Omega Speedmaster vs. Patek Philippe 5170P

Was pas geleden op Gran Canaria en nabij ons hotel in Maspalomas waren de nodige sjieke horlogewinkels waar ik natuurlijk (bewapend met m’n beachproof SKX009) heb staan gluren :smirk:

In de vintrines naast Omega’s, IWC’s, AP’s etc was er ook een complete ruit met een handjevol Patek klokjes heel sjiek gepresenteerd.

Ik kende Patek alleen van internet foto’s en kwam tot de conclusie dat ze er in het echt niet zó bijzonder uitzien(!)?
Samengevat: mooi maar best saai en niet zo uitnodigend als andere superluxe producten zoals een cabrio supercar :sunglasses:

Het wierp bij mij dan ook de vraag op wát er nu zo speciaal aan is aan Patek Phillipe horloges? (behalve de prijs en “de naam”)

Deze video geeft wat meer inzicht:

(Mijn samenvatting: een Omega is ook prima :smirk:)

12 likes

Als je beide merken zo in de vitine ziet (zag ze toevallig ook afgelopen weekend in Duitsland :)) snap ik wat je bedoeld, maar het filmpje laat juist zien waarom het zoveel aparter/duurder/ exclusiever is.

En bovendien zullen genoeg mensen hetzelfde zeggen over jouw Omega ivm bv een Seiko…

3 likes

Ik vermoed dat @Bidle hier wellicht wel iets meer over kan vertellen?

2 likes

Geweldig filmpje!
time x material = Patek Philippe = $$$$$

De speedmaster vind ik ook erg mooi maar die vindt je op elke hoek van de straat.
Echt niet bijzonder meer.

1 like

Ik vind het beetje een oneerlijke vergelijking, want ik denk dat het co-axial 9300 movement van Omega een meer dan waardige tegenstrever zou zijn voor de PP.

Redenen waarom PP zo duur is:

• Bijna alles wordt met de hand gemaakt tov Omega dat heel veel machinaal doet
  • Uren werk per horloge zal bij PP ook wel significant hoger liggen dan bij een Omega
  • Afwerking van het horloge zoals de achterzijde dat ook gedecoreerd wordt
  • Brand premium, kan je simpelweg niet onderuit
  • Beperkte oplage met relatief veel vraag doet prijzen stijgen (PP is maw prijsinelastisch)
  • Perceptie als het allerbeste merk in de horlogeindustrie (horlogemaker zoals Roger Dubuis daargelaten)

En de vraag wat er zo speciaal is aan PP is natuurlijk erg subjectief. Je kan een Steinhart Ocean One ook naast een Rolex Submariner leggen en vragen wat er zo speciaal is aan de Sub. Feit is dat de wet van de dalende meeropbrensten een steeds grotere rol speelt wanneer je klimt in de segmentering van merken.

6 likes

Als je 70k stuk kunt slaan op een sieraad dan maakt het je denk ik niet uit of je een betere bang for buck kunt krijgen. Het leuke is dan juist om die 70k stuk te slaan voor de premium die je krijgt qua afwerking en naam :wink:

2 likes

Daarom plaatste ik het filmpje ook: het verklaart het prijsverschil (of beter gezegd is het algehele verschil natuurlijk gigantisch!) :slight_smile:

Mijn commentaar was overigens geen waardeoordeel; bedoelde meer dat ik echt niét de middelen om ooit een PP aan te schaffen :smirk:

Misschien is het juist andersom, is de Omega niet veel te duur voor wat feitelijk een massa geproduceerd horloge is.

knuppelhoenderhok

:smiling_imp:

9 likes

Een puntje waar ik nu pas aan denk, is de positie van de AD’s. PP vind je slechts bij een paar AD’s per land, terwijl Omega door veel meer AD’s wordt aangeboden. Die marktpositie en het feit dat er per AD maar een paar PP worden verkocht per jaar (neem ik aan), maakt hun winstmarge toch een stuk groter dan de verkoop van de gemiddelde Omega (dat een stuk vaker wordt verkocht) als de wetten van de economie worden gevolgd.

Yep, en zeker als je hem vergelijkt met de EMG HFLE2017, een chrono van slechts 99 stuks voor 235,- euro :grin:

6 likes

Bij alle nieuw te kopen horloges, die duurder zijn dan een voor 86 procent afgeprijsde Invicta, moet ik nadenken.

2 likes

Absoluut of ook procentueel? Omega moet ook 20 speedmasters verkopen willen ze even veel omzet draaien als met met de verkoop van 1 5170P. Patek maakt jaarlijks volgens mij rond de 50.000 horloges, niet heel weinig dus.

