.

Hij wilde eigenlijk de koop terug draaien maar toen ik hoorde dat hij ermee gedoucht had dacht ik ho even welke garantie krijg ik dat hij toevallig niet vergeten was de opwindkroon in te drukken. Nu gaat hij hem dus maar laten nakijken maar ik weet bijna zeker dat het euvel daar aan ligt want een Speedy die 6 maanden oud is en perfect loopt en bij hem na douchen 2 keer stilstaat daar begin ik mij echt even achter de oren te krabben.

7 likes

Als dit is, wat er is gebeurd dan zou ik zo snel mogelijk langs een horlogemaker langsgaan om hem op vocht te laten controleren. Of je moet hem zelf openmaken. Maar wacht er in ieder geval niet te lang mee.

Laat het inderdaad zsm controleren. Als de kroon uitgetrokken was kan er makkelijk vocht in het horloge zijn gekomen.

Zelf open maken lijkt mij geen issue er zit garantie op en lekker wegbrengen. Nooit problemen met de speedy gehad en hij heeft hem 24 uur in bezit en 2 keer stilgestaan. Na mij verteld te hebben dat hij er mee heeft gedoucht. Heb er geen prettig gevoel bij dat dit is gebeurd maar kan verder er weinig mee. Ben bang dat de opwindknop dan toch heeft opengestaan. Klote maar wat kan ik er aan doen, niets! al zou er vocht inzitten dan zou hij dat nooit kenbaar maken natuurlijk. Maar baal wel dat dit gebeurd.

1 like

Snap je dillema.
Ik heb ook wel eens een horloge teruggenomen, maar toen was er iets wat ik de nieuwe eigenaar niet kwalijk kon nemen.

In dit geval had ik hetzelfde gedaan, of gezamenlijk naar de juwelier.

Misschien een stomme vraag maar de nieuwe eigenaar weet dat het horloge met de hand moet worden opgewonden en ook met meer dan drie omwentelingen van de kroon?

Heb ook ooit berichtjes gehad van een koper dat een horloge niet liep, hij was echter automaten gewend en had totaal geen idee dat er ook horloges bestaan die je handmatig op moet winden.

2 likes

Ja er zit garantie op dus dat is het probleem niet. Toen ik hoorde dat hij ermee gedoucht had dacht ik ho even welke garantie krijg ik dat hij per ongeluk niet de opwindknop open heeft laten staan? geen dus. Ja ik baal best wel even maar hem toch maar gewezen op de garantie en hij gaf ook toe dat dan maar moest. Ja even een domper dit. Hij heeft zelf ook geen lekker gevoel erbij maar zou de klok nalaten kijken en hem dan weer zsm de deur uit doen? Tja dat is jou keuze zei ik maar vind het een beetje onzin , douchen, stilstaand klokje en bijna 99% zeker dat het vocht is want iets anders lijkt me heel stug. Jammer dat dit een smet op de verkoop legt. Moet het maar van me afzetten.

1 like

Nee hoor geen stomme vraag , ja hij is er bekend mee. Geen probleem op dat gebied.

1 like

Vervelend, een defect kort na verkoop.
Douchen met uitgetrokken kroon is een behoorlijk risico met de Speedmaster.

Ik betwijfel of onoordeelkundig gebruik onder garantie valt. Dat dat lastig aan te tonen valt is een tweede.

Het is niet hoe duurder hoe waterdichter, een Patek van 90K is ook maar 3ATM, dus niet geschikt om mee te zwemmen. Als je het horloge gebruikt zoals hij bedoelt is is er geen probleem.

Een WR van 3ATM en douchen kan een tijdje goed gaan. Maar zodra de afdichting verouderd zal het mis gaan. Dat laatste geld overigens ook voor 20ATM, maar doorgaans minder snel. “Moderne” horloges met 3ATM zijn zeker niet ontworpen voor watersport, maar om een incidenteel plonsje water bij handen wassen te overleven. Dit is algemeen gesteld, want de interpretatie van WR ratings verschilt per merk, kijk naar de verschillen bij 3 en 5ATM:

Omega 023532825e98bf6fd9abf94785fcd8582d5e343c_1_673x500

3 likes

Douchen met een chrono kan alleen als zowel de pushers als kroon screw down zijn.
Een Pusher onder water induwen is voor 99% van de chronos sowieso nogal dodelijk.

Verder is wandelen op de maan iets anders dan douchen; anders hadden wij de badkamer wel maankamer genoemd. :shushing_face:

7 likes

Voor zover ik weet is er nog nooit water op de maan aangetroffen, dus waterdichtheid is daar geen vereiste…

(en douchen met een horloge om is totaal onnodig (vind ik), en zeker als je net een “nieuwe” hebt.)

1 like

Ik maak er ook geen gewoonte van om met een horloge een douche te nemen (ik neem nooit samen met mijn horloge een bad of douche, ik zie ook niet in waarom je dat zou willen doen…). Anderzijds ben ik er wel van overtuigd dat een horloge met een waterdichtheidsmeteing van 50m/5bar een douche zou moeten kunnen overleven… Je koopt een horloge van ettelijke euro’s (hoeveel doet er eigenlijk niet toe) dan mag je toch verwachten dat je een degelijk product koopt dat doet wat het belooft te doen…

Het niet volledig sluiten van ingedrukte/uitgetrokken/… knoppen lijkt nogal logisch (voor ons) maar waarschijnlijk zijn er veel mensen die niet echt weten hoe een horloge afgesloten wordt…

2 likes

Als de Miep-Kraak-van-de-badkamer-in-huize-WilSeiko, zou ik sowieso niemand aanraden om een gewaardeerd horloge onder de douche te dragen. Als ik zie wat shampoo en douchegel met tegels, voegen, kitranden en metalen doet dan moet je dat gewoon niet willen. Echt zonde.

Ik hoop voor je dat jullie er op een goede manier uitkomen. Niets zo vervelend als er direct na verkoop iets defect gaat.

1 like

Haha wat een pannekoek. Wie gaat er nou douchen met een Speedmaster. Dat is vragen om problemen. Zijn eigen schuld. Ik zou de koop zeker niet terug draaien.

4 likes

https://omegaforums.net/threads/speedmaster-water-resistance.18530/

:point_up: Dat dus. Ik denk dat 99,xx% van de mensen helemaal niet weten wat ‘water resistant’ inhoudt. Als er 30m op staat betekent dat voor de meesten gewoon dat er makkelijk mee gezwommen kan worden, laat staan douchen!

Leuk dat het onze hobby is maar voor de meesten geldt dat niet. Het afdoen met “Lees de gebruiksaanwijzing maar” vind ik dan ook te makkelijk. De classificatie slaat gewoon nergens op en is misleidend. Hoezo staat daar 30m op als je hem nog moet afdoen tijdens het handen wassen!? En als Chrono knopjes niet tegen douchen bestand zijn als ze ingedrukt worden mag het horloge helemaal geen classificatie krijgen want je zou maar eens per ongeluk een knopje indrukken.

Dat gezegd hebbende douche ik poedelnaakt maar hou ik bij het zwemmen wel mijn SKX om. Als die er al niet meer tegen kan…

1 like