Omega Speedmaster vs. Patek Philippe 5170P

Dat gevoel heb ik met alle Patek’s :laughing:

1 like

Grootste markt is tegenwoordig Azië. Gemiddeld is de welvaart hier hoger, maar het aantal personen die een horloge van een paar ton kan kopen logt in Azië wel een heel stuk hoger. Geldt trouwens ook voor Rusland.
Niet voor niets zijn bij de echte high end zaken de prijzen in Russisch en Chinees aangegeven. Vaak is er ook personeel die de taal spreekt. Ook in het buitenland geldt dit.

1 like

Ik heb de gedachtegang in één van m’n vorige posts neergezet. Om mezelf te citeren:

De Patek heb ik gisteren in huis gehaald en daar ging ook een lang denkproces aan vooraf. Een aantal weken geleden was ik naar Tensen gestapt in Antwerpen voor een PP met annual calendar (ik geloof referentie 5396). Dat was best wel prijzig en dan ben ik alternatieven gaan opzoeken (lees: grijze markt en Chrono24). Mijn idee om een annual calendar te kopen, maakte al snel plaats voor een perpetual calendar. Eerst had ik de 5327 in gedachten met de blauwe wijzerplaat, maar ik twijfelde toch aan de waardevastheid van blauw als kleur voor de wijzerplaat (waardevastheid was toch wel een erg belangrijk criterium bij dergelijke uitgaven).

Dan ben ik gaan kijken naar de vorige modellen zoals de 3940, 5040 en 5140. De 5040 viel al snel af door de kastvorm en prijsinflatie voor dat specifiek model. Toen bleven enkel de 3940 en 5140 over voor voornamelijk het model in witgoud. De prijzen tussen de versies en witgoud en geelgoud lag toch zo’n 50% uiteen in het voordeel van het geelgoud. Toen begon de strijd tussen rede en emotie met de eerste als overwinnaar. Toen ik besloten had dat het de geelgouden versie ging worden, heb ik eerst foto’s opgevraagd en gisteren zelf gaan bekijken. Het maffiagehalte waarvoor ik vreesde, is eigenlijk compleet afwezig. En sinds gisteren ben ik dus de trotse eigenaar van een 3940 :smile:

Ik houd relatief weinig rekening met de situatie wanneer ik een horloge draag. M’n Speedmaster Dark Side of the Moon heb ik tien dagen lang in New York gedragen en andere horloges draag ik op de meest diverse ogenblikken. Als ik ga klussen houd ik er wel rekening mee en draag ik de Deep Blue. Enkel toen ik naar Rome ging eerder dit jaar had ik besloten om geen Rolex Submariner te dragen wegens te gevaarlijk.

Ik heb toch een aantal jaren voor de PP mogen sparen, dus voor mij is die wel behoorlijk kostbaar :slight_smile: Zoals ik eerder vermeldde, ga je in hogere segmenten steeds meer last hebben van de wet van dalende meeropbrengsten. Het verschil tussen een PP en een Grand Seiko is bijvoorbeeld niet zo groot als tussen een Grand Seiko en SKX. Het verschil zit namelijk in de luxueuzere afwerking zoals de wijzerplaat van opaal, de decoratie van het movement, het gebruik van edelmetaal en complicaties zoals een perpetual calendar die je bijvoorbeeld bij Rolex niet (of amper) vindt. Een PP wordt volledig met de hand gemaakt en kent een uitgebreid inspectieproces, maar dat zie je uiteraard niet aan het horloge zelf. Als je de afwerking van geelgoud wegneemt, is het eigenlijk een vrij “gewoon” horloge.

Ik beschik helaas niet over een PP chrono, wel over de perpetual calendar. Ik heb wel een Speedmaster Dark Side of the Moon.

1 like

De PP is een andere klasse maar niet voor iedereen een prijs waard die 20x zo hoog ligt.
Iemand die tonnen kan uitgeven aan horloges, zal mogelijk zeggen dat de PP het meer dan waard is.
Of vind de Speedmaster zelfs te min gezien de prijs(niet de echte liefhebbers).

De PP vind ik simpelweg niet 20x mooier/beter. Je betaalt een prijs voor details die je zelden ziet en een uurloon waar je niet bij stil wilt staan. Dat is ook beleving maar wat mag dat kosten?
De Speedmaster en historie zijn dus ook niet 20x minder mooi. Om de pols misschien net zo mooi of hooguit iets minder mooi.

Dus afgezien van het feit dat ik de prachtige PP nooit zou kunnen betalen zonder hulp van mister Lotto, vind ik persoonlijk het horloge het prijsverschil niet waard.

En dat je een Speedmaster op elke hoek van de straat ziet en niet echt meer bijzonder is, daar ben ik het volledig mee oneens. Zeker in mijn bescheiden kringen. Ik ben het horloge daar 1x tegengekomen want voor 95% van de bevolking is de Speedmaster al een absurd prijzig horloge. Ik kom de Submariner vaker tegen…echt of nep, wie zal het zeggen?