Er leven 7.000.000.000 mensen op deze wereld. In nederland leven er 18.000.000. Een kleine rekensom als schatting leert ons dan dat dus 128 Pateks hier in Nederland verkocht zouden worden per jaar :upside_down:

1 like

Relatief zal het ongeveer in elkaars buurt liggen, maar in absolute getallen is het verschil wel substantieel. Ter illustratie: ik was bij een AD voor een Patek Philippe 5396G-011 gaan kijken (met annual calendar). Op de site van Patek Philippe staat de adviesprijs van 42300 CHF. Bij de dealer was dit duizend meer en dan uitgedrukt in euro.

Ik was eveneens aan het kijken naar de 5327G-001 (perpetual calendar met blauwe wijzerplaat) en de adviesprijs is hier 77000 CHF. Als hier hetzelfde CHF-naar-Euro principe wordt gehanteerd, gaat die voor circa 80 000 euro over de toonbank. Ik was op zoek in de grijze markt en je vindt een exemplaar voor 56500 euro waar volgens mij nog wel een kleine marge op zit. We spreken hier dus over een verschil van zo’n 23500 euro. In procent uitgedrukt, is het verschil hier ongeveer dertig procent.

Anderzijds weet ik van de Speedmaster DSotM die ik heb gekocht dat die voor 6800 euro was verkocht terwijl de MSRP 9700 euro was, dus ook zo’n dertig procent verschil. Absoluut gesproken, is dat wel een marge van 23500 euro voor de PP tov 2900 euro voor de Omega.

PP verkoopt inderdaad rond de 50 000 horloges per jaar, maar Omega neigt veel meer naar volumeverkoop en zit ergens aan 700 000 denk ik. Bovendien is PP een stuk prijsinelastischer dan Omega. Wat ik hiermee bedoel: een aantal jaar geleden verkocht Ferrari nooit zo weinig wagens als toen en de winst was nooit groter dan toen. Hetzelfde geldt voor PP dat met meer gemak zijn prijzen kan laten stijgen dan Omega terwijl dit amper of geen invloed heeft op de vraag. Bij Omega is die oefening veel meer gebalanceerd.

En ik denk dat de verdeling wel rekening houdt met de vraag op de markt. Ik denk dat de vraag in Europa wel wat hoger zal liggen dan in Afrika of Zuid-Amerika :wink:

2 likes

Zie al een hoop interessante reacties staan. :slight_smile:

1 like

Zou dit je eerste PP worden @Dorfmeister?

(En draag je zo’n Patek dan gewoon op zaterdag in de supermarkt speurend naar bonusaanbiedingen? :smirk:)

Ben wel benieuwd hoe en of je zo’n kostbaar horloge eigenlijk draagt en of het verschil maakt in vergelijking met een minder duur horloge?
(Wat voor iemand kostbaar is of niet is relatief natuurlijk; dat begrijp ik)

Maar onder de streep is zo’n PP natuurlijk een erg uitzonderlijk (@koekoek kwam op 128 verkopen per jaar uit) en bijzonder horloge?

1 like

De welvaart is hier natuurlijk veel hoger en er zijn hier veel meer mensen die er een kunnen betalen. Maar ik zie die drugsbazen in Zuid Amerika of de curupte Afrikaanse bestuurders eigenlijk eerder met een PP lopen dan een nuchturere Nederlander :stuck_out_tongue_winking_eye: Het zou wel interessant zijn hier wat getallen over te zien.

1 like

Volgens mij zag ik al een fraaie PP chrono in @Dorfmeister zijn zeer gevarieerde collectie.

1 like

Is dat niet met 99% van alle horloges op dit moment?

Het is al eerder genoemd, maar ik denk dat tegenwoordig een (absurd) groot deel aan brand premium betaald. Tel daar populariteit cq schaarste bij op en het feest is compleet.

Bij vintage horloges wast het al zo, maar ook voor nieuw geldt door o.a. grijze markt/individuele kopers tegenwoordig: wat ‘een gek’ er voor geeft.

Zolang eea stabiel blijft zal er niet veel veranderen. De vraag die ik me net als velen al vaak heb gesteld: gaat het een keer veranderen? Het zou interessant zou een mooi (sociaal) experiment zijn om eens te kijken wat er gebeurt als er weer Submariners en Speedmasters voor enkele honderden Euro’s te koop zouden zijn. Ok ok, en dan een PP voor 3k+.

niet het zelfde horloge maar het geeft je een indicatie wat voor bedrijf Patek is.
Volgens mij heeft omega niet iets wat hier op lijkt gemaakt.

Dat is ook niet de eerste de beste PP :wink:

1 